Hva er en ITIL?
ITIL, også kjent som Information Technology Infrastructure Library, er en samling retningslinjer og beste praksis for planlegging og levering av IT-tjenesteadministrasjon (ITSM). Det inkluderer prosesser, oppgaver, informasjon som kan brukes til å skape integrasjon med selskapets strategi og for å levere store verdier. Det hjelper bedrifter og virksomheter med å håndtere risiko, bygge sterke kunderelasjoner, forbedre effektiviteten, forbedre konkurransefortrinn, redusere kostnader og mye mer. Den brukes også til å måle forbedringen.
Frequently asked questions
Hva står ITIL for?
ITIL, eller Information Technology Infrastructure Library, er et sett med detaljerte praksiser for IT-tjenesteadministrasjon som fokuserer på å tilpasse IT-tjenester med forretningsbehov. ITIL beskriver prosesser og prosedyrer som ikke er spesifikke for en organisasjon eller teknologi, men som kan brukes av organisasjonen til å implementere sin strategi, gi verdi og opprettholde et minimumsnivå av kompetanse.
Hva er de 5 stadiene av ITIL?
De 5 stadiene av ITIL er en tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteendring, tjenestedrift og kontinuerlig tjenesteforbedring. Strategien tar sikte på å ta en beslutning om kundeservicestrategien. Prosjektet har som mål å designe nye IT-tjenester. Endring er etablering og implementering av IT-tjenester. Drift handler om å sikre effektiv og effektiv levering av IT-tjenester. På den annen side er kontinuerlig forbedring av tjenester bruk av kvalitetsstyringsmetoder for å lære av tidligere suksesser og fiaskoer.
Hva brukes ITIL til?
ITIL kan gi fordeler til enhver organisasjon som gir brukere en IT-tjeneste eller et produkt. Den brukes først og fremst i ulike typer selskaper, av myndigheter, universiteter og frivillige organisasjoner. ITIL er ikke en standard, men et sett med beste praksis, som kan bidra til å redusere kostnadene ved å optimalisere ressursbruken, bedre tjenestelevering og kundetilfredshet, samt et sterkere samsvar mellom IT og forretningsgrupper.
Ekspertnotat
<p>ITIL er en samling retningslinjer og beste praksis for planlegging og levering av IT-tjenesteadministrasjon (ITSM). Det hjelper bedrifter og virksomheter med å håndtere risiko, forbedre effektiviteten og redusere kostnader.</p>

Integrerer med systemer som Slack og Salesforce. Sikkerhet og robuste integrasjoner. Enkel å sende meldinger, men kan ikke kontakte kunder på en-til-en basis. Priser varierer. Happyfox og Freshdesk er også populære klagebehandlingssystemer med ulike funksjoner og priser. Front og Zoho Desk tilbyr også kundeklagehåndtering.