Hva er KPI?
Key Performance Indicators (KPI) er et mål i forretningsstudier som hjelper eieren eller administrerende direktør med å overvåke virksomheten sin. Hvert forretningsområde har sin egen KPI. Innenfor markedsføring eller kundeservice er indikatorene som følger:
- Gjennomsnittlig ventetid: det er den gjennomsnittlige tiden det tar for frontlinjen å svare på et spørsmål.
- Gjennomsnittlig oppløsningstid: tiden det tar for teamet å løse kundens problem.
- Customer Churn: når kundene slutter å forholde seg til et selskap.
- Kundetilfredshetspoeng: måler gleden til kundene dine over en kort periode.
Frequently asked questions
Hva står KPI for?
KPI, eller key performance indicator, er en verdi som viser oss hvor effektivt selskapet oppnår sentrale forretningsmål. Organisasjoner bruker KPIer for å evaluere suksessen deres i å nå målene sine. Takket være sporing av disse dataene vet de om handlingene deres er effektive eller ikke.
Hva er eksemplene på KPI?
KPIer avhenger av hva bedriften din ønsker å overvåke. For eksempel i markedsavdelingen kan disse være: merkekjennskap, kundeengasjement, Marketing Qualified Leads (MQL) og Customer Acquisition Cost (CAC), i salgsavdelingen vil det være: månedlig salgsøkning, gjennomsnittlig fortjenestemargin eller produkt opptreden. I SaaS kan disse derimot være: likviditetsindeks, KPI Net Promoter Score (NPS) og KPI for kundeanskaffelseskostnad (CAC).
Når skal man bruke KPI?
Vi bruker KPI når vi ønsker å spore fremdriften mot å oppnå et spesifikt mål over tid. Mål kan endres, og det samme gjør resultater og fremgang mot dem. Det er ekstremt viktig å holde styr på dem og finne ut om de er tilfredsstillende eller ikke.
Expert note
KPI (Key Performance Indicators) er viktige målinger som viser virksomhetens suksess mot sentrale forretningsmål.

LiveAgent er en programvare for kundeservice med flere funksjoner og integrasjonsalternativer, samt ulike supportmuligheter. Selskapet tilbyr også ulike kurs og webinarene for å lære mer om systemet. Det er også mulig å abonnere på nyhetsbrevet for å motta gode tilbud og oppdateringer. Under innstallasjonen av LiveAgent vil innloggingsdetaljene sendes til din e-postadresse. Våre nettsider bruker cookies, og vi tilbyr en-mot-en samtaler for å utforske systemet nærmere.
Innsikt i kundenes følelser er viktig for å analysere produktene, tjenestene og kampanjene dine, men det er også nyttig å undersøke potensielle kunder for å få mer informasjon. Det er verdt å analysere rapportdataene dine nøye, og med LiveAgent kan du få støtte og hjelp til å administrere kundene dine og raskt løse problemer. Abonner på nyhetsbrevet for å holde deg oppdatert på LiveAgent-oppdateringer og rabatter.
Teksten handler om LiveAgent-programvaren som tilbyr kundeserviceløsninger. De tilbyr gratis prøveversjoner og en rekke funksjoner, integrasjoner og alternativer. Teksten inneholder også informasjon om selskapet, deres priser og partnerprogrammer. Leseren kan også avtale en demo og få de nyeste LiveAgent-oppdateringene og rabatter. Teksten avslutter med at LiveAgent nettsider bruker informasjonskapsler, og leseren kan avtale en møte for å utforske mer om LiveAgent og dets forretningsnytte.
Samtaleoppløsning er en viktig kundeserviceberegning som viser hvor godt kontaktsenteragentene løser kundespørsmål. Måling av anropsoppløsning krever å dele det totale antallet løste saker på det totale antallet mottatte saker i en bestemt tidsperiode og multiplisere resultatet med 100 for å få en prosentandel. Forbedring av samtaleoppløsningen kan øke kundetilfredshet, ansattes engasjement og være en del av differensieringsstrategien til et kundesenter. Å gi opplæring, opprette en tilgjengelig kunnskapsbase, styrke kundeserviceagentene, bruke taleanalyse og overvåke senterets ytelse kan hjelpe med å forbedre samtaleoppløsningen.