Stemmebrukergrensesnitt

Hva er et stemmebrukergrensesnitt?

Stemmebrukergrensesnitt eller VUI er for å samhandle med enheter gjennom talekommandoer. VUI tilbyr en løsning på skjermtretthet, et reelt problem for mange mennesker, siden det gir full kontroll over apper og enheter uten å måtte se på skjermer.

VUI bruker talegjenkjenningsteknologi og naturlig språkbehandling for å transformere brukertale til kommandoer. Det gir en fullstendig håndfri kontroll. Brukere finner det nyttig, for eksempel når de kjører bil eller lager mat, da de er i stand til å stemmesøke all informasjon de trenger. Mennesker med nedsatt funksjonsevne synes det også er verdifullt, siden det lar dem håndtere enhetene sine kun ved å snakke uten å måtte samhandle med dem fysisk.

Eksempler på VUI

Den mest kjente stemme-AI-en brukes av “Big Five”-teknologiselskapene – Microsoft, Apple, Google, Meta (tidligere Facebook) og Amazon. Mange teknologikyndige brukere er allerede kjent med de populære stemmeassistentene som Amazons Alexa eller Apples Siri.

De siste årene er VUI imidlertid ikke lenger kun forbeholdt teknologigiganter. Flere og flere selskaper utvikler sine egne versjoner av VUI på grunn av deres popularitet blant kundene.

Typer VUI-enheter

Noen av de forskjellige typene stemmebrukergrensesnittenheter inkluderer:

  • smarttelefoner
  • bærbare datamaskiner, stasjonære datamaskiner
  • wearables – smarte armbåndsur
  • lydsystemer, smarthøyttalere, smarte TV-er
Typer VUI-enheter - App - Uploads - 2020 - 02 - Undraw Mobile Application Mr4r.svg

VUI i kundeservicemiljøer

Den vanligste typen talebrukergrensesnitt i kundeservice er IVR (Interactive Voice Response). Det er et automatisert telefonsystem som bruker talegjenkjenningsteknologi for å samhandle med innringere. IVR gjør det mulig å løse kundespørsmål uten å måtte snakke med en faktisk kundebehandler. Dette gjør det lettere for kundene å løse problemene sine og unngår lange ventetider. Kundeservice-agenter drar også nytte av dette systemet, for hvis de ikke trenger å svare på enkle spørsmål gjentatte ganger og de kan fokusere på mer krevende oppgaver.

IVR system

Hvordan designe et stemmebrukergrensesnitt

Her er noen få trinn du bør huske på når du designer et stemmebrukergrensesnitt:

Gjennomføre brukerundersøkelser

Du må finne ut hvilken enhetspersonlighet du målretter mot. Når du kjenner publikummet som vil kjøpe produktet ditt, kan du identifisere egenskapene og evnene som VUI-enheten din må ha.
Amazon Alexa er et godt eksempel på å forstå enhetens persona og deretter levere alt brukerne krever. Den omfatter et bredt utvalg av alternativer fra å fortelle deg været til å kontrollere smartenheter.

Lær om anatomien til stemmekommandoer

Når en bruker gir en talekommando til en AI-assistent, består den av tre komponenter:

  • hensikt – Det er målet for brukerens talekommando. Hensikten kan være enten høy nytte – for eksempel å be om å spille en bestemt sang, eller lav nytte – som gir mer vage input, så AI må stille oppfølgingsspørsmål.
  • ytring – Dette er måten brukeren uttrykker en talekommando på for å utløse en bestemt oppgave.
  • spor – Dette er enten en valgfri eller nødvendig variabel i stemmeinteraksjonen. For eksempel, hvis en bruker ønsker å bestille et hotellrom for en bestemt dato, vil spilleautomaten være datoen.

Utfør en konkurrentanalyse

Når du designer en VUI, se alltid på hvordan konkurrentene dine implementerer automatisk talegjenkjenning og stemmeteknologi i produktene sine. Dette hjelper deg med å designe produktet ditt for å løse kundeproblemer som konkurrentene dine ikke har tatt tak i.

Test produktet ditt

Test talegrensesnittet og stemmedesignet. Ta noen testkjøringer i din bedrift eller med eksterne ansatte. Du må sørge for at stemmeinteraksjonen flyter naturlig. Ingen ønsker å føle at de snakker med en robot, så du må sørge for at VUI-enheten din etterligner en ekte menneskelig samtale.

5 prinsipper for en god VUI

Det er en vanskelig oppgave å gi brukere full kontroll over enhetene sine uten å måtte samhandle fysisk med dem.

La oss ta en titt på noen prinsipper for å holde øye med når du designer en VUI.

  • veldefinert målgruppe – Et VUI-produkt som oppfyller behovene til målgruppen vil oppnå høyere kundeengasjement og oppbevaring.
  • brukerintroduksjonsprosess – Brukerutdanning hjelper kundene med å tilpasse seg stemmeopplevelsen.
  • fysiske elementer – Inkluder noen fysiske elementer på VUI-enheten din, for eksempel en strømknapp. Dette er for å gi en annen måte å samhandle med enheten enn talegrensesnittet på.
  • samtaleflytkartlegging – Studer samtaleflyten for å gjøre VUI-en din enkel å navigere. For eksempel kan brukere bli forvirret og frustrert når en IVR viser for mange alternativer å velge mellom.
  • lagdelt design – En stemmeinteraksjon mellom brukeren og enheten bør være en frem og tilbake samtale.

Dette er grunnleggende tips, og er ikke slutten-alt-være-alt når det gjelder å designe en pålitelig VUI-enhet. Du må fokusere på behovene til brukerbasen din og designe VUI-produktet ditt deretter. Be brukerne dine om tilbakemeldinger fra kunder, lytt til erfaringene deres og analyser atferden deres. På denne måten vil du kunne lage et produkt som kundene synes er nyttig og hyggelig å bruke.

Voice user interface - Voice assistant

Advantages of VUI

En helt håndfri opplevelse

Når en telefon ringer under omstendigheter der brukeren ikke kan svare på den og legge den til øret, kan VUI være en livredder. Videre er talesøketeknologi ofte brukt i hjemmet så vel som forretningsmiljøer.

Tilgjengelighet

VUI er et flott alternativ for personer som lider av fysiske funksjonshemminger. VUI-enheter kan lese en tekst til synshemmede eller konvertere talemeldinger til tekst for de som er tunghørte. For mange funksjonshemmede er det en utfordring å fysisk samhandle med enhetene sine. Derfor er VUI-verktøy nødvendige for deres daglige oppgaver.

Hastighet

Enkelt sagt, det er mye raskere enn å skrive. Dessuten er det mye enklere å slå av lyset på soverommet når du allerede ligger i sengen hvis du ber Google-assistenten om å gjøre det.

Multitasking

Virtuelle assistenter som Google Home lar brukere kontrollere 1K-smartenheter som TV-er, vannkoker, mikrobølgeovner osv.

Multitasking illustration

Fleksibilitet

Talekommandoen kan gis på forskjellige måter og likevel oppnå ønsket resultat.

Ulemper med VUI

Personvernhensyn

Når du bruker en VUI-enhet, kan dine private data spores og samles inn av produsenten. Det har vært anklager mot Amazon Alexa a> og Google Home avlytting på brukernes private samtaler.

Pris

Smarthjemenheter som tillater virtuelle assistentinteraksjoner kan være svært kostbare. La oss heller ikke glemme den høyere strømregningen du kan måtte betale hvis du eier en rekke av disse enhetene.

Voice assistants can be expensive

Utviklingens kompleksitet

Selv om VUI-enheter har vært på vei oppover, er de fortsatt svært komplekse og vanskelige å utvikle. Når du lager et VUI-produkt, må designere overvinne utfordringer som aksenter, bakgrunnsstøy, vokale nyanser, etc.

Stand out from your competitors with a strong customer service culture

If you are looking for help desk system with plenty of useful features and integrations, LiveAgent may be the one for you!

Frequently asked questions

Hva er et stemmebasert brukergrensesnitt?

Det er en talegjenkjenningsteknologi som gjør det mulig for brukere å samhandle med enhetene sine ved hjelp av talekommandoer. Det gir en håndfri opplevelse som sikrer full kontroll over ulike smartenheter. VUI har vært mye brukt de siste årene. De mest kjente eksemplene på virtuelle assistenter som bruker VUI-teknologi er Microsofts Cortana, Amazons Alexa og Apples Siri.

Hvordan fungerer talegrensesnittet?

En VUI er en kombinasjon av flere kunstig intelligens-teknologier og maskinlæring. Disse inkluderer automatisk talegjenkjenning, navneenhetsgjenkjenning og talesyntese. VUI-teknologien forstår brukernes kommandoer og returnerer et svar via VUI-enheter.

Hvordan bruke stemmeteknologi for å løse kundeproblemer?

Som et eksempel, la oss ta lange ventetider i kundesenteret. En fin måte å løse dette problemet på er å bruke et interaktivt stemmesvar (IVR) system. Det er en forretningstelefonfunksjon som samhandler med innringere og gir dem valg via en meny. Hvert VUI-produkt er designet for å løse visse kundesmertepunkter. Gjennom analyse av produktets brukerbase kan designerne gi de beste løsningene på ulike problemer kunder kan støte på.

Tilbake til Ordliste Lag konto GRATIS

Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.

×
Avtal en-mot-en samtale og utforsk hvordan LiveAgent kan ta nytte av dine bedrifter.

Vi er tilgjengelig på flere datoer

Avtal en demo