kundeforhold

Hva er kundeforhold?

Customer relationship - the way in which a business and its customers feel and behave towards each other over a period of time, and the effect of this on the business.ú>

Cambridge dictionary

Kundeforhold er en spesiell type forhold. Det begynner når en kunde begynner å forholde seg til bedriften din. Hvert selskap er ansvarlig for å bygge kundetilfredshet og lojalitet. Hver kundeinteraksjon med selskapet har en innvirkning på kundene. Forholdet inkluderer salgsstøtte, teknisk støtte og markedskommunikasjon. Kunderelasjoner kan måles ved kundetilfredshet.

Fordeler med gode kunderelasjoner:

  • Konkurransefordeler
  • Kundebevaring
  • Kundelojalitet
  • Økt inntekt
  • Nye kunder
  • Merkevarebevissthet
  • Kundetilfredshet

Hva er prinsippene for gode kunderelasjoner?

  • Aktiv lytting
  • Viser empati
  • Personlig kundeopplevelse
  • Forstå/kjenne kundene dine – CRM-system

Hvordan bygger du kundeforhold?

Automatiser prosesser

For å beholde kundene må din bedrift etablere automatiseringsprosesser.

La oss dele dem inn i kategorier for denne forklaringen. Det kan være “intern automatisering” og “ekstern automatisering”. Intern automatisering er å få de interne prosessene til å fungere problemfritt. For ulike avdelinger/agenter kan du for eksempel angi Automatisk billettdistribusjon i LiveAgent. Dette hjelper agentene dine til å jobbe effektivt.

kundeforhold
Tickets are automatically assigned to departments

På den annen side kan det å lage “ekstern automatisering”, for eksempel e-postmarkedsføring, hjelpe deg med å holde kontakten med kundene dine. Begge automatiseringsprosessene har én ting til felles, som er at de hjelper deg å beholde kundene dine på ulike måter.

Del kundedata med ulike avdelinger

For å dele kundedata trygt kan du bruke kundeserviceprogramvare. Denne programvaren hjelper deg med å lage SLAer, regler og mer. Dermed vil kundeopplysningene kun deles med ansatte/avdelinger som har lov til det.

Tilpass hver kundeopplevelse

Her er noen måter å skape en personlig kundeopplevelse på:

  • Bruk fornavnet til kunden
  • Bruk kundedataene for bedre kundeopplevelse
  • Hold det positivt
  • Selvbetjeningsalternativ/erfaring

Kommunisere

Kommunikasjon er nøkkelen i ethvert forhold. Så det burde ikke overraske deg at det ikke er forskjellig fra kundeforhold. For å etablere disse må du kommunisere med kunder på mange plattformer. For eksempel; Facebook, Twitter, e-post eller i det virkelige liv. Overalt får du en sjanse! Det er her kundeservicen din vanligvis kommer inn.

Hvordan kan kundeserviceprogramvare hjelpe dine kunderelasjoner?

Det kan være vanskelig for kundeservice å ta seg av alle kundehenvendelser. På toppen av det må de engasjere seg med kunder på forskjellige innlegg på sosiale medier. Dermed kan det å ha kundeserviceprogramvare hjelpe dem med å prioritere viktigheten av billetter samtidig som man kan svare på innlegg fra sosiale medier eller andre plattformer.

Kundeserviceprogramvare, som LiveAgent, kan automatisk distribuere billettene. Din bedrift kan angi sine preferanser basert på deres behov. Dette sikrer at du engasjerer deg med kundene dine samtidig som du svarer på vanlige kundehenvendelser.

Hvis du vil lære mer om LiveAgent, kan du lese om alle funksjonene.

Try out LiveAgent for FREE

Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!

Frequently asked questions

Hva er et kundeforhold?

Forholdet til klienten er et forhold mellom klienten og selskapet. Det begynner når kunden begynner å berøre et selskap. Det trenger ikke å være et kjøp – det kan være å se en annonse og kundens første tanke om selskapet og dets produkter. Hvert selskap er ansvarlig for å bygge dette forholdet.

Hvordan bygge kunderelasjoner?

Kommunikasjon er grunnlaget for å bygge gode, kvalitative relasjoner med klienten. Det er nøkkelen. Den inneholder språket og måten selskapet kommuniserer med kunden på. En annen viktig sak er å overgå kundenes forventninger. Hvis dette skjer, er kunden fornøyd og villig til å bli en vanlig kunde. Den tredje ideen er å stille spørsmål til kunden om selskapet og be om deres mening. Kunden forstår da at han er viktig for bedriften. Kundenes verdsettelse er også ekstremt viktig.

Hvordan forbedre kundeforhold?

For å forbedre forholdet til klienten, må du først og fremst tilpasse kommunikasjonen med dem. Kunden må føle seg som et individ, ikke «en av mange». Klienten skal føle at han blir behandlet som et menneske. Et ekstremt viktig poeng er ikke bare gjennomføringen av løfter gitt til klienten, men også overskridelse av hans forventninger. Et viktig pluss er også åpenheten i selskapets aktiviteter.

Tilbake til Ordliste Lag konto GRATIS

Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.

×
Avtal en-mot-en samtale og utforsk hvordan LiveAgent kan ta nytte av dine bedrifter.

Vi er tilgjengelig på flere datoer

Avtal en demo