Hva er KPI?
Key Performance Indicators (KPI) er et mål i forretningsstudier som hjelper eieren eller administrerende direktør med å overvåke virksomheten sin. Hvert forretningsområde har sin egen KPI. Innenfor markedsføring eller kundeservice er indikatorene som følger:
- Gjennomsnittlig ventetid: det er den gjennomsnittlige tiden det tar for frontlinjen å svare på et spørsmål.
- Gjennomsnittlig oppløsningstid: tiden det tar for teamet å løse kundens problem.
- Customer Churn: når kundene slutter å forholde seg til et selskap.
- Kundetilfredshetspoeng: måler gleden til kundene dine over en kort periode.
Frequently Asked Questions
Hva står KPI for?
KPI, eller key performance indicator, er en verdi som viser oss hvor effektivt selskapet oppnår sentrale forretningsmål. Organisasjoner bruker KPIer for å evaluere suksessen deres i å nå målene sine. Takket være sporing av disse dataene vet de om handlingene deres er effektive eller ikke.
Hva er eksemplene på KPI?
KPIer avhenger av hva bedriften din ønsker å overvåke. For eksempel i markedsavdelingen kan disse være: merkekjennskap, kundeengasjement, Marketing Qualified Leads (MQL) og Customer Acquisition Cost (CAC), i salgsavdelingen vil det være: månedlig salgsøkning, gjennomsnittlig fortjenestemargin eller produkt opptreden. I SaaS kan disse derimot være: likviditetsindeks, KPI Net Promoter Score (NPS) og KPI for kundeanskaffelseskostnad (CAC).
Når skal man bruke KPI?
Vi bruker KPI når vi ønsker å spore fremdriften mot å oppnå et spesifikt mål over tid. Mål kan endres, og det samme gjør resultater og fremgang mot dem. Det er ekstremt viktig å holde styr på dem og finne ut om de er tilfredsstillende eller ikke.
Hvis du nettopp har lært om KPI-er og vil ha en dypere forståelse, kan du lese mer om KPI forklart. Denne artikkelen gir en grundig forklaring på hva KPI-er innebærer.
For å få en bredere oversikt over terminologi innen kundestøtte, kan du sjekke ut vår ordliste. Her finner du en omfattende samling av viktige termer som kan hjelpe deg å navigere i kundeserviceverdenen.