Utgående salgsrepresentant

Det er mange grunner til at du kanskje ser etter informasjon om utgående salgsrepresentanter. Kanskje du er eier av en oppstart, eller en salgssjef som ønsker å utvide teamet ditt. Eller kanskje du er en interessert i å starte en salgskarriere og undersøker alternativene dine.

Noen ganger kan det være vanskelig å forstå helt hva denne jobben innebærer og hvilke ferdigheter og egenskaper en passende kandidat bør ha.

I denne artikkelen skal vi forklare hvem utgående selgere er, hva de gjør og hvordan du kan bli det.

Hva gjør en utgående salgsrepresentant?

Som tittelen antyder, er en utgående salgsrepresentants hovedansvar å selge selskapets produkter og tjenester til potensielle kunder. De gjør dette ved å utføre kalde samtaler og salgspresentasjoner.

Utgående selgere kontakter kalde og varme kundeemner og potensielle kunder for å levere sine salgsoppslag. Salgssamtaler kan gjennomføres gjennom ulike kommunikasjonskanaler, inkludert telefonsamtaler og personlige møter.

Målet til en selger er å lykkes med å levere salgspitch og lede potensielle kjøpere mot konvertering. Salgsstrategiene de implementerer avhenger av produktene og tjenestene de selger, målgruppen deres og salgshåndboken deres. Imidlertid bør alle selgere strebe etter å gi den beste salgsopplevelsen til sine kunder.

LiveAgent's live chat

Mange arbeidsgivere og selgere diskuterer utdanningsnivåene som kreves for å oppfylle rollen som en utgående selger. Generelt er det å få et videregående vitnemål eller tilsvarende nok til å kvalifisere for stillinger på inngangsnivå i dette feltet.

Utgående salgsrepresentantansvar

Salgsavdelinger er avgjørende for bedriftens suksess. Utgående salgsrepresentanter har mange roller og ansvar de må holde seg på toppen av.

  • Identifisere salgsmuligheter
  • Generere kundeemner
  • Fastsettelse av kvalifiserte kundeemner
  • Kontakte potensielle kunder og starte utgående telefonsamtaler
  • Konvertering av potensielle kunder til kunder
  • Utarbeide salgskontrakter
  • Kommunisere med kvalifiserte potensielle kunder, enten muntlig eller skriftlig gjennom salgssyklusene deres
  • Forstå og promotere selskapets produkter og tjenester
  • Arbeide med selskapets programvare for å logge kundeinteraksjoner og vedlikeholde kunderegister
  • Koordinere salgs- og markedsaktiviteter
  • Utarbeidelse av prisplaner, kvoter og mer
  • Arbeider tett med kundeserviceavdelingen for å levere utmerket kundeservice
  • Generer salgsrapporter
  • Oppnå salgsmål – månedlige salgsmål, aktivitetsmål m.m.
  • Følger selskapets retningslinjer

Dette er ikke en endelig liste over alle ansvarsområder hver utgående selger har. Hvert selskap er forskjellig, så rollene og daglige oppgavene til selgere kan variere.

Det er ingen tvil om at utgående salgsrepresentanter har mye på seg, men disse jobbene kan være like givende og motiverende også.

Utgående salgsrepresentant ferdigheter og personlighetstrekk

Hva trenger du for å bli en utgående selger?

La oss se på ferdighetene og egenskapene som vil hjelpe deg å starte din salgskarriere og til slutt bli en vellykket selger.

  • Vær drevet – du vil ikke bli vellykket uten en lidenskap for jobben din. Selvmotivasjon er ofte et av de mest pålitelige verktøyene for vellykkede selgere.
  • Du trenger utmerkede kommunikasjonsevner – effektiv kommunikasjon er avgjørende i salgsprosessen. Å levere pitches til potensielle kunder, svare på spørsmål og forhandle priser er en jobb full av både muntlig og skriftlig korrespondanse.
  • Du bør ha myke ferdigheter – ydmykhet og empati kommer langt i salgsprosessen. I stedet for å fremstå som aggressiv og arrogant, må du være imøtekommende og lytte til potensielle kunder. Husk at kundeforhold er det som betyr mest i salg.
  • Du må være målrettet – opplevelsen av å forfølge og fullføre mål er vanligvis en stor motivator for vellykkede selgere.
  • Produktkunnskap er nøkkelen – du må lære alt som er å vite for å utføre en effektiv produktdemonstrasjon og vinne den potensielle kunden.
  • Du bør være en lagspiller – å være en utgående selger er vanligvis ikke for en ensom ulv. I B2B- og B2C-salg er du ofte avhengig av at andre slutter en avtale.
  • Du må administrere tiden din effektivt – hvis du ønsker å lykkes som utgående selger, må du utvikle gode tidsstyringsferdigheter.
  • Vær optimistisk – noen situasjoner tas best med humor. Og mens du må holde deg nede på jorden, går optimisme langt når du har med mennesker å gjøre.
Soft skills of customer service agent

Hvor mye tjener en utgående salgsrepresentant?

Svaret på dette spørsmålet avhenger av selskapet du jobber for og hvor du befinner deg i verden. Dessuten tjener de fleste selgere en startgrunnlønn og tilleggslønn. Det kan være i form av provisjoner og bonuser, avhengig av salgskvoten.

Gjennomsnittslønnen til en utgående salgsrepresentant i USA er rundt $45 000 til $50 000 per år.

Improve your customer service

With LiveAgent your outbound sales representatives can provide each customer with personalized experience, making their work more fluent and efficient than ever before.

Frequently asked questions

Hvordan kan jeg være en god utgående salgsagent?

For å bli en vellykket utgående salgsrepresentant, må du ha gode kommunikasjons- og lytteferdigheter. Du bør være komfortabel med å snakke foran folk, og være overbevisende samtidig som du ikke virker påtrengende. Du bør også være flink til å administrere tiden din, slik at du ikke blir overveldet. Noen selskaper krever at deres nykommere har minst en bachelorgrad, mens andre godtar de med videregående vitnemål.

Hvordan gjør du en god utgående salgssamtale?

Det viktigste er å komme forberedt. Undersøk dine potensielle kjøpere på forhånd og skreddersy pitchen til deres behov. Respekter den potensielle kundens tid når du planlegger et møte, og sørg for at du er profesjonell og høflig, men fortsatt vennlig og imøtekommende. Husk dessuten å ikke gi løfter du ikke kan holde.

Tilbake til Ordliste Lag konto GRATIS

Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.

×
Avtal en-mot-en samtale og utforsk hvordan LiveAgent kan ta nytte av dine bedrifter.

Vi er tilgjengelig på flere datoer

Avtal en demo