• Maler
  • Maler for avslagsbrev

Maler for avslagsbrev

Så mye som enhver bedrift ønsker å glede kundene sine hver gang, er det ikke alltid mulig å si ja til alle kundeforespørsler. Å omfavne ideen om at kunden alltid har rett gjør det vanskeligere å finne ut hvordan man kan si nei til kunder uten å skuffe eller miste dem. Men når en kunde krever noe som ikke er tilgjengelig, urimelig eller rett og slett umulig å gi, bør alle som er involvert i direkte interaksjoner med kunder være fullstendig klar over hvordan de kan si nei til kunder på en høflig måte.

Hvordan si nei til kunder uten å miste virksomheten

Hvordan si nei til kundeforespørsler eller krav uten å gjøre kundene sinte, frustrerte eller skuffet? Her er noen grunnleggende ting å huske på når du skal skrive et avvisningsbrev til dine kunder eller potensielle kunder.

  • Omform “nei” ved å bruke positivt språk, som er den eneste kommunikasjonen du bør bruke når du skriver et avslagsbrev.
  • Hold et enkelt format for avvisningsbrev: vis takknemlighet, fortell nyhetene, fortell hvorfor, tilby hjelp, avslutt på en høy tone.
  • Bruk empatiuttalelser for å vise at du forstår en kundes følelser (dvs. jeg forstår det helt …, jeg vet hvor frustrerende det må være … osv.)
  • Gi alltid en dedikert forklaring på hvorfor du ikke er i stand til å oppfylle en kundes forespørsel (dvs. noe er i strid med selskapets retningslinjer).
  • Bekreft avslaget ditt uten å gi falske løfter til kunder (dvs. ikke lov å implementere en funksjon i nær fremtid, hvis du egentlig ikke planlegger å gjøre det).
  • Finn det nærmeste alternativet, hvis mulig. Selv om det ikke vil fungere for kunden, vil de fortsatt sette pris på innsatsen din.
  • Sørg for at en kunde forstår at du sier nei til forespørselen deres, ikke til dem personlig.
  • Hvis ting endrer seg, følg opp med kunden for å fortelle dem at du nå er i stand til å oppfylle forespørselen deres.

Hvordan si nei til en kunde: 7 maler for avslagsbrev

Enten det er frykt for et dårlig rykte, ødelegge forholdet ditt til en kunde eller helt å miste virksomheten, kan det være utfordrende å avvise kundeforespørsler hvis du ikke vet hvordan du gjør det på en profesjonell måte. Faktisk er det en viktig ferdighet å lære å si nei, spesielt for de som jobber i kundevendte stillinger. Nedenfor er noen standardmaler for avvisningsbrev du kan bruke (og tilpasse) for kundeinteraksjoner.

Create rejection letter template inside LiveAgent
Save our rejection letter templates inside your canned messages to save time

Hvordan si nei til en kundeforespørsel


Hi [NAME],
Thank you for emailing and bringing this feature to our attention. I could definitely understand how our customers would benefit from it.
Right now, we don’t have anything like that in place, however, we’ve actually heard that request quite a lot, so we’ll possibly implement it very soon. I’ll talk to our development team and find out if that could be added to a future release.
In the meantime, please let me know if there’s anything else that we can help you with and have a great rest of the week!
Best,
[YOUR SIGNATURE]

Hvordan si nei til en kunde som ber om en funksjon som ble fjernet


Hi [NAME],
Thanks for reaching out. This feature was removed from our product because it was slowing down the app loading time for most of our customers, including those who never used it. So we are not likely to bring it back any time soon.
I totally understand that it must be frustrating for you to lose a feature you relied on. But if needed, I could recommend you an alternative tool that has it. Regards,
[YOUR SIGNATURE]

Hvordan si nei til en kunde som ber om rabatt


Hi [NAME],
Thank you for choosing [COMPANY NAME]. We’re happy that you’ve decided to buy our product and we can’t wait to have you on board!
Regarding your discount request, unfortunately, we won’t be able to offer you a discount at the moment. We believe that our service offers more value for your money and besides, it would be unfair to our other customers if we make an exception.However, we do run promotions sometimes, you can find them on our website at [LINK], or you can subscribe to our monthly newsletter to be up-to-date with our future offerings.
Please let me know if you would like me to add your email to our mailing list.
Best,
[YOUR SIGNATURE]

Hvordan si nei til en kunde som ber om refusjon/retur/bytte

Dear [NAME],
Unfortunately, I’m unable to process your refund/ return/ exchange request because the product has been damaged after the delivery.
I understand this is not the message you wanted to hear and it must be disappointing given that you didn’t get to use it much.
We do accept this damage was most likely caused unintentionally, so as a gesture of goodwill we’d be happy to provide you with a 20% discount off your future purchase. Simply use this code: [NAME] to redeem it.
If you have any questions, please let me know. I will always do whatever I can to assist you.
Regards,
[YOUR SIGNATURE]

Hvordan si nei til en kunde som ber deg gjøre jobben sin for dem

Hi [NAME],
I have attached a short instruction that will walk you through the process of doing X. You can easily get this ready in less than no time.
In case you do face any difficulties, please don’t hesitate to reach me. We can get on a call and I will guide you step by step.
Regards,
[YOUR SIGNATURE]

Hvordan si nei til et møte med en klient

Hi [NAME],
I’m so glad you’re interested in cooperating with our company on your new project.
As much as I’d love to meet to personally, I’m unfortunately unavailable to travel this week due to existing commitments and can’t give you the time you deserve to discuss this further.
However, I’m happy to start the conversation now via email if that works for you?
[DETAILS YOU PLANNED ON DISCUSSING]
Would love to hear your thoughts on this. And if you’d prefer to discuss in person, I’m available [DATES] and would be happy to talk more about it then.
Thanks for understanding,
[YOUR SIGNATURE]

Hvordan si nei til en kundes prosjekt

Hi [NAME],
Thanks a lot for sending us the details of [PROJECT NAME], it really sounds like a great opportunity!
However, after reading through the proposal and having a discussion with my team, we’ve decided that unfortunately we won’t be able to take on this project.
Though we’d love to move forward with this, at this moment we simply don’t have enough resources that this project deserves.
Should things change in the nearest future, I will definitely be in tough and let you know.
Best regards,
[YOUR SIGNATURE]

Ready to put our rejection templates to the test?

LiveAgent is the most reviewed and #1 rated customer satisfaction software for small to medium-sized businesses. Try it today with our free 14-day trial. No credit card required.

Frequently asked questions

Hva er et avslagsbrev?

Et avslagsbrev er et formelt brev for å informere en søker om at han/hun ikke vil bli ansatt.

Hva sier du i avslagsbrevet?

Brevet bør kort oppsummere hovedårsaken til at man ikke ansetter en søker. Brevet skal avsluttes med et takkebrev. Videre bør avvisningsbrevet sendes innen en uke etter intervjuet.

Hvordan skriver du et godt avslagsbrev?

Brevet skal adresseres til søkeren og skrives i tredjeperson. Den skal være profesjonell, høflig og kort.

TIlbake til Maler Lag konto GRATIS

Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.

×
Avtal en-mot-en samtale og utforsk hvordan LiveAgent kan ta nytte av dine bedrifter.

Vi er tilgjengelig på flere datoer

Avtal en demo