Sjekkliste for kvalitetssikring av helpdesk hjelper deg med å levere effektiv og pålitelig kundeservice. Den inkluderer trinn som å hilse brukeren, adressere dem ved navn, forklare problemet klart, foreslå løsninger og gi tidsestimater.
Sørg for at helpdesk-tjenestene dine er av høy kvalitet. Hvordan verifiserer du at alle billetter blir håndtert riktig. Hvordan sikrer du at kundetilfredshet alltid er en topp prioritet? Følg disse enkle trinnene for å holde brukerstøtten i gang og gi utmerket kundeservice.
Ved å krysse av for alle elementene på denne listen, kan du bekrefte om brukerstøtten din fungerer som den skal, og at virksomheten din yter et konsekvent servicenivå. .
Å gå gjennom sjekklisten vil hjelpe deg å unngå vanlige feil som:
Alle som ønsker å yte god kundeservice og kontinuerlig forbedre kontaktsenterytelsen.
Det første folk vil høre når de ringer en helpdesk, er en ekte persons stemme. En levende menneskelig stemme overgår alltid en automatisert maskin. Hils den som ringer i henhold til klokkeslettet på dagen (når du er sikker på hvilken tidssone de ringer fra) eller en nøytral hilsen, for eksempel «Hei».
Førsteinntrykket er alltid det viktigste, og å hilse brukerne dine på en vennlig måte vil få dem til å føle seg velkomne. Å si «God morgen» eller «Hei der» kan være en god del for å bygge relasjoner.
Lytt nøye og sørg for at kunden føler seg komfortabel. Hvis du klarer å fange navnet deres, flott. Hvis ikke, spør dem om det før du fortsetter med andre spørsmål eller kommentarer.
Tips: Vær forsiktig så du ikke høres for robotaktig ut når du bruker setninger som “Hvordan kan jeg hjelpe deg i dag?”. En enkel endring i tone og bøyning kan utgjøre en stor forskjell.
De fleste kunder vil ringe brukerstøtten din fordi noe gikk galt. Derfor er det viktig å vise empati og beklage for problemet de opplever.
Du kan bygge sterke kunderelasjoner med kundene dine ved ganske enkelt å si “Jeg beklager at det skjedde med deg”. Hvis en kunde føler at du forstår problemet deres og bryr deg om dem som enkeltperson, er det mer sannsynlig at de er fornøyd med tjenesten din generelt sett.
Snakk alltid til kunden med navnet deres, med mindre du har blitt bedt om å ikke gjøre det. Dette er en god praksis for alle kundeserviceinteraksjoner fordi det bidrar til å bygge tillit mellom bedriften din og kundene.
Kunder vil vite at de blir hørt, spesielt hvis de uttrykker misnøye. Ved å adressere dem ved navn, får de vite at du følger med.
Når du hilser på kunden første gang, spør etter navnet og bruk det gjennom hele samtalen. Hvis de forteller deg e-postadressen sin eller håndtaket på sosiale medier, sørg for å bruke det også (hvis det er aktuelt).
Kunder trenger en tydelig forklaring på hva som skjer og hvordan det kan fikses. Beskriv problemet i detalj, skisser mulige løsninger og gi et estimat for når det vil bli løst.
Jo mer informasjon du gir kundene dine om hva som skjer, jo mer sannsynlig er det at de stoler på bedriften din.
Kunder vil vanligvis ikke ha en forelesning om hvordan produktet fungerer, men heller hjelp til å fikse problemet så raskt som mulig. Å bruke tekniske begreper bare når det er nødvendig hjelper dem med å fokusere på det aktuelle problemet.
Bruk kun tekniske termer hvis de er absolutt nødvendige for å forklare problemet. Forsøk å snakke på en måte som alle forstår, slik at prosessen er transparent for den som ringer.
Å lytte er en nøkkelferdighet når det gjelder å hjelpe kunder. Det lar deg ikke bare høre hva kunden har å si, men viser dem også at du tar hensyn og tar bekymringene deres på alvor.
Det er en forpliktelse for tjenestefolk til å lytte nøye slik at kundene føler seg hørt og forstått. I tillegg kan aktiv lytting hjelpe agenter med å løse problemer raskere fordi de er i stand til å få en klar forståelse av hva som skjer.
Aktiv lytting involverer tre A-er: holdning, justering og oppmerksomhet:
Når du har en fullstendig forståelse av et problem, kan du forklare de mulige løsningene for kunden. Det er viktig at du alltid foreslår mer enn én løsning og lar kunden velge den som passer best for dem.
Dette vil vise kunden at du er villig til å finne et kompromiss, som vil være en vinn-vinn-situasjon for begge sider.
