Sliter du med å bli hørt under en VoIP-samtale? Årsaken kan skyldes et vanlig problem kalt jitter eller jitter VoIP (dvs. Voice over Internet-protokoll).
Hva er jitter VoIP?
VoIP-teknologi konverterer lyden av stemmen din til data som kalles pakker. Disse talepakkene blir deretter overført over Internett og deretter konvertert tilbake til den opprinnelige lyden.
Dessverre påvirker forsinkelser og problemer noen ganger samtalen. Når pakketap oppstår, blir lydkvaliteten dårligere. I beste fall betyr det en forsinkelse i pakkeoverføring med korte avbrudd. I verste fall betyr pakketap at hele ord går tapt. Heldigvis er tapet av en enkelt pakke kanskje ikke merkbart. Men når flere pakker går tapt, kan hele pakkestrømmen bli forstyrret. Det betyr at samtalen din kan bli alvorlig forstyrret.
Hva er en nettverksjitter?
Nettverksjitter refererer til mengden variasjon i ventetiden for mottak av pakker. For eksempel kommer pakke én om 5 millisekunder, pakke to ankommer om 10 millisekunder, og pakkenettverk ankommer om 30 millisekunder. I dette eksemplet blir nettverksforsinkelsen gradvis verre over tid. Hvis dette skjedde med VoIP-trafikk, kan samtalen din bli vanskelig å forstå. Det kan være forårsaket av høy nettverksbelastning eller utilstrekkelig VoIP-hastighet på grunn av en treg Internett-tilkobling.
Alle nettverk har nettverksjitter til en viss grad. Et lite internt nettverk, som et privat nettverk med to datamaskiner i samme rom, vil generelt ha nesten null nettverksjitter. I motsetning til dette kan et globalt selskap ha nettverksforbindelser på mange forskjellige steder og derfor mer jitter.
Årsaker til jitter på VoIP-samtaler
For å forstå hvordan jitter-problemer resulterer i dårlig samtalekvalitet, er det nyttig å forstå kildene til jitter. Noen årsaker til dårlig samtalekvalitet kan lett løses av VoIP-telefonleverandøren. Andre årsaker til dårlig stemmekvalitet, som en feilkonfigurert ruter, kan være mer utfordrende.
- nedlastingshastigheter og opplastingshastigheter – Internetthastighet er ofte en faktor når du opplever dårlig samtalekvalitet på videosamtaler eller VoIP-telefonsamtaler. Det kan hjelpe å oppgradere den trådløse ruteren eller betale for en høyere tilkoblingshastighet.
- feilkonfigurert nettverk – Det kan hjelpe med en gang å endre nettverksinnstillingene for å prioritere telefonsamtaler. Spør avdelingen for nettverksdrift (eller IT-støtte) om hjelp med et feilkonfigurert nettverk.
- defekt maskinvare – Over tid bryter maskinvaren sammen etter bruk. For eksempel kan du ha en defekt Ethernet-kabel som kobler den bærbare datamaskinen til Internett. I så fall vil det oppstå ufattelige anrop og problemer med lydkvaliteten.
- Å unnlate å bruke VoIP for bedrifter – VoIP-systemer for bedrifter er designet for å levere VoIP-samtaler av høy kvalitet. Ved å bruke et grunnleggende VoIP-system for forbrukere kan kvalitetsproblemer som hakkete lyd være vanskelig å unngå. Det er grunnen til at VoIP-kravene dine bør være klare om dine akseptable jitternivåer.
- VoIP-anropskvalitetsinnstillinger – Noen ganger er det nødvendig å bruke litt tid på å gjennomgå innstillingene og funksjonene til VoIP-leverandøren din på et detaljert nivå. Standardinnstillingene er kanskje ikke passende for Internett-leverandøren eller nettverksutstyret.
Effekter av jitter på VoIP-samtaler
Nå som vi har dekket den tekniske oversikten, er det på tide å dekke et viktig praktisk punkt. Hvordan påvirker overdreven jitter VoIP-samtalene dine? Det er to hovedmåter jitter påvirker VoIP-tjenesten din.
- klippede ord – Små mengder jitter forårsaker relativt små kvalitetsproblemer. For eksempel kan ett eller to ord i en setning være uhørbare.
