Kundeservice og selvbetjening er viktig for dagens forbrukeropplevelse. Kundene forventer å ha tilgang til selvbetjente portaler og støtte på mobile enheter. Tilgjengelige støtteportaler kan øke salget, og kunnskapsbaser og kundeportaler er svært ettertraktede skjemaer av kundeservice. Over halvparten av forbrukerne sier at hovedårsaken til at de ikke kan løse et problem på egenhånd er fordi det er for lite informasjon på nettet. 90% av forbrukerne forventer en nettportal for kundeservice. Behovet for selvbetjening kan ikke ignoreres.
Kunnskapsbaser og kundeportaler er svært ettertraktede skjemaer av kundeservice. De tiltrekker seg mellom 2 og 4 ganger så mange besøkende som live chat, telefonstøtte eller støtte for sosiale medier. I følge vår undersøkelse prøver 66 % av kundene å løse problemene sine uavhengig før de kontakter kundestøtte, og 67 % oppgir selvbetjening som sin foretrukne støttemetode. I motsetning til dette prøver bare 1 % av kundene selvbetjening etter de har lett etter hjelp andre steder.
Kunder lykkes imidlertid ikke alltid med å løse problemene sine, siden ikke alle virksomheter tilbyr selvhjelpsverktøy. Faktisk sier over halvparten av alle forbrukere at de ikke kan løse et problem på egen hånd fordi det er for lite informasjon på nettet.
Til tross for dette forventer mer enn 90 % av kundene at bedrifter tilbyr en selvbetjent portal på nettet. . Når de ikke finner den nødvendige informasjonen på nettet, viser misnøyen seg i kundefragang, med 22 % av kundene som forlater handlekurven når de ikke finner informasjonen de trenger.
På den annen side kan tilgjengelige støtteportaler øke salget. Ifølge Microsoft er 79 % av millennials mer tilbøyelige til å kjøpe fra merker med en mobilresponsiv kundestøtteportal.
Kundeportaler består vanligvis av kunnskapsbaser fylt med verdifullt materiale som vanlige spørsmål, fremgangsmåteveiledninger, fora og tilbakemeldings- og forslagsbokser. Kunder kan bruke disse portalene til å søke etter informasjon, samhandle med andre kunder, sende inn billetter og spore billettstatuser. Til tross for etterspørselen etter selvbetjening, bruker bare rundt 10 % av kundene kundeportaler til sitt fulle potensial. Dessuten sendes bare 1 % av billettene gjennom kundeportaler. I stedet bruker de fleste kunder kundeportaler for å finne informasjon som kan hjelpe dem med å løse spørsmålene sine. Som sådan kommer over 90 % av kunnskapsbasetrafikken fra fremgangsmåte-artikler og lignende ressurser.
#Støtteportaler
av millennials er mer tilbøyelige til å kjøpe fra merker som har en mobilresponsiv kundestøtteportal.
Microsoft
#KunderForetrekker
av respondentene foretrekker selvbetjening fremfor å snakke med en bedriftsrepresentant.
Zendesk
#Kunnskapsbase
av all kundeportaltrafikk kommer fra kunnskapsbaseartikler.
LiveAgent
#Kundeportaltrafikk
Folk bruker selvbetjente støtteportaler
mer enn chat, sosiale medier eller telefonstøtte, men tre ganger mindre enn e-poststøtte.
Microsoft
#Forumbruk
Omtrent
av kunder utnytter kundeportalen til sitt fulle potensial.
LiveAgent
#ForLiteInformasjon
Over halvparten av forbrukerne sier at hovedårsaken til at de ikke kan løse et problem på egenhånd er fordi det er for lite informasjon på nettet.
Microsoft
Vi setter pris på at du nylig registrerte deg for en LiveAgent.
En melding vil bli sendt til e-postadressen din som inneholder påloggingsdetaljer, rett etter at kontoen din er installert.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Vi er tilgjengelig på flere datoer