Å holde styr på økonomien din er avgjørende, spesielt når du vurderer avkastningen for ulike forretningsinitiativer. En av de viktigste beregningene bedrifter sporer er konverteringskostnader.
Hva betyr begrepet konverteringskostnader?
Den representerer alle kostnadene som kreves for å nå dine konverteringsmål. Definisjonen av begrepet går langs følgende linjer: “Konverteringskostnader er prisen som bedrifter eller nettannonsører skaffer ekte kunder til.”
De fleste kommer fra annonseringskostnader som direkte resulterer i høyere konverteringsrater. Å forstå konverteringskostnadene er viktig fordi det kan hjelpe deg med å vurdere effektiviteten til annonsekampanjene dine og bestemme suksessen til markedsføringsstrategien din.
Beregning av konverteringskostnader
Konverteringskostnadene dine avhenger alltid av strategien du bruker for å nå forretningsmålene dine. Den generelle formelen for beregning av konverteringskostnad er som følger:
konverteringskostnader = totalkostnad for å generere trafikk
Hvis du deler den totale kostnaden for å generere trafikk på det totale antallet konverteringer, får du kostnaden per konvertering (CPC). Den totale kostnaden for å generere trafikk inkluderer annonsekostnadene dine.
kostnad per konvertering (CPC) = total kostnad for å generere trafikk / totalt antall konverteringer
Hvis du for eksempel bruker PPC-kampanjer (betal per klikk), vil du kunne spore og kontrollere annonsekostnadene. Dette er mulig takket være poengkvalitetsmålingen, som står for relevansen til PPC-annonsene dine og søkeordene.
Som med mange andre beregninger, avhenger denne modellen av bransjen og sluttproduktet. For hver forretningsmodell ser konverteringstrakten annerledes ut. Derfor anbefales det å ta disse beregningene med en klype salt.
Hva inkluderer konverteringskostnadene?
Når du vurderer alle konverteringene som finner sted på nettstedet ditt, kan konverteringskostnadene inkludere ulike faktorer. For å beregne utgiftene dine nøyaktig, må du ha oversikt over ditt betalte markedsføringstiltak.
Generelt sett, hver gang du må betale for å få en besøkende til å konvertere, øker disse kostnadene den totale verdien av konverteringskostnadene dine. Disse kan variere, men de representerer din betalte markedsføringsinnsats. Hvis du for eksempel bare bruker betalte Google-annonser, er budsjettet du har brukt på å generere trafikk den totale kostnaden. Saken er annerledes hvis du bruker flere betalte markedsføringskanaler a>. Hvis du segmenterer denne trafikken og deler den på det totale antallet konverteringer, får du kostnaden per konvertering.
Her er alle mulige kostnader som kan inkluderes i konverteringskostnadene:
- Søkemotorbetalte annonser (Google-, Bing- og Yahoo-annonser)
- Facebook betalte annonser
- Twitter betalte annonser
- Instagram betalte annonser
- YouTube betalte annonser
- LinkedIn betalte annonser
Alle disse utgiftene faller inn under kategorien konverteringskostnader. Å spore dem er avgjørende for din suksess, da det vil hjelpe deg å nå en markedsførers endelige mål om å lage den mest effektive og mest kostnadseffektive annonsestrategien.
Hva er ikke inkludert i konverteringskostnadene?
Du bør aldri glemme at betalte annonser ikke er den eneste kilden til trafikken på nettstedet ditt. En stor del av nettstedtrafikken din er organisk, noe som betyr at du ikke trenger å betale for å bringe den potensielle kunden direkte til din side.
Ja, du har kanskje betalt for en SEO-spesialist, ekspertbloggskribent og erfaren markedsfører på sosiale medier. Disse utgiftene faller imidlertid ikke inn under konverteringskostnadene. Følgende er ikke inkludert i konverteringskostnaden:
- Redesign av nettstedet ditt for en bedre brukeropplevelse
- SEO for innholdet og nettstedet ditt
- Vanlige blogginnlegg
- Gjesteinnlegg
- Sosiale medier profiler
- Forum innlegg
Disse strategiene kan øke trafikken til nettstedet ditt, men siden det er organisk, gjelder ikke definisjonen av konverteringskostnader.
Optimalisering av konverteringskostnader
Det finnes en rekke alternativer tilgjengelig for å kontrollere konverteringskostnadene, for eksempel å angi den maksimale prisen du er villig til å betale for målrettede søkeord eller optimalisering av konverteringsfrekvensen. I betalt annonsering kan du også optimalisere konverteringskostnadene, redusere dem og fortsatt få mest mulig ut av kampanjen din.
Den enkleste måten å redusere konverteringskostnadene på er å forbedre kvalitetspoengene. Det er en numerisk verdi av kvaliteten på annonsen, søkeordet og destinasjonssiden.
- Optimaliser innholdsmarkedsføringen og velg mer relevante søkeord – jo mer annonsen din er relevant for de målrettede søkeordene, desto bedre kvalitetspoeng får du
- Gjør forbedringer på landingssiden din – bruk A/B-testing for å velge den destinasjonssiden som gir best resultater for målgruppen. A/B-testing CTAer, verdiforslag og overskrifter kan gi deg verdifull innsikt.
- Forbedre klikkfrekvensene dine – forbedre annonseteksten din, avgrens CTAene dine.
Frequently Asked Questions
Hva betyr konverteringskostnad?
Det er i utgangspunktet en kundeanskaffelseskostnad. Konverteringskostnad er summen av alle kostnadene ved å skaffe en faktisk kunde som fullfører en ønsket handling (konverteringshendelse).
Hvordan beregner du konverteringskostnadene?
Konverteringskostnader er den totale kostnaden for å generere trafikk. Hvis du bruker verktøy som Google Analytics for å spore trafikkkildene for nettstedet ditt, kan du enkelt se hvor mye trafikk betalte annonser genererer og hvor mange av disse besøkende som fullførte ønsket handling. Hvis du vil beregne kostnad per konvertering, må du dele den totale kostnaden for å generere trafikk på det totale antallet konverteringer i en viss tidsperiode.
Hva inkluderer konverteringskostnadene?
Konverteringskostnader inkluderer alle dine betalte annonseutgifter. Enten du bruker betalt markedsføring på sosiale medier, betalte søkemotorannonser, betalte YouTube-annonser eller en kombinasjon av disse, vil alle pengene du bruker på disse kampanjene legges til den endelige summen av konverteringskostnadene.
Hva er ikke inkludert i konverteringskostnadene?
Hele trafikken til nettstedet ditt kan deles inn i to grupper – betalt og organisk trafikk. Ikke glem at organiske besøkende også konverterer. Men siden du ikke betalte noen tredjepart for å lede dem til nettstedet ditt, faller ikke organisk trafikk inn under kategorien konverteringskostnader.
Hvordan redusere konverteringskostnadene?
Du kan redusere konverteringskostnadene ved å forbedre kvalitetspoengene til de betalte annonsene dine og avgrense målrettingsstrategien. Den beste måten å forbedre kvalitetspoengene og redusere utgiftene på er å optimalisere annonseteksten, målrette relevante søkeord og bruke A/B-testing for å gjøre landingssidene og annonsene dine mer relevante.
Teksten inneholder informasjon om LiveAgent, inkludert kontakter og abonnementsmuligheter. Det nevnes også at en LiveAgent er under bygging når du registrerer deg, og at nettsiden bruker informasjonskapsler. Det tilbys muligheter for en-mot-en-samtaler og kontakt gjennom chat, kontaktformular eller WhatsApp.
Galleri for chatteinvitasjoner
Teksten gir informasjon om LiveAgent-oppdateringer og rabatter, samt kontaktdetaljer for salg og muligheten for å avtale en demo. Det er også informasjon om at LiveAgent skrivebordet er under bygging og en statusindikator for denne prosessen. Nettsidene bruker informasjonskapsler og det er en mulighet for å kontakte LiveAgent via en chat eller et kontaktskjema.
WYSIWYG-editoren er en enkel måte å legge inn og formatere innhold i e-poster og kunnskapsbase artikler. Den gir deg muligheten til å redigere og style innholdet mens du ser det, og du kan lage nummererte lister, legge inn bilder og bygge inn lenker. Du kan også bruke WYSIWYG-editoren til å lage fantastiske e-postmaler og kunnskapsbase artikler. Det er enkelt å bruke og du kan prøve det i 14 dager gratis uten kredittkort. LiveAgent tilbyr også et bredt utvalg av programvare for kundeservice og innkommende kundesentre, samt populære VoIP-telefonsystemer og klientportalprogramvare.