Konverteringsfrekvens

Hva er konverteringsfrekvens?

Det er den uttrykte prosentandelen av brukere som har besøkt nettstedene dine og oppfylt et forhåndsdefinert mål. I hovedsak er det en beregning som brukes til å måle baseline-brukerantallet av faktiske brukere, bestemme målgruppen og handling-til-trafikk-balansen på et gitt nettsted.

Denne beregningen er viktig for markedsførere, spesielt når de tester ut nye markedsføringstaktikker eller kampanjer før de legger dem ut. Det er viktig for å forbedre kundeopplevelsen.

Hvordan beregne konverteringsfrekvens

Det er ganske enkelt å beregne den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen, så lenge du kan angi et konverteringsmål. Konverteringssporing kan gjøres gjennom tredjepartsapplikasjoner som Google Ads eller Google Analytics, som nøyaktig viser konverteringsantallet på en gitt side.

Hvordan beregne konverteringsfrekvens - App - Uploads - 2021 - 07 - Google Analytics Example.png

Typer konverteringsfrekvens

Det finnes mange forskjellige typer konverteringsfrekvenser, og de avhenger alle av hvilken type konvertering du ønsker, kampanjenivå og søkeordnivå.

Mikro – konverteringer, destinasjonssidekonverteringer og oppbevaringsfrekvenser er de vanligste typene konverteringer.

Deretter kan du se B2B eller B2C-produkt fra en annen vinkel, maksimer produktsidevisningene dine og optimaliser produktfunksjonene dine.

Viktigheten av konverteringsfrekvens

Konverteringsfrekvenser er det viktigste aspektet ved markedsføringstiltakene dine. De er det største målet for nesten alle reklamekampanjer, uansett type. Videre er de den primære driveren bak forstyrrende annonsering, som er en stadig mer populær forretningstaktikk.

De hindrer deg i å betale ekstra annonseringskostnader og hjelper deg med å holde alt innenfor budsjettet. Ved å forstå dem kan du lage en handlingsplan som vil resultere i lønnsomme reklamekampanjer.

Konverteringsfrekvenser er også avgjørende beregninger for å administrere kunder og brukere. Når du vet hva kundene dine er opptatt av og hva de misliker, kan du forbedre opplevelsen deres, men enda viktigere, du kan redusere potensielle negative opplevelser.

Viktigheten av konverteringsfrekvens - App - Uploads - 2022 - 01 - Conversion Rate.png

Hva er en god konverteringsrate på nett?

Det er mange konverteringsfrekvensberegninger der ute, som alle indikerer forskjellige resultater. De gjennomsnittlige konverteringsratene vil variere fra bransje til bransje. Som et eksempel, i e-handel har de en tendens til å være litt høyere enn for for eksempel SaaS-leverandører.

Hva er en god konverteringsrate etter bransje?

Det avhenger av feltet. Nedenfor viser vi fem sektorer og konverteringsfrekvenser som anses som gode*:

  • Profesjonelle tjenester – 12,3 %
  • Lovlig – 4,3 %
  • Bil – 2,5 %
  • B2B-tjenester – 7,0 %
  • Finansiell – 4,7 %

*Data hentet fra organiske konverteringsfrekvenser

Hva er en god konverteringsfrekvens på nett etter land?

For å nøyaktig representere konverteringsfrekvenser etter land, har vi tatt e-handelssektoren som et eksempel. De fem beste utøverne var:

  • Tyskland – 2,22 %
  • USA – 1,96 %
  • Storbritannia – 1,88 %
  • Danmark – 1,80 %
  • Nederland – 1,78 %

*Data hentet fra konverteringsfrekvenser etter land

Hva er en god konverteringsfrekvens på nett etter enhet?

