Hva er en konverteringstrakt?
Konverteringstrakter er reisene kundene tar på nettet. Fra å søke etter et produkt eller en tjeneste til å foreta et kjøp. De gir bedrifter et perspektiv på brukeropplevelsen. Opprinnelig var konverteringstrakt et begrep som ble brukt for e-handelsbedrifter, men i dag kan det referere til enhver virksomhet.
Det har blitt viktig å observere kundereisen ettersom den hjelper til med å forstå hva kundene kan gå glipp av.
Bedrifter bruker også visualisering av markedsføringstrakter, som fokuserer på et bredt spekter av målgrupper og prøver å få dem inn på konverteringsveien.
Hva er en traktkonverteringsfrekvens?
All successful businesses have high funnel conversion rates. They can track their customers accurately and use data to make informed decisions. You can improve a sales funnel in many different ways, but the goal is to find the most cost-effective one.
Du må finne måter å gjøre besøkende til potensielle kunder og potensielle kunder til kunder så raskt du kan. Med andre ord bør konverteringsfrekvensen din være høy. Hva betyr dette? Konverteringsfrekvens er antallet potensielle kunder som har blitt til kunder.
Den mest grunnleggende konverteringstraktberegningen beregnes ved å dele antall salg på alle potensielle salg i trakten din og multiplisere det med 100.
Konverteringer:
Leads X 100 = traktkonverteringsfrekvens %
Forbedring av traktens konverteringsfrekvens
Optimalisering av konverteringstrakt handler om å forbedre konverteringsfrekvensen din. Det er nøkkelberegningen som avgjør hvor god kundereisen og trakten din er. Det er derfor markedsførings- og salgsteam jobber hardt for å forbedre konverteringsfrekvensen.
Det er mange måter du kan gjøre dette på, og traktene kan variere ganske mye. En spesiell tilnærming vil ikke fungere likt hele tiden. Det er imidlertid noen generelle handlinger som hver konverteringstrakt kan dra nytte av:
- Økende organisk trafikk (SEO)
- Bruke sosial bevis for å engasjere kunder
- Utføre en rekke tester
- Jobber med CTAer og skjemaer
- Learning about your target audience
- Gjør markedsundersøkelser
- Skaper en følelse av at det haster
Stadier av markedsføringstrakten
Før du foretar et kjøp, går kvalifisert trafikk gjennom flere trakttrinn. Du må forstå dem alle for å sette de riktige fremgangsmåtene for å hjelpe med å flytte folk langs trakten.
Bevissthetsstadiet
Kunder når det første stadiet av en trakt gjennom markedsføring. Det er da markedsførere begynner å samle informasjon om potensielle kunder og generere potensielle kunder.
Interessestadiet
På dette stadiet begynner potensielle kunder å lære om tjenestene, produktene og merkevaren. Det er det mest ideelle stadiet for å skape et godt forhold til potensielle kunder.
Hensynsstadiet
Vurderingsstadiet er når potensielle kunder blir til kvalifiserte potensielle kunder. Markedsføringsteamene dine begynner å pleie dem ytterligere for å få dem til å konvertere.
Intensjonsstadium
Kunder går inn i dette stadiet når de har utført en handling som viser at de er interessert i bestemte produkter eller tjenester.
Evalueringsstadiet
Evaluering er når kundene tar sin endelige beslutning om de skal kjøpe et produkt. På dette stadiet må markedsførings- og salgsteam jobbe hardt for å overbevise dem om å kjøpe.
Kjøpsstadiet
Den siste fasen er når kunden har foretatt et kjøp.
Analyse av en konverteringstrakt
Ved å analysere konverteringstrakten din kan du forstå hvor du må forbedre deg. Det kan hjelpe deg med å lære prosentandelen av potensielle salg som går fra ett trakttrinn til et annet, slik at du kan gjenkjenne faser som gir dårlige resultater og forbedre konverteringsprosessen.
Analyser fra toppnivå
Analyze all the four primary stages of the checkout process, including:
- destinasjonsside
- produktside
- vogn
- Kjøp
Analyser hvilke av trinnene som trenger mest forbedring for å kunne betjene kundene dine bedre.
Gå inn på detaljene i problemet
du har oppdaget hvilket stadium som sporer av kundereisen mest, er det på tide å analysere det videre og finne årsaken. Hvis folk for eksempel forlater handlekurven, kan det bety at betalingsprosessen din er for kompleks.
Eller kanskje du ikke har ønsket betalingsmåte. Hvis du vil jobbe med kundebevaringen, må du forbedre kjøpsstadiet og overbevise kundene om å returnere.
Hvordan lage en konverteringstrakt
Å lage en kraftig konverteringstrakt krever tid og krefter. Du må ha en strategisk tilnærming mens du vurderer forretningsmodellen din og forretningsmålet på alle trinn. Husk alltid at en positiv kundeopplevelse er nøkkelen til suksess.
- skape en feilfri kjøpsprosess
- opprette en landingsside
- tilby en verdifull tjeneste eller produkt
- justere konverteringsmålene
- bruke innhold for å generere trafikk
- analyser for å finne lekkasjer i trakten din
- utføre konverteringsfrekvensoptimalisering
- legge til flere tilbud
- vurdere å opprette flere trakter
Looking for the right tool for you?
LiveAgent offers plenty of useful features which can help you improve you conversions. Curious about all the opportunities?
Frequently Asked Questions
Hva er en konverteringstrakt?
Det refererer til den visuelle representasjonen av kjøperens reise. Etter hvert som kundene nærmer seg et kjøp, blir færre i trakten.
Hva er en traktkonverteringsfrekvens?
Konverteringsfrekvens for trakter er en av de enkleste beregningene for salgstrakten. Det representerer en prosentandel av potensielle kunder som har konvertert over en gitt periode. Del antall konverteringer på antall potensielle salg og gang med 100 for å få traktens konverteringsfrekvens.
Hvordan kan jeg øke traktens konverteringsfrekvens?
Det er mange metoder som markedsførere foreslår for å forbedre salgstraktens konverteringsfrekvens. Disse inkluderer å lage datadrevne trakter, kjøre personlig tilpassede markedsføringskampanjer, skape en følelse av at det haster, bruke sosiale bevis og mye mer.
Hva er stadiene i markedsføringstrakten?
Markedsføringstraktstadier er: bevissthet interesse hensyn hensikt evaluering kjøp
Hvordan analyserer du en konverteringstrakt?
Konverteringstraktanalyse er en omfattende prosess som inkluderer KPI-overvåking, brukeratferdsanalyse, bruk av varmekart, gjør undersøkelser, utfører tester, identifiserer flaskehalser for trinn i trakten, sammenligner trakten for dypere analyse, og så videre.
Hvordan lager jeg en trakt?
lag en problemfri kjøpsprosess opprett en landingsside tilby dine tjenester eller produkter juster konverteringsmål generer trafikk ved å bruke innhold analyser hvor i trakten du mister potensielle salg optimalisere konverteringsfrekvensen legg til flere tilbud vurder å opprette flere trakter
Ekspertnotat
<p>En konverteringstrakt viser kundenes reise fra å søke etter et produkt eller en tjeneste til å gjøre et kjøp. For å øke konverteringsfrekvensen kan man bruke datadrevne trakter og personlig tilpassede kampanjer.</p>

Billettprogramvare Dybdeundersøkelse
LiveAgent er et pålitelig og skalerbart billettverktøy for effektiv kundeservice. Det gir bedrifter muligheten til å administrere og følge opp kundehenvendelser på en effektiv måte, noe som resulterer i reduserte svartider, bedre kundetilfredshet og økt ansatt produktivitet.