Sosiale medier har blitt en integrert del av samfunnet vårt. Det er en plattform for å komme i kontakt med venner og familie, handle på nettet, tjene penger og i økende grad også for markedsføringsformål. Markedsføring på sosiale plattformer kan være gratis eller betalt.
Hva er de viktigste forskjellene mellom betalte sosiale medier og organiske?
De begge…
… involverer å engasjere seg med eksisterende og vinne nye målgrupper på sosiale medier-plattformer for å markedsføre, selge , og annonsere for produktet, virksomheten eller merkevaren din. De bruker begge eksisterende sosiale plattformer og krever tilstedeværelse på sosiale medier. Og for å bli brukt effektivt, trenger de begge litt ferdigheter.
Men…
… organiske sosiale medier er gratis.
Er det bedre med betalte enn organiske medier?
Det avhenger av budsjettet og forretningsmålet ditt. Noen sier at organiske innlegg er mer ekte. På den annen side kan betalte innlegg målrette et publikum bedre, men kan skade deg mer enn hjelpe hvis det gjøres feil, fordi du taper penger og tid. Den gode nyheten er at man kan lære seg å bruke dem effektivt. Faktisk er det mest fornuftig å kombinere begge strategiene.
Begge strategiene mislykkes hvis det ikke er noen levering på løftene eller hvis du ikke svarer på følgerne på sosial media.
Improve your social media customer service with LiveAgent
Social media support under one roof.
Frequently asked questions
Er organiske sosiale medier døde?
Nei. Men det har utvilsomt endret seg mye. For å bruke potensialet er det viktig å tilpasse seg disse endringene. Så lenge folk samhandler på sosiale medier, vil det være et organisk aspekt ved det.
Hvorfor legge ut organisk sosialt innhold?
For å opprettholde en organisk sosial tilstedeværelse av merkevaren din, samhandle med og støtte nåværende kunder, informer dem om nyheter og stelle forholdet ditt.
Hvordan kombinere betalte og organiske sosiale medier?
Ta deg ferdigheter til å bruke dem begge til sitt beste potensial. Bruk for eksempel organisk for å opprettholde gode, støttende relasjoner med nåværende kunder og betalt for å nå ut til nye målgrupper.
Expert note
Organiske og betalte sosiale medier begge er viktige for markedsføring, avhengig av budsjettet og målene dine. Kombiner dem for best resultat.

Tilstedeværelse på sosiale medier er viktig for å opprettholde kontakt med nåværende kunder og informere dem om nyheter, samt støtte og utvide til et bredere publikum. Organiske innlegg av høy kvalitet kan forbedre engasjementet og tillitsforholdet med målgruppen. Timing og relevans er viktig for å unngå å virke nedslående, og det anbefales å bruke en kombinasjon av organisk og betalt sosial medier. Populære plattformer inkluderer Facebook, Twitter, Instagram og Viber. Organiske sosiale medier er fortsatt relevante, men har endret seg mye, og det er viktig å tilpasse seg endringene.
Annonsering på sosiale medier kan være billig, men krever god planlegging og målretting mot spesifikke målgrupper. Valg av plattform må være egnet for dine formål, og det visuelle innholdet må være attraktivt for å oppnå suksess. Organisk og betalt annonsering bør integreres på en måte som best utnytter begge mulighetene. