VoIP PBX

Hva er en VoIP PBX?

VoIP PBX også referert til som IP PBX, er et forretningstelefonsystem som overfører telefonsamtaler over et IP-nettverk i stedet for gjennom PSTN (Public Switched Telephone Network), eller det tradisjonelle kretssvitsjede telefonnettverket. VoIP PBX kan distribueres på stedet eller i skyen (skybasert PBX eller vertsbasert PBX).

Hosted VoIP PBX er kjent for å være et av de mest fleksible og kostnadseffektive bedriftstelefonsystemene.

Noen av de største fordelene ved å bruke vertsbasert VoIP PBX er:

  • færre vedlikeholdskostnader
  • lavere samtaletakster for innenlandske og internasjonale samtaler
  • enkel skalerbarhet
  • økt mobilitet
  • kompatibilitet med forskjellige enhetstyper (bordtelefoner, softphones, konferansetelefoner og mobile enheter)
  • forbedret datasikkerhet
  • ikke behov for intern IT-infrastruktur

Hva er forskjellen mellom PBX og VoIP?

Både PBX (Private Branch Exchange) og VoIP (Voice over Internet Protocol) er forretningstelefonsystemer som brukes for å oppnå det samme sluttmålet – for å ringe og motta telefonsamtaler. Forskjellen mellom dem ligger i hvordan de fungerer og deres fordeler og ulemper.

Inbound and Outbound Call Center Software

PBX analogt telefonsystem er koblet til et lokalt offentlig svitsjet telefonnettverk (PTSN) via en fasttelefon. Den kobler sammen alle kontortelefoner på samme nettverk og lar deg ringe interne og eksterne. Den tilbyr også flere funksjoner som ikke er tilgjengelige på tradisjonelle telefoner (samtaleoverføringer, IVR-menyen). PBX-systemer anses som pålitelige, sikre og gir høy samtalekvalitet, men de første oppsetts- og vedlikeholdskostnadene er vanligvis høye.

VoIP-telefonsystemer konverterer analoge telefonsamtaler til IP-pakker som sendes via Internett. Selv om det er en ganske ny teknologi i telefonsystemer, viser den seg å være veldig fleksibel, lett skalerbar og mer kostnadseffektiv enn PBX. VoIP-ytelsen og lydkvaliteten til samtaler kan imidlertid bli påvirket av Internett-avbrudd og forstyrrelser.

Hva er PBX kompatibel med?

Et tradisjonelt PBX-system bruker fysiske telefonlinjer og er kompatibelt med analoge telefoner (fasttelefoner). PBX kobler telefonene og utvidelsene i en organisasjon til hverandre og utenfor analoge linjer. Med et PBX-system kan en bedrift ha flere telefoner enn telefonlinjer. Selv om PBX-systemer tradisjonelt brukte kobberbaserte fasttelefoner, har VoIP endret spillet. I dag er en VoIP PBX (eller IP PBX) vanligvis kompatibel med en rekke SIP-telefoner og softphones.

VoIP PBX

Hva er PBX-maskinvare?

Tradisjonelle analoge PBX-telefonsystemer kobles til PSTN (Public Switched Telephone Network) over vanlige linjer for gamle telefontjenester (POTS). Et PBX-system håndterer samtaler mellom telefoner og faksmaskiner ved å være fysisk koblet til dem over kobberledninger. PBX-telefonsystemets maskinvare er vanligvis plassert i et kontors telekomskap eller et serverrom. Maskinvaren må settes opp, konfigureres og vedlikeholdes av et selskaps IT-personell. Ved bruk av vertsbaserte PBX-systemer, er PBX-maskinvaren plassert utenfor stedet mens samtalene rutes til telefonene dine over Internett. Et vertsbasert PBX-telefonsystem settes opp og vedlikeholdes av selskapet som huser PBX-maskinvaren.

Krever VoIP en PBX?

VoIP fungerer uavhengig og krever ikke et PBX-telefonsystem på plass for å fungere effektivt. VoIP trenger bare en aktiv Internett-tilkobling og en VoIP-telefon. Dagens VoIP-tjenesteleverandører kan tilby bedrifter de fleste PBX-funksjoner uten å måtte ha PBX-maskinvare på stedet. Men hvis du velger lokal IP PBX (VoIP-basert PBX), vil systemet fortsatt kreve PBX. Men i stedet for fysisk å koble til hussentralen med kobberledninger, kobler telefonene seg til hussentralen over Internett.

Hvordan fungerer IP PBX-telefonsystemet?

IP PBX-telefonsystemer plasserer og mottar telefonsamtaler over Internett i stedet for de tradisjonelle telefonlinjene. Systemet konverterer analoge talesignaler til digitale pakker og sender dem deretter til en VoIP-tjenesteleverandør for å administrere hver samtales initiering og avslutning. IP PBX er basert på SIP-standarder og kan være kompatibel med IP-telefoner, mobile enheter og softphones. IP PBX inkluderer en indeks over alle brukere, telefoner og deres tilsvarende SIP-adresser.

Når en bruker ringer, kan PBX-serveren skille mellom interne og eksterne samtaler. Interne anrop rutes til SIP-adressen til telefonen eller brukeren som mottar anropene. Eksterne samtaler rutes gjennom en VoIP-gateway eller en VoIP-tjenesteleverandør til ønsket destinasjon.

Call routing feature in LiveAgent's call center software

Hva er forskjellen mellom PBX og PABX?

Mens PBX er en “Private Branch Exchange”, står PABX for en “Private Automatic Branch Exchange”. Forskjellen mellom de to går tilbake til historien til telefonsystemer. Opprinnelig krevde et PBX-system at sentralbordoperatører manuelt koblet interne oppringere til riktig internnummer. Det etablerte en forbindelse mellom to personer som brukte POTS (Plain Old Telephone Service). Etter hvert utviklet PBX seg til PABX da elektronisk veksling ble tilgjengelig. Den gjorde det mulig for brukere å ringe et internnummer for å foreta et internt anrop uten å trenge en operatør. Teknisk sett, siden ikke-automatiske PBX-er ikke eksisterer lenger, er dagens PBX-systemer PABX.

Hva er PBX-nummeret?

Et PBX-nummer er et telefonnummer som gjør det enklere for en bedrift å organisere innkommende samtaler. Ved hjelp av et PBX-nummer samler bedrifter alle innkommende anrop til ett nummer og overfører deretter anropene til riktig kontor, avdeling eller personer. Et PBX-nummer kan programmeres til automatisk å overføre et anrop til et annet nummer når det første nummeret ikke svarer eller er opptatt.

VoIP service providers offer greater flexibility

Curious about VoIP and how it can give you the ability to make affordable calls?

Frequently asked questions

Hva er en VoIP PBX?

VoIP PBX er et forretningstelefonsystem som bruker VoIP-teknologi. Det skiller seg fra et tradisjonelt PBX-system ved at det overfører telefonsamtaler via IP-nettverk i stedet for gjennom kretssvitsjede telefonnettverk. VoIP PBX-systemer kan enten være lokalt eller hostet (skybasert).

Hva er forskjellen mellom PBX og VoIP?

PBX (Private Branch Exchange) er et forretningstelefonsystem som er koblet til et lokalt PSTN via fasttelefon og lar ansatte koble seg internt og eksternt. VoIP (Voice over Internet Protocol) bruker en Internett-tilkobling for å ringe og anses som mer fleksibel, skalerbar og kostnadseffektiv enn et tradisjonelt PBX-system.

Hva er PBX kompatibel med?

Et tradisjonelt PBX-system bruker fasttelefoner kablet av telefonselskapet. Den er derfor kun kompatibel med fasttelefoner. Et VoIP-aktivert PBX-system bruker imidlertid digitale signaler i stedet for analoge, og det er vanligvis kompatibelt med en rekke SIP-telefoner og softphones.

Hva er PBX-maskinvare?

Tradisjonelle analoge PBX-telefonsystemer bruker kobberbaserte fasttelefoner og maskinvare som er fysisk plassert i et selskaps telekomskap eller et serverrom. PBX-maskinvaren settes opp, konfigureres og vedlikeholdes internt. Med vertsbaserte PBX-systemer som kjører ved hjelp av en Internett-tilkobling, er PBX-maskinvaren plassert utenfor stedet og administrert av selskapet som inneholder maskinvaren.

Krever VoIP en PBX?

VoIP-telefonsystemer krever ikke PBX for å fungere. Du trenger bare en høyhastighets bredbåndsnettverkstilkobling og en VoIP-telefon for å komme i gang. En typisk VoIP-leverandør kan tilby en rekke PBX-funksjoner uten å måtte ha intern PBX-maskinvare.

Hvordan fungerer IP PBX?

IP PBX-telefonsystemet fungerer over internett i stedet for å bruke tradisjonelle telefonlinjer. Systemet fungerer ved å konvertere analoge talesignaler til digitale pakker og sende dem til en VoIP-tjenesteleverandør for å koordinere igangsetting og avslutning av samtaler.

Hva er forskjellen mellom PBX og PABX?

PABX (Private Automatic Branch Exchange) har blitt utviklingen av tradisjonelle PBX-systemer som krevde sentralbordoperatører for å manuelt koble anrop mellom internnumre. PABX automatiserte hele prosessen da den elektroniske svitsjeteknologien ble tatt i bruk.

Hva er PBX-nummeret?

Et PBX-nummer hjelper bedrifter med å organisere innkommende anrop ved å samle alle innkommende anrop til ett nummer og overføre dem til de rette personene eller avdelingene. Et PBX-nummer kan konfigureres til å overføre et anrop til et annet nummer i tilfelle det første nummeret er opptatt eller ikke besvares.

Tilbake til Ordliste Lag konto GRATIS

Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.

×
Avtal en-mot-en samtale og utforsk hvordan LiveAgent kan ta nytte av dine bedrifter.

Vi er tilgjengelig på flere datoer

Avtal en demo