Hva er et ikke-fast VoIP-telefonnummer?
Et ikke-fast VoIP-telefonnummer er et virtuelt telefonnummer som ikke er knyttet til eierens fysiske adresse. I stedet krever det bare en internettforbindelse, og i motsetning til tradisjonelle telefonnumre, vil du kunne bruke det fra hvilken som helst fysisk plassering.
Enkelt sagt kan du ringe eller sende tekstmeldinger fra et ikke-fast VoIP-nummer med et retningsnummer for et bestemt sted uten å bo eller ha en adresse der.
Denne fleksibiliteten gjør det enkelt for bedrifter å etablere en lokal tilstedeværelse i et område selv om de ikke er fysisk tilstede. Dessuten, ved å ringe kunder på et bestemt sted med numre som har et samsvarende retningsnummer, er det mer sannsynlig at de får tillit. Dette er en smart måte å øke virksomhetens rekkevidde på.
Ikke-faste VoIP-numre er også kostnadseffektive å bruke ettersom du kan ringe folk på forskjellige steder for samme pris.
Skype og Google Voice er vanlige plattformer som tilbyr gratis ikke-faste VoIP-tjenester. For å begynne å bruke dem og foreta ikke-faste VoIP-anrop, installer ganske enkelt de respektive mobilappene og opprette en konto.
Customer service software for the app generation
Provide customer support on the go with LiveAgent's mobile help desk app for both Android and IOS systems.
Hvordan kan du finne ut om den som ringer bruker et VoIP-nummer?
VoIP-numre ser ut som vanlige mobiltelefonnumre. Så du kan ikke se om en samtale eller tekst er fra en VoIP-telefon bare ved å se på den.
VoIP-leverandører lar deg foreta anrop ved hjelp av Voice over Internet-protokollen. Denne teknologien er skybasert og lar deg ringe via en internettforbindelse. Derfor, når noen ringer deg ved hjelp av en internetttelefon eller VoIP-tjeneste, er det vanskelig å si hvilket fysisk sted telefonsamtalen kom fra.
Hvis du slår opp anrops-ID eller CNAM (Caller Name Delivery) til nummeret, kan det imidlertid hjelpe deg å finne ut om telefonsamtalen stammet fra et VoIP-nummer.
Hvem bruker ikke-fast VoIP?
Ikke-faste VoIP-brukere varierer fra enkeltpersoner til bedrifter. På grunn av fleksibiliteten det gir, er et VoIP-nummer et verdifullt verktøy som lar bedrifter tjene sine kunder som er basert i områder hvor de ikke har fysisk tilstedeværelse.
Bedrifter med ansatte spredt over et stort område kan også bruke ikke-faste VoIP-linjer for å holde kontakten uten kostnadene ved å få en fysisk plassering.
Skybaserte kundesenterleverandører som LiveAgent integrerer også ikke-faste VoIP-leverandører i programvaren deres. På denne måten kan brukerne deres opprette callsentre med agenter i alle deler av verden. I dette tilfellet tildeler telefonsenterleverandøren automatisk ikke-faste VoIP-numre med samme lokale retningsnummer som steder der de fleste anropene kommer fra.
Looking to enhance your call center's software capabilities?
LiveAgent offers over 50 integrations with VoIP providers.
Bortsett fra å operere uten plasseringsbarrierer, kan disse virksomhetene også spare kostnader som følger med å bruke et tradisjonelt kontortelefonsystem for langdistanse- eller internasjonale samtaler.
Dessverre, på grunn av fleksibiliteten og enkeltheten som alle kan få disse ikke-faste numrene med, brukes de også til kriminelle aktiviteter av svindlere og svindlere.
Kan du ringe og sende tekstmeldinger til et ikke-fast VoIP-nummer?
Ikke-faste VoIP-nummertilordninger kan motta innkommende anrop og tekstmeldinger så lenge VoIP-anroperen har en aktiv internettforbindelse. En VoIP-nummertilordning er et nummer du får for VoIP-oppringing når du registrerer deg hos en tjenesteleverandør.
Hvis du eier en VoIP-konto, kan du også ringe og sende tekstmeldinger fra ditt ikke-faste nummer til andre VoIP-numre eller vanlige telefonlinjer.
Hvis du har problemer med å ringe eller sende tekstmeldinger, kontakt VoIP-leverandørens støtteteam.
Kan en ikke-fast VoIP spores?
Som nevnt tidligere er ikke-faste VoIP-linjer enkle å få tak i og gir fleksibilitet, spesielt når det kommer til internasjonale samtaler. Dessverre gjør denne fleksibiliteten det også utfordrende å spore. Det er imidlertid ikke umulig å spore et ikke-fast VoIP-nummer til den som ringer.
