Kundetilfredshet

Hva er kundetilfredshet?

Fokus på kundetilfredshet er en måte å drive kundeservice på, der bedriften fokuserer på og prøver sitt beste for kunden. Det er viktig og holde alle kunde fornøyde ved å behandle deres problemer og spørsmål på en god måte. Å identifisere og møte deres behov kan være krevende og vanskelig.

Men, kundetilfredshet er fortsatt en viktig strategi for din bedrift.

Det kan øke:

  • salg
  • omsetning
  • bedriftens pålitelighet
  • kundetilfredshet
  • kundebeholdelse
  • merkevareinteresse
  • kundelojalitet

Det skaper også et sterkere og mer engasjerende forhold til alle kunder.

Hva er et kundetilfredshetsprogram?

Det er en form for markedsstrategi. Målet er å skape representanter/ambassadører for ditt selskap og oppfordre dem til å dele deres tanker om produkter og tjenester. Dette kan for eksempel være gjennom sosiale medier eller via jungeltelegrafen. Å ha en utmerket kundeservice kan påvirke deres anmeldelser og tilbakemeldinger.

Her er noen tips for å øke kundenes opplevelse:

  • bli omnikanal 
  • bruk en kundeservicetjeneste slik som LiveAgent
  • lytt til kundene og forbedre kontinuerlig
  • skap en enkel kundereise
  • empatiser med kunden
  • vær tilgjengelig så mye som mulig
  • gjør kundens opplevelse personlig
  • gi bort gaver
  • svar på kundenes spørsmål i sanntid
  • inviter VIP-kunder til slipp og eventer
  • dyktige kundeservicerepresentanter
  • samle data for å kontinuerlig forbedring

Customer advocate is a person whose job is to find out the needs of a company's customers, and to make sure that the customers are provided with what they want

Cambridge dictionary

Hva er rollen til en god kundebehandler?

Rollen til en god kundebehandler er å informere potensielle kunder om produktene eller tjeneste bedriften tilbyr. Hovedmålet er å positivt påvirke en stor gruppe mennesker til å starte en handleprosess. Denne prosessen burde komme organisk ved hjelp av utmerket kundeservice. Eller når en kundebehandler føler noe har stor verdi i å dele med deres følgere.

Hvordan skaper man kundetilfredshet?

Som vi har nevnt tidligere burde kundetilfredshet komme organisk. Men, det er noen ting du kan gjøre for å skape kundetilfredshet.

Å skape gode kundebehandlere kan være vanskelig i starten. Men, hvis du tar et overblikk over dine nåværende kundebehandlere, så kan du se for deg en profil av en slik person. Da er det enklere å se på kundedatabasen og søke etter de rette kandidatene.

Et annet viktig aspekt ved å skape gode kundebehandlere er å få dem til å føle seg verdsatt. Gi dem innsikt i bedriften eller inviter det til slipp av nye produkter. La dem føle seg inkludert i noen aspekter i bedriften. Bedriften din kan kun profittere av slik tilbakemelding.

En annen viktig driver for kundetilfredshet er sosiale medier. De siste årene har dette blitt en viktig del av kommunikasjonen med kunder. Derfor burde du ikke glemme dette i din bedrift. Men, hvordan kan skape kundetilfredshet i sosiale medier? Å følge med på kundenes engasjement og spørre om anmeldelser kan gjøre susen!

I dag kan vi automatisere anmeldelser ved å sette opp en automatisk e-post. Dette kan være en ekstra driver for din bedrift. Automatiserte e-poster kan generere viktig tilbakemelding for bedriften.

Frequently asked questions

What is a customer advocate?

A customer advocate is a person whose job is to discover the customers' needs to improve customer satisfaction and attract new leads. 

 

How do you build customer advocacy?

The most natural and obvious way is to ask customers for feedback after providing stellar customer service. If you receive great feedback, try to offer them a loyalty program or a referral program for repeated purchases. 

How do you measure customer advocacy?

The best and most organic way to measure customer advocacy is through customer reviews. Customer reviews have a huge impact on any business. Thus, you should put a focus on collecting testimonials as well as responding to them if necessary.  

Tilbake til Ordliste Lag konto GRATIS

Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.

×
Avtal en-mot-en samtale og utforsk hvordan LiveAgent kan ta nytte av dine bedrifter.

Vi er tilgjengelig på flere datoer

Avtal en demo