- avbrudd i tjenesten og frafall – Med en degradert nettverkstilkobling kan samtalen din kobles fra i flere sekunder. Spesielt dårlig VoIP-jitter kan føre til at samtalen kobles helt fra.
Hvordan gjennomføre en nettverksjitter-test?
Et svært lavt nivå av jitter vil ha minimal innvirkning på lydsignalet ditt. Det anbefales å teste jitternivået før viktige samtaler. Heldigvis finnes det gratis båndbreddetester du kan bruke til å sammenligne nettverkstilkoblingen din med industristandarder.
Vurder å prøve en av følgende apper for å kjøre en nettverksjittertest.
- Solvindsjittertest – Dette prosjektet inkluderer en gratis prøveversjon slik at du kan prøve den fullt ut i 30 dager.
- PRTG-nettverksmonitor – Denne testappen for nettverksjitter er tilgjengelig for bruk gratis i 30 dager.
Hvis du ikke vil bruke et spesialisert programvareverktøy, kan du beregne jitter manuelt. Åpne et kommandovindu (i Windows, trykk på Windows-tasten og skriv inn CMD) og kjør en ping-kommando til et nettsted. Du kan deretter lime inn resultatene dine i en jitter-kalkulator.
Hva er en god jitter-score?
En god jitter-score er mindre enn 30 ms (dvs. 30 millisekunder).
Hva er akseptabel jitter for VoIP?
Sikt etter en jitter på 30 millisekunder eller mindre for å unngå jitter-problemer mens du ringer på VoIP-tjenesten. For å øke ytelsen ytterligere, reduser jitter så mye som mulig. Bruk for eksempel Quality of Service (QoS)-teknologi for å prioritere VoIP-samtaler.
Hvor mye jitter er dårlig for VoIP?
Generelt sett kan VoIP-tjenesten ha problemer når jitter går over 30 millisekunder. For å forbedre samtalekvaliteten er det noen områder du kan se på.
- tjenestekvalitet – Noen VoIP-tjenesteleverandører kan hjelpe deg med å redusere jitter til et akseptabelt nivå med kvaliteten på tjenesteteknologien.
- Internett-tjenesteleverandør – Den generelle hastigheten på Internett-tilkoblingen din er en viktig faktor. Vurder derfor å spørre Internett-leverandøren din om råd om måter å forbedre ytelsen på.
- innstillinger – Ta deg tid til å utforske innstillingene på det trådløse nettverket ditt på et detaljert nivå. Hvis du har en grunnleggende trådløs ruter, er bytte til en Ethernet-kabel et godt alternativ.
Hva er årsakene til høy jitter?
Det er flere årsaker til høy jitter. Sjekk alle disse for å identifisere problemet.
- tilkoblingshastighet – Begynn med å gå gjennom den maksimale hastigheten som tilbys av Internett-leverandøren din. En lav tilkoblingshastighet er en hovedårsak til høy jitter, så gjør en innsats for å få den raskeste tjenesten du har råd til.
- strong>opplastingshastigheter og nedlastingshastigheter – Den neste grunnen til høy jitter er lav nedlastingshastighet og lav opplastingshastighet.
- nettverkstrafikk – VoIP-hastigheten kan lide hvis nettverkstrafikken din blir overveldet. For å håndtere denne utfordringen, programmer ruteren til å understreke VoIP-hastighet.
Feilsøkingstips for å fikse jitter
Det er noen måter å redusere jitter på og få bedre VoIP-samtaler.
- VoIP-krav – Begynn med å gjennomgå minimumskravene for VoIP-samtaler.
- innstillinger for trådløs ruter – Se gjennom innstillingene og funksjonene på ruteren. Du vil for eksempel få bedre hastigheter ved å bruke 5 GHz-frekvensen i stedet for 2,4 GHz.
- nettverksadministrasjon – Hvis virksomhetsvekst er en prioritet, spør nettverksavdelingen din om å hjelpe deg med å redusere jitter. De kan ha flere tips du kan bruke for å løse problemer med utilstrekkelig båndbredde.
Looking for the best VoIP provider for you?
LiveAgent offers integrations with plenty of VoIP providers, making it easy to choose the best one that fits your needs. Curious about the options?
Frequently Asked Questions
Hva er VoIP-jitter?
VoIP-jitter er et problem som påvirker kvaliteten på VoIP-samtaler. Det er definert som en variasjon i forsinkelsen av mottatte pakker under samtaler. Når forsinkelsen i mottak av pakker er høy, kan anropet ha problemer med lydkvaliteten.
Hva er en nettverksjitter?
Nettverksjitter er en situasjon der det er en betydelig variasjon i ventetiden for mottak av pakker. Det kan påvirke nettspill, videokonferanser og andre Internett-aktiviteter.
Hva forårsaker jitter på VoIP-samtaler?
De viktigste årsakene til jitter inkluderer et feilkonfigurert nettverk, feil maskinvare og lave Internett-hastigheter. Jitter kan også skyldes at innstillingene for tjenestekvalitet ikke brukes riktig.
Hva er effekten av jitter på VoIP?
De viktigste effektene av jitter på VoIP-anrop inkluderer tapte anrop, manglende ord og tjenesteforstyrrelser.
Hvordan høres VoIP-jitter ut?
VoIP-jitter er en samtale som er vanskelig å forstå. Du hører kanskje ikke halvparten av ordene sagt av den andre personen. På samme måte kan det hende at personen du snakker med ikke kan høre deg ordentlig.
Hvordan beregner du jitter?
Den enkleste måten å beregne jitter på er å bruke et jitter-programvareverktøy. Du kan for eksempel laste ned Solar winds jitter-testappen eller PRTG-nettverksmonitorverktøyet. Begge disse verktøyene tilbyr gratis prøveversjoner.
Hva er akseptabel jitter for VoIP?
Den akseptable jitteren for VoIP-anrop er 30 millisekunder.
Hvorfor er jitteren min høy?
Risingen din kan være høy av flere årsaker. For det første kan Internett-tilkoblingen din være for treg til å støtte VoIP-samtaler. For det andre kan det være for mange krav (f.eks. nettspill, VoIP-samtaler, videostreaming osv.) til tilkoblingen din. For det tredje kan det hende at ruteren ikke er konfigurert til å prioritere VoIP-anrop (dvs. innstillinger for tjenestekvalitet).
Hvordan fikse jitter for VoIP-samtaler?
Det er noen enkle måter å fikse jitter for VoIP-anrop. Start med å bytte til en Ethernet-kabel fordi den tilbyr høyere hastigheter enn trådløs. Deretter lukker du ikke-VoIP-programmer under VoIP-samtaler for å maksimere båndbredden. Hvis disse trinnene ikke hjelper, prøv å bruke innstillingene for tjenestekvalitet for å prioritere VoIP-samtalene dine.
WYSIWYG-editoren er en enkel måte å legge inn og formatere innhold i e-poster og kunnskapsbase artikler. Den gir deg muligheten til å redigere og style innholdet mens du ser det, og du kan lage nummererte lister, legge inn bilder og bygge inn lenker. Du kan også bruke WYSIWYG-editoren til å lage fantastiske e-postmaler og kunnskapsbase artikler. Det er enkelt å bruke og du kan prøve det i 14 dager gratis uten kredittkort. LiveAgent tilbyr også et bredt utvalg av programvare for kundeservice og innkommende kundesentre, samt populære VoIP-telefonsystemer og klientportalprogramvare.
Teksten inneholder informasjon om LiveAgent, inkludert kontakter og abonnementsmuligheter. Det nevnes også at en LiveAgent er under bygging når du registrerer deg, og at nettsiden bruker informasjonskapsler. Det tilbys muligheter for en-mot-en-samtaler og kontakt gjennom chat, kontaktformular eller WhatsApp.
Galleri for chatteinvitasjoner
Teksten gir informasjon om LiveAgent-oppdateringer og rabatter, samt kontaktdetaljer for salg og muligheten for å avtale en demo. Det er også informasjon om at LiveAgent skrivebordet er under bygging og en statusindikator for denne prosessen. Nettsidene bruker informasjonskapsler og det er en mulighet for å kontakte LiveAgent via en chat eller et kontaktskjema.