Hva er en første responstid?
Første responstid (FRT) er hvor lang tid bedriftens agenter bruker på å svare kunden for aller første gang. Den første responstiden er en refleksjon av din forpliktelse til å yte kundebehandling; dette gir kunden en følelse av at tilbakemeldingene deres blir anerkjent. En lav FRT indikerer at forbrukeren din er fornøyd med tjenesten din.
FRT er svært viktig av to grunner. For det første er det et mål på hvor effektivt laget tar for seg tilbakemeldinger fra kunder. For det andre gir det deg et synlig bilde på om laget ditt trenger en rask omstilling eller reform.
Frequently Asked Questions
Hva er første responstid?
Første responstid (FRT) er tiden som har gått fra klientens forespørsel til første svar. Mange organisasjoner har en grunnleggende første responstid som betyr at de må svare kunder innen en viss tidsramme. Det er et svært betydelig tiltak da det går hånd i hånd med kundetilfredshet. Derfor er et raskt svar fra agenten svært forventet av klienten.
Hvordan måle første responstid?
Den første responstiden beregnes ved hjelp av følgende formel: summen av første responstid delt på antall innsendinger. Første responstid rapporteres vanligvis i minutter, timer og dager. Noen organisasjoner beregner det på grunnlag av medianen i stedet for gjennomsnittet. Beregninger bør ikke ta hensyn til automatiske svar (chatbots og virtuelle assistenter).
Hvordan forbedre første responstid?
Du kan forkorte den første responstiden på grunn av flere faktorer. Først av alt, ikke vær redd for å investere i opplæring for dine ansatte. Finn ut hva som kan bremse dine ansatte, og lære dem hvordan de skal jobbe mer effektivt. Å legge til flere kommunikasjonskanaler kan også redusere responstiden. Live chat er best for dette siden det lar deg chatte med klienten med en gang. Det tredje forslaget er rett og slett planlegging. Hvis du ser at du mottar flere oppringninger i en bestemt periode, kan du endre vakttidene.
Ekspertnotat
Første responstid er tiden det tar å svare på kundens første henvendelse og er viktig for å vise engasjement i kundeservice. Lav FRT indikerer høy kundetilfredshet.

Teksten inneholder informasjon om LiveAgent, en plattform for kundeservice. Den oppfordrer brukere til å abonnere på nyhetsbrevet for å holde seg oppdatert om oppdateringer og rabatter, og til å avtale en demo for å utforske hvordan LiveAgent kan nytte ens virksomhet. Teksten inkluderer også en statusoppdatering for installasjon av LiveAgent-skivebordet og oppfordrer brukere til å godta informasjonskapsler før de bruker kontaktformen, chat eller messenger for å kontakte støtteteamet.