Å spore talekommunikasjon fra en ikke-fast VoIP-telefon kommer godt med hvis du mistenker kriminell aktivitet og vil rapportere det til myndighetene.
Selv om det ikke alltid er lett å spore et ikke-fast VoIP-anrop, er det forskjellige måter å gjøre det trygt på.
Du kan søke i telefonbøker og poster eller bruke en identifiseringstjeneste, for eksempel anrops-ID.
- Telefonbøker og poster: En måte å identifisere en VoIP-anroper på er ved å sjekke telekommunikasjonsselskapenes telefonbøker og poster. Disse postene kan være online eller offline. Når du får tilgang til disse postene, er det bare å søke etter brukeren som er knyttet til nummeret.
Vær imidlertid oppmerksom på at VoIP-tilordninger kan endres uten en tilsvarende oppdatering i postene. Så det kan hende at brukeren knyttet til nummeret ikke lenger er den nåværende innehaveren.
- En identifikasjonstjeneste: Hvis du har tilgang til en identifikasjonstjeneste, kan du kanskje finne ut hvem som eier en VoIP-linje. Problemet med denne metoden er at de fleste innringere med kriminelle hensikter falske oppringer-ID, så det er vanskelig å identifisere dem.
Selv om disse metodene kan fungere, kan du fortsatt synes det er utfordrende å finne den fysiske adressen til den som ringer. Så du kan ikke stole på resultatene du får. Den beste tilnærmingen til å håndtere falske VoIP-numre er å rapportere dem og overlate resten til myndighetene.
Hva er forskjellen mellom faste og ikke-faste VoIP-telefonnumre?
Det er en hovedforskjell mellom de to typene VoIP-numre. Mens faste VoIP-numre er knyttet til innehaverens fysiske adresse, er ikke et ikke-fast VoIP-nummer knyttet til innehaverens fysiske adresse.
Hvis du prøver å bestemme deg for om du skal velge et fast eller ikke-fast VoIP-nummer, her er noen fordeler og ulemper du bør vurdere:
Fordeler og ulemper med faste VoIP-numre
Fordeler
- Et troverdig bedriftstelefonnummer som kundene dine enkelt kan stole på.
- Nødtjenester kan enkelt spore din nøyaktige posisjon i tilfelle sikkerhetsproblemer, for eksempel å ringe 911.
- Tilgang til mer avanserte ringe- og rutefunksjoner for dine kunder og ansatte.
Ulemper
- Ikke-faste VoIP-leverandører krever en detaljert fysisk adresse – inkludert gateadressen din – fra deg før du utsteder et telefonnummer.
- Fast VoIP-tjenesteleverandører tar vanligvis gebyrer for oppsett og bruk av funksjonene deres.
- Langdistansesamtaler er dyre.
- Hvis bedriften din henvender seg til folk i et stort område, vil det være utfordrende å etablere en lokal tilstedeværelse siden telefonnumrene dine må være knyttet til et av kontorene eller hovedkvarterene dine.
Fordeler og ulemper med ikke-faste VoIP-numre
Fordeler
- Du kan enkelt etablere en lokal tilstedeværelse med kundene dine uavhengig av din fysiske plassering.
- Ikke-faste VoIP-numre er enkle å få tak i og enkle å sette opp.
- I motsetning til faste VoIP-numre, tradisjonelle fasttelefoner eller andre forretningstelefontjenester, kan du ringe folk på forskjellige steder for samme pris.
Ulemper
- Ikke-faste VoIP-numre er ikke lett identifiserbare, og kunden din kan forveksle anropene dine med spammere eller svindlere.
- Begrenset tilgang til nødtjenester siden det vil være vanskelig å spore telefonsamtalen til en fysisk adresse.
Fordeler med ikke-faste VoIP-numre
Å bruke et ikke-fast VoIP-nummer kan øke virksomhetens eksterne kommunikasjon og gi deg mer fleksibilitet på følgende måter:
Billigere ringepriser
Ikke-faste VoIP-løsninger lar deg ringe til forskjellige steder uten de høye prisene. Siden du skal ringe over internett, er alt du trenger å betale for Internett-abonnementet ditt (ingen telefonregning!). Dette gjør det til et svært kostnadseffektivt alternativ for forretningsformål.
Enkel anskaffelse
De fleste VoIP-leverandører krever kun en e-postadresse for å opprette en konto hos dem. Etter noen få registreringstrinn vil du bli tildelt et ikke-fast VoIP-nummer og kan begynne å kommunisere med kundene dine på kort tid.
For eksempel, hvis du driver en nettbasert virksomhet uten en fysisk butikk, kan du eie en ikke-fast VoIP-forretningslinje med lite mer enn en e-postadresse.
Enkel virksomhetsutvidelse
Ved å eie et ikke-fast VoIP-nummer kan du utvide virksomhetens rekkevidde utenfor din fysiske plassering. Du kan for eksempel bo i USA og kontakte dine kanadiske kunder med et lokalt telefonnummer.
Ubegrensede funksjoner for skysamtaler
Mange ikke-faste VoIP-løsninger kommer med tilleggsfunksjoner. For eksempel, LiveAgents VoIP-telefonsentertelefonsystem er utstyrt med avanserte funksjoner som IVR, automatisk tilbakeringing, ACD , smart anropsruting, samtaleoverføringer, støtte for softphones, ubegrensede samtaleopptak, videosamtaler og så videre.
Hvis du har et team med eksterne arbeidere, kan de samarbeide effektivt uavhengig av deres fysiske plassering, takket være LiveAgents ringefunksjoner.
Discover all that LiveAgent has to offer
Enjoy the benefits of an omnichannel cloud-based call center software.
Frequently Asked Questions
Hva er et ikke-fast VoIP-telefonnummer?
Et ikke-fast VoIP-telefonnummer er et virtuelt telefonnummer som ikke er knyttet til noen fysisk adresse. I stedet lar den deg foreta anrop over internett ved å bruke stemme over internett-protokoller.
Hvordan kan du finne ut om den som ringer bruker et VoIP-nummer?
Du kan skille et VoIP-nummer fra et tradisjonelt telefonnummer ved å slå opp anrops-ID og CNAM-data for samtalen.
Hvem bruker ikke-fast VoIP?
Bedrifter bruker ikke-faste VoIP-løsninger for å etablere en lokal tilstedeværelse og forbedre global kommunikasjon mellom et team av eksterne arbeidere. Enkeltpersoner som trenger fleksibiliteten til å kunne ringe billige internasjonale samtaler, bruker også disse numrene. Dessverre utnytter kriminelle også disse tallene til å utføre svindel og uredelige aktiviteter.
Kan du ringe og sende tekstmeldinger til et ikke-fast VoIP-nummer?
Ja, du kan ringe eller sende tekstmeldinger til et ikke-fast VoIP-nummer så lenge de har en aktiv internettforbindelse.
Kan en ikke-fast VoIP spores?
Selv om det er ganske utfordrende å spore et ikke-fast VoIP-nummer, er det mulig. Det kan imidlertid hende at resultatene du får ikke er nøyaktige. Det beste alternativet er å la de aktuelle myndighetene spore nummeret for deg hvis du mistenker kriminell aktivitet.
Hva er forskjellen mellom faste og ikke-faste VoIP-telefonnumre?
Faste VoIP-numre er knyttet til en personlig eller forretningsadresse, mens ikke-faste VoIP-numre er virtuelle numre som ikke er begrenset til noen fysisk adresse eller geografisk plassering.
Fordeler med ikke-faste VoIP-numre
Ikke-faste VoIP-numre er enkle å skaffe og krever vanligvis at du går gjennom noen få registreringstrinn med e-postadressen din. Fordi de ikke er begrenset til noen geografisk plassering, gjør VoIP-løsninger det enkelt for en bedrift å etablere en lokal tilstedeværelse. Den er også budsjettvennlig og kommer med tilleggsfunksjoner avhengig av hvilken leverandør du velger.
Etter å ha lært om ikke-fast VoIP, kan det være nyttig å utforske hva et VoIP-nummer er. Dette gir innsikt i hvordan VoIP-teknologi fungerer og hvordan det skiller seg fra vanlige telefonnumre.
Videre kan du dykke inn i fast VoIP for å forstå forskjellen mellom faste og ikke-faste VoIP-numre. Dette vil også gi deg en oversikt over fordelene og ulempene ved fast VoIP.
Utforsk fordelene med VoIP-telefonnumre for bedrifter: spar kostnader, forbedre kundeservice og enkelt håndter flere samtaler samtidig. Lær hvordan du skaffer et VoIP-nummer, forskjellene fra vanlige numre, og hvordan du identifiserer VoIP-brukere. Perfekt for både intern og ekstern kommunikasjon. Besøk for å forstå hvordan VoIP kan transformere din virksomhets kommunikasjon!
Oppdag hvordan VoIP-tjenesteleverandører kan transformere kommunikasjonen din med kostnadseffektive løsninger og avanserte funksjoner som videosamtaler og automatiserte oppringere. Lær hvordan du velger den beste leverandøren for dine behov og oppdag fordelene for bedrifter over konvensjonelle fasttelefoner. Besøk siden vår for en grundig guide til å sette opp og maksimere VoIP-systemer hjemme eller på kontoret.