Skisser mulige løsninger, inkludert deres fordeler og ulemper for å hjelpe kundene med å ta informerte beslutninger om hvilken som fungerer best for dem når det gjelder kostnader og tidsramme osv. Hver løsning bør dekke et spesifikt behov slik at kundene er i stand til å velge det meste egnet.
Dette er et veldig viktig skritt. Noen ganger kan det hende at kunden ikke er fornøyd med noen av de foreslåtte løsningene for problemet sitt, så det er opp til deg som helpdesk-agenter å tilby dem et alternativt alternativ hvis mulig.
Det vil demonstrere for kunden at du er oppmerksom på deres behov og ønsker å gi dem en best mulig opplevelse.
Spør alltid en veileders tillatelse før du tilbyr en alternativ løsning, selv om det betyr at det tar lengre tid enn vanlig å få jobben gjort.
Når du har foreslått en løsning, er det viktig å svare på eventuelle spørsmål kunden måtte ha om den. De vil da forstå hva som skjer og føle seg trygge på din evne til å finne en løsning.
Det bidrar til å bygge tillit og forsikrer kundene om at du er der for å hjelpe. I tillegg lar det deg løse eventuelle misforståelser før de har en sjanse til å bli større problemer.
Den beste måten å svare på kundespørsmål varierer avhengig av situasjonen, så det finnes ikke et enkelt riktig svar på det. Noen tips for å hjelpe deg med å svare på kundespørsmål effektivt inkluderer:
Å svare på alle spørsmål effektivt er en viktig del av å tilby kvalitetsstøtte.
Hvis du vil foreslå løsninger som passer for kundene dine, trenger du en god forståelse av produktene og tjenestene du tilbyr. Du må være kjent med både funksjonene og funksjonaliteten til hvert produkt, så vel som selskapets retningslinjer og prosedyrer.
Den lar deg gi nøyaktige og tidsriktige løsninger på kundenes problemer. Det hjelper deg også med å bygge et profesjonelt image og gi høyest mulig kundeservice.
Så snart du forstår en kundes problem, er det viktig å anslå hvor lang tid det vil ta å løse. Dette kan gjøres ved å gi dem en bestemt dato eller tidsramme der de kan forvente et svar.
Det får kundene til å føle seg trygge på at problemet deres blir tatt på alvor, og du gjør alt for å gi den hjelpen de trenger. Den lar deg også administrere kundenes forventninger i tide.
Definer tydelig hva som må gjøres for at kundene skal få hjelp. Dette kan inkludere å gi ytterligere informasjon eller be om flere detaljer før du fortsetter med å løse problemene.
Å ha en omfattende veiledning til prosessen vil gjøre det klart for alle interessenter hva hvert trinn i prosessen innebærer, fra start til slutt. Dette bør inkludere en oversikt over hva som skjer etter hvert trinn og hvor lang tid det vanligvis tar å starte neste.
En billettadministrasjon-programvare er nyttig her. Det kan hjelpe deg med å holde oversikt over alle åpne billetter og deres neste trinn for å strømlinjeforme arbeidsflyten, øke produktiviteten og gjøre prosessen tydelig og forståelig.
Du bør informere brukerne dine om hva de kan forvente av produktene eller tjenestene dine. Vis dem hvordan de kan styrke seg selv.
Det hjelper dem å bli mer selvforsynte og lar deg fokusere på andre områder av kundestøtte. Det gir dem også en bedre forståelse av produktene eller tjenestene dine og hvordan de kan få mest mulig ut av dem.
Forsyn dem med relevante artikler og videoer om det aktuelle emnet, eller vis dem hvordan de kan bruke visse funksjoner på nettstedet ditt for å få hjelp raskere. Bygg tilpasset undervisningsmateriell som hjelper kundene dine å forstå produktene dine fullt ut.
Stemmetone er ekstremt viktig når det kommer til kundestøtte, siden det kan gjøre eller ødelegge kundeopplevelsen. Du bør alltid bruke en positiv stemme under interaksjoner med kunder, uavhengig av hvor frustrerende problemene deres kan være.
Det vil hjelpe deg å holde deg rolig og i det lange løp opprettholde et godt forhold til kundene dine, og oppmuntre dem til å fortsette å anbefale tjenestene dine til andre.
På slutten av hver interaksjon bør du alltid spørre om kundene dine har flere spørsmål eller bekymringer. Ved å tette eventuelle kommunikasjonshull mellom agenten og kunden kan du sikre at problemet deres har blitt løst på en tilfredsstillende måte og forhindre at det gjentar seg.
Fordi de trenger en sjanse til å tenke nytt om det de har hørt så langt. De kan bli overveldet av informasjonen eller ute av fokus, så de kan trenge noen sekunder for å forsikre seg om at de har spurt om alt.
Noen gode ting å spørre om er om de forstår hvordan de kan løse problemet på egen hånd, hva som kan skje hvis problemet oppstår igjen, og om de trenger ytterligere hjelp eller ikke.
Du bør alltid takke kunden for deres tid og tålmodighet under hver støtteinteraksjon.
Det er en fin måte å vise at du setter pris på deres virksomhet og støtte. Denne lille gesten kan bidra langt for å sikre at de får en positiv opplevelse med brukerstøtten din og at det er mer sannsynlig at de kommer tilbake for å få hjelp i fremtiden hvis de trenger det.
Takk mottakeren og oppgi tydelig neste del av prosessen. Send dem en takk.
Når et problem rapporteres til brukerstøtten din, er det viktig å løse det så snart som mulig. Dette kan gjøres ved å bruke de riktige verktøyene og følge beste praksis for kundestøtte.
Å løse et problem i en bestemt tidsramme kan bidra til å sikre at kunden er fornøyd med støtten de mottar.
LiveAgents omnikanal-innboks lar en kundestøtterepresentant løse kundeproblemer raskt og enkelt, noe som reduserer den gjennomsnittlige løsningstiden. Dessuten tilbyr dette verktøyet så avanserte funksjoner som hermetiske meldinger for å gi raskere svar med korte svar på vanlige spørsmål.
Tips: Ved å bruke gratis prøveversjon kan du se hva LiveAgent har å tilby i praksis.
For å øke produktiviteten, ikke glem å bestemme etiketter og tagger for hver billett for å strømlinjeforme arbeidsflyten.
Tagger og etiketter lar deg holde styr på billettstatus, prioritet og tjenestetype osv. De er en viktig del av kategoriseringsprosessen, og forenkler den generelle arbeidsflyten.
Finn ut etiketter for hver billett. Still deg selv spørsmål som:
Eksempler på etiketter som skal brukes:
Prøv alltid å løse kundens problem under det første svaret.
Det bygger kundetilfredshet og tillit, samt reduserer antall billetter som eskaleres til en agents supervisor eller ingeniør.
Undersøk problemet, finn en løsning og hold kunden oppdatert. Hvis et problem er mer komplisert eller krever litt forskning fra din side, hold kunden informert ved å følge opp med dem minst en gang hver 24. time. Etter å ha løst problemet, bekrefter du at du har tatt alle skritt for å oppfylle kundens forventninger.
Hvis noe går galt og kunden har skylden, er det enkelt å reagere defensivt og begynn å skylde på feilen. Dette vil imidlertid bare forverre situasjonen og gjøre det vanskeligere å løse problemet.
«Kunden kunden bør alltid ha rett i sin Eget sinn.” De kommer først, og selv om du ikke er enig med dem, må du late som du er det.
Se etter tegn hvis organisasjonen din gir kundene skylden for problemene deres. Gjør kundene fornøyde ved å finne måter å dra nytte av dem i stedet for å klage på dem. Hvis du har vanskelige kunder, husk at den eneste reelle motgiften er å ikke ha noen i det hele tatt.
Noen ganger kan en kunde trenge ekstra hjelp for å løse problemet sitt. Hvis dette er tilfelle, tilby dem flere ressurser for å finne det.
Bare hvis du går den ekstra milen vil kundene se ditt engasjement, at du gjør alt for å møte kundens forventninger.
Legg kunden gjennom løsningen eller eskaler billetten til en veileder. Takket være det blir ingen av spørsmålene deres ubesvart.
Produktivitetsrapporter vil hjelpe deg med å spore ytelse, se hvor mye tid kundestøtteteamet ditt bruker på hver type billett og identifisere hvilke tjenester som tar mer tid enn andre. Denne informasjonen kan brukes til å justere prioriteringer og ressurser som er allokert til ulike tjenester.
Det er en beregning som måler hvor ofte du klarer å løse kundenes problemer ved første forsøk. Det er viktig å holde dette tallet så høyt som mulig fordi det reduserer arbeidsbelastningen for teamet ditt, samt bygger kundetilfredshet og tillit.
Hvor lang tid det tar for deg å svare på en kundes billett. Å holde dette tallet lavt er kritisk siden lange responstider kan føre til at klienter blir frustrerte, noe som bidrar til høyere billettvolum.
En beregning som måler hvor fornøyde kundene dine er med hjelpen de får fra teamet ditt. Kundelojalitet bygges opp når agentvurderingen forblir høy, samt antallet henvisninger de vil gjøre.
Dette er en god indikator på kvaliteten på tjenesten. Du kan bruke undersøkelsesprogramvare til å spørre kundene hvor fornøyde de er med responstiden, kunnskapen og den generelle tjenesten. Hvis tilfredshetsscore er lav, må du undersøke hva som forårsaker problemet, forutsi utvikling og gjøre endringer.
NPS er en beregning som måler klientlojalitet, basert på spørsmålet “hvor sannsynlig er det at du anbefaler selskapet vårt til en venn eller kollega?” Du kan bruke NPS til å spore fremdriften til kundestøttens innsats for kvalitetsforbedring.
Prosentandelen av kunder som svarer på undersøkelsen din med en vurdering på 1 eller 2 (av 10). En høy negativ svarprosent indikerer vanligvis at det er områder hvor brukerstøtten din trenger forbedring. Å undersøke og løse disse problemene vil forbedre kundetilfredsheten og redusere antall billetter du mottar.
Dette er prosentandelen av billetter som er løst. Du kan bruke denne beregningen til å spore teamets fremgang og identifisere områder der motiverende agenter, mer opplæring eller ressurser er nødvendig.
Prosentandelen av kunder som har kontaktet deg mer enn én gang. Du kan se på denne beregningen for å identifisere kunder som har problemer som ikke er løst og trenger ytterligere hjelp.
En beregning som måler hvor mange svar som kreves for å løse en billett. Dette nummeret er viktig fordi det hjelper deg med å identifisere billetter som tar mer tid enn de burde. Å undersøke og løse disse problemene vil forbedre teamets produktivitet.
Beregningen for løste problemer er en telling av antall billetter som er løst. Du kan også spore teamets fremgang og identifisere servicenivået.
Det totale antallet chatter eller samtaler som viderekobles til et annet team. Når du kjenner til dette nummeret, kan du identifisere hvor anropsdistribusjonsmetodene dine må forbedres. Du kan også få chatdistribusjon gjort automatisk.
For å sjekke kvaliteten på brukerstøtten, bør du også sjekke anmeldelser. Reager på alle meninger og svar på alle spørsmål du finner. Sørg for at du alltid fortsetter å sjekke, reagere, svare og løse.
Et uvurderlig verktøy for å evaluere kundeopplevelsen din. Mystery calls lar bedrifter analysere nøyaktig hvordan de hilser og bistår kunder når de ringer virksomheten. Disse dataene kan deretter brukes til å forbedre frontlinjetjenesten, lære opp uerfarne agenter og følge opp ytterligere forbedringer.
Begynn med å se etter riktig billettdokumentasjon og løse billetter i tide. Lær opp personalet ditt til å gi den beste løsningen for kundenes problemer samtidig som de overholder selskapets prosedyrer og retningslinjer. Ikke glem å overvåke agentenes ytelse og gjennomgå kundestøttebilletter.
For å måle effekten av kvalitetssikring av helpdesk, kan du bruke beregninger som produktivitet, første anropsløsning, gjennomsnittlig responstid og kundetilfredshet. For mer, sjekk ut den andre delen av sjekklisten: «Hvordan administrere ytelsen til brukerstøtten din».
Vi anbefaler å bruke sjekklisten for kvalitetssikring av helpdesk minst én gang i måneden. Du kan imidlertid oppleve at enkelte elementer på listen må kontrolleres mer eller sjeldnere, avhengig av bedriftens behov.
En kvalitetssikringsagent for helpdesk hjelper til med å evaluere andres ytelse. De kan også utføre oppgaver som å trene nye ansatte, utføre revisjoner samt gi tilbakemelding til ansatte om deres prestasjoner.
Det viktigste er kommunikasjons- og samtaleferdigheter for å få frem poenget ditt effektivt. Annet enn de, kunnskap om produkter og tjenester som tilbys av selskapet analytiske ferdigheter og myke ferdigheter er blant de viktigste å ha.
En kvalitetssikringsagent for helpdesk hjelper til med å evaluere andres ytelse. De kan også utføre oppgaver som å trene nye ansatte, utføre revisjoner samt gi tilbakemelding til ansatte om deres prestasjoner.
Ja, du kan laste ned vår helpdesk-sjekkliste for kvalitetssikring i PDF-format.
IT helpdesk revisjonssjekkliste
Slik sørger du for at IT-helpdesk-revisjonen din er så grundig og omfattende som mulig. Fullfør denne IT helpdesk-revisjonssjekklisten for en feilfri evalueringsprosess.
Kundesenter overgang sjekkliste
Oppdag den ultimate sjekklisten for en sømløs overgang til ny kundesenterprogramvare. Lær hvordan du analyserer behovene dine, evaluerer leverandører, og sikrer en smidig overgang for fortsatt topp kundeservice. Besøk nå for å starte prosessen uten problemer!
Kundeservice revisjon sjekkliste
Optimaliser kundeservicen din med vår omfattende revisjons-sjekkliste. Evaluer tjenestekvalitet, identifiser forbedringsområder, og øk fortjenesten. Bruk verktøy som LiveAgent for å samle data og overvåke KPI-er. Forbedre kundeopplevelsen i dag!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team