De tre enhetene vi skal vurdere når vi definerer konverteringsfrekvensen etter enhet, vil være datamaskin, mobil og nettbrett:

  • Desktop – 3,90 %
  • Mobil – 1,80 %
  • Nettbrett – 3,49 %

Data ble hentet fra den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen for nettstedet i 2. kvartal 2019

Hvordan øke konverteringsfrekvensen

Optimalisering av konverteringsfrekvens er ikke en enkel prosess. Markedsavdelinger trenger tid til å gjøre research. Digital markedsføring er et tøft felt, og mange ting foregår bak lukkede dører. Et godt eksempel er direkte responsmarkedsføring, som målretter prospektet direkte for konvertering.

For å øke konverteringsfrekvensen din trenger du noen nøkkelelementer, for eksempel:

Hvordan øke konverteringsfrekvensen - App - Uploads - 2021 - 12 - Marketing Strategy.jpg

Konverteringsfrekvenser avhenger av å tiltrekke potensielle kunder og konvertere dem til betalende kunder. I tillegg kan markedsføringsteam oppmuntre flere kunder ved å bruke kundeuttalelser og andre tilbakemeldinger fra brukere.

Uansett markedsføringstaktikk, vil du alltid at skriftlig innhold skal være en del av det. Det betyr at du bør ha mye blogginnhold, blogginnlegg, bransjeblogger og mange artikler. Å ha en artikkelserie er alltid nyttig for å holde leserne engasjert. Det gir også data for markedsføringsteamene dine og hjelper dem derfor med å beregne konverteringsfrekvenser.

Hvordan kan en besøkende øke konverteringsfrekvensen for potensielle kunder?

Enkelt sagt, jo flere besøkende til nettstedet ditt, desto flere potensielle kunder genererer du. Jo flere potensielle kunder du genererer, jo mer data samler du inn om hver kunde som besøker nettstedet ditt.

Som et resultat vil teamet ditt kunne optimere både intern og ekstern drift ved å generere ytterligere potensielle kunder og beregne nøyaktige konverteringsfrekvenser. Derfor vil du kunne gjøre flere besøkende til kunder og øke konverteringen din.

Enhance your customer experience

Improve your customer service with LiveAgent's multi-channel help desk software..

Frequently asked questions

Hva er en konverteringsfrekvens?

Det er en beregning som brukes i en rekke felt, fra markedsføring til forretningsutvikling. Det er med på å avgjøre hvor vellykket nettannonseringen din er.

Hvordan beregne konverteringsfrekvens?

For å finne ut konverteringsfrekvensene dine, må du samle inn data gjennom de digitale plattformene dine og behandle dem med verktøy som Google Ads og Google Analytics.

Hvilke typer konverteringsfrekvenser finnes?

De viktigste typene konverteringsfrekvensberegninger er konverteringsfrekvens for nye besøkende, utgangssider, verdi per besøk, kostnad per konvertering og tilbakevendende besøkende.

Hvor viktig er konverteringsfrekvensen?

Konverteringsfrekvenser er en viktig beregning i enhver moderne virksomhet, uavhengig av bransje. De spiller en viktig rolle i markedsføring og forretningsutvikling.

Hva er en god konverteringsrate på nett?

Konverteringsfrekvensen du kan vurdere som optimal, vil avhenge av bransjen og selve nettstedet. Generelt blir alt mellom to og fem prosent sett på som en god konverteringsrate på nettet.

Hvordan øker du konverteringsfrekvensen?

Den beste måten å øke konverteringsfrekvensen på og dermed utvide kundebasen er å utarbeide tilstrekkelig materiale, strategier og taktikker.

Hvordan kan en besøkende øke konverteringsfrekvensen for potensielle kunder?

En besøkende kan øke potensielle konverteringsfrekvenser ved å besøke nettstedet ditt. Når de gjør det, gir de tilstrekkelige data som kan behandles og analyseres. Jo mer data de gir, jo bedre for bedriften din.

Tilbake til Ordliste Lag konto GRATIS

Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.

×
Avtal en-mot-en samtale og utforsk hvordan LiveAgent kan ta nytte av dine bedrifter.

Vi er tilgjengelig på flere datoer

Avtal en demo