Kundedeltakelse

Hva er kundeengasjement?

Kundeengasjement refererer til hvordan merkevaren din samhandler med kunder mens de prøver å hjelpe dem med å oppfylle kundenes livssyklus. Det fører til en forbindelse som blir grunnlaget for å danne og opprettholde kunderelasjoner.

Effektiviteten av kundeengasjementet ditt avhenger først og fremst av kundenes forventninger. Det er viktig å sørge for at kundene dine får den beste opplevelsen på tvers av alle interaksjonskanalene dine, enten online eller offline.

Hvorfor er kundeengasjement viktig?

En undersøkelse fra Gallup viser at kunder som er fullt engasjert av en merkevare, får inn opptil 23 % av totalen inntekt sammenlignet med gjennomsnittlige kunder. Dette viser at det å engasjere kundene dine direkte påvirker fortjenesten din.

I dag er det flere måter å skaffe potensielle kunder på. Men hva gjør du etter å ha anskaffet dem? Du må finne måter å beholde dem på. Å opprettholde en lojal kundebase er avgjørende for merkevarens bærekraft.

The key to customer retention is customer satisfaction. This is tied to the quality of the relationship you have with your clientele. It is safe to say that customer engagement promotes loyalty and it also helps reduce customer churn rates.

Hvordan beregner du kundeengasjement?

Det er kundeengasjementberegninger du kan spore og måle. Du må kunne beregne det for å vite hvor sterkt ditt kunde-merkeforhold er.

Her er noen av dem:

Konverteringskurser

Dine konverteringsfrekvenser refererer til antall ganger kundene dine utfører de ønskede handlingene på nettstedet. Denne handlingen kan være et kjøp, registrering for et nyhetsbrev, forespørsel om en demo osv.

For å beregne konverteringsfrekvensen din deler du det totale antallet konverteringer på antall besøkende eller økter innenfor samme periode. Multipliser deretter resultatet med 100 prosent. En høy konverteringsrate er en sterk indikator på kundeengasjement.

Konverteringskurser - App - Uploads - 2022 - 01 - Conversion Rate.png

Henvisninger

Når kundene dine er imponert over interaksjonene dine, vil de enkelt fortelle venner og familie om merkevaren din. Dette kan gjøre dem om til betalende kunder. Som et resultat av denne gratis markedsføringen vokser virksomheten din.

Hvordan måler du henvisninger? Bare spør dine nye kunder hvordan de oppdaget deg, så får du svaret ditt.

Henvisninger - App - Uploads - 2021 - 03 - McEvoy Ranch Referral.png

Økning i positive anmeldelser

If your clients are singing praises on Google reviews, Yelp, or social media channels, it’s a sign that they feel engaged. Look out for customer reviews you get and use them to evaluate your customer engagement strategy.

Leaving five star review illustration

Hva er de 4 typene kundeengasjement?

Det er fire typer kundeengasjement. Hver og en tilbyr forskjellige muligheter for engasjement. La oss ta en titt på dem:

Følelsesmessig engasjement

En persons emosjonelle natur strekker seg ubevisst til deres kjøpsatferd. Et vellykket merke vet å appellere til kundenes følelser.

Dette er kanskje den sterkeste typen kundeengasjement du kan bygge. Enten du prøver å løse et smertepunkt, gi støtte eller rulle ut en ny produktfunksjon, må du vurdere hvordan målgruppen din reagerer på hvert punkt. Dette vil hjelpe deg å engasjere dem effektivt.

I tillegg, med verktøy som kundereisekart, kan du raskt få et klart bilde av kundenes følelser ved hvert interaksjonspunkt med merkevaren din. Med disse detaljene kan du bestemme hvilken strategi du skal ta i bruk.

Kontekstuell engasjement

Uten den rette konteksten er engasjementinnsatsen din like god som å gå på vill jage. Kontekstengasjement fokuserer på samhandling med kundene dine basert på relevant informasjon du har samlet inn om dem.
Denne informasjonen kan variere fra demografi som alder, kjønn eller sted til atferdsdata som kjøpshistorikk, søkehistorikk, tid brukt på nettstedet og andre relevante deler av profilen deres.

Med denne informasjonen kan du engasjere kundene dine på et mer personlig nivå. Du kan for eksempel bestemme deg for å målrette dem på nytt med en annonse basert på produktene de har sett på nettstedet ditt.

Praktisk engasjement

Praktisk engasjement fokuserer på å gjøre det enkelt for kundene dine å samhandle med merkevaren din. En forbruker ønsker ikke lenger å svette for å få det de trenger. Så jo lettere du gjør det for dem å engasjere seg med merkevaren din, jo bedre for deg.

Dessuten, forenkling av engasjementsprosessen gjør det også lettere å forstå kundenes interaksjoner med merkevaren din. Med denne innsikten kan du nøyaktig forutsi fremtidige engasjementsmuligheter og implementere dem i virksomheten din.

Sosialt engasjement

Kundeengasjement går utover bare å kjøpe produkter. Det avhenger hovedsakelig av hva som skjer før og etter kjøpet – fra produktundersøkelser til støtte etter salg. Dette betyr at den går på tvers av alle kommunikasjonskanaler, inkludert fora og sosiale medieplattformer.

Å maksimere én-til-én engasjement på tvers av sosiale plattformer tar lang tid måte å øke kundelojalitet og forbedre kundelojalitet.

Husk også at en imponert kunde er din mest effektive markedsfører. Den ultimate testen av dine kundeengasjementkampanjer er hvor villige dine eksisterende kunder er til å anbefale deg til sine sosiale kretser.

Kundeengasjementstrategier

Klar til å forbedre kundeengasjementet ditt? Her er noen praktiske strategier du kan bruke:

Tilpass kundeopplevelsen din

Personliggjøring av kundeopplevelsen gir kontekst til innsatsen din. Det hjelper deg med å skreddersy interaksjonene dine til målkundens forventninger.

Personliggjøring er ikke lenger en god strategi fordi nesten alle forbrukere forventer et visst nivå av personlig tilpasning. Enten det er innen e-postmarkedsføring, produktanbefalinger eller andre aspekter av virksomheten din, vil kundene dine engasjere seg i innholdet ditt bare hvis tilbudet ditt er relevant for deres behov.

Ikke alle selskaper trenger å investere i dyre tekniske verktøy for å skape en personlig opplevelse. Ved ganske enkelt å gjennomføre kundeundersøkelser eller be dine førstegangskunder fylle ut en brukerprofil, kan du få informasjonen du trenger for å skreddersy opplevelsen til deres individuelle preferanser.

Be om tilbakemelding

Customer feedback is another effective customer engagement strategy. Encourage your customers to give you feedback.

Med denne tilnærmingen vil du få dem til å føle seg hørt og deres meninger verdsatt. Det er også en effektiv måte å samle inn verdifull informasjon for å forbedre kundeinteraksjoner innenfor merkevaren din.

Lag lojalitetsprogrammer

Lojalitetsprogrammer er en måte å belønne kundene for å være lojale mot merkevaren din. Det er en effektiv måte å få dem til å føle seg verdsatt og oppmuntre dem til å fortsette å engasjere seg.

Du kan kombinere ditt lojalitetsprogram med et påvirkningsprogram. Ved å belønne eksisterende kunder for å fortelle andre om deres erfaringer med merkevaren din, kan du tiltrekke deg flere kunder.

Bruk plattformer for kundeengasjement

Kundene dine ønsker å engasjere seg med merkevaren din uavhengig av hvor de befinner seg eller når på døgnet det er. Derfor må de komme i kontakt med deg via digitale kanaler som sosiale medier, telefonsamtaler eller live chat.

Kundeengasjementplattformer er programvareverktøy som hjelper deg med å administrere kundeinteraksjoner via disse kanalene. Dermed er de utmerkede verktøy å inkludere i markedsføringsstrategiene dine.

Et eksempel på slik programvare er LiveAgent helpdesk-programvaren. Den tilbyr funksjoner som live chat, engasjementsverktøy for sosiale medier og mange kundesenterfunksjoner, blant annet for å hjelpe deg med å komme i kontakt med kundene dine. Den tilbyr også funksjoner som lar deg analysere og optimalisere hver interaksjon med kundene dine.

Hva er forskjellen mellom kundeengasjement og kundeopplevelse?

Mens kundeengasjement og kundeopplevelse begge er knyttet til kundetilfredshet, er de ganske forskjellige fra hverandre.

Kundeengasjement refererer til alle interaksjonene en merkevare skaper langs kundereisen. Derimot refererer kundeopplevelse til hvordan kunden oppfatter og forholder seg til merkevaren.

Derfor bestemmes kundeengasjement av hva merkene tror kundene deres forventer, mens kundeopplevelse er kundens oppfatning av merkenes innsats.

Want to improve customer engagement?

Looking for a way how to better engage with your customers? LiveAgent may be the best solution for your needs.

Frequently asked questions

Hva er kundeengasjement?

Kundeengasjement refererer til måten merkevaren din samhandler med kundene dine for å hjelpe dem med å oppfylle deres behov. Det kan skje online eller offline.

Hvorfor er kundeengasjement viktig?

Det bidrar til å øke kundetilfredsheten. Dette øker kundebevaringen, som er nøkkelen til å bygge en bærekraftig virksomhet.

Hvordan beregner du kundeengasjement?

Vanlige måter å måle kundeengasjement på er gjennom konverteringsfrekvenser, henvisninger og anmeldelser på nett.

Hva er de 4 typene kundeengasjement?

De fire typene kundeengasjement er emosjonelt, kontekstuelt, praktisk og sosialt engasjement.

Hvilke er noen av strategiene for kundeengasjement?

Her er handlingsrettede strategier du kan bruke for å øke kundeengasjementet:

  • tilpass kundeopplevelsen din
  • be om tilbakemelding
  • opprett lojalitetsprogrammer
  • bruk plattformer for kundeengasjement

Hva er forskjellen mellom kundeengasjement og kundeopplevelse?

Kundeengasjement er summen av alle interaksjoner som skjer mellom en merkevare og en kunde gjennom kundereisen. Kundeopplevelse er måten en kunde føler overfor merkevaren din basert på disse interaksjonene.

Tilbake til Ordliste Lag konto GRATIS

Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.

×
Avtal en-mot-en samtale og utforsk hvordan LiveAgent kan ta nytte av dine bedrifter.

Vi er tilgjengelig på flere datoer

Avtal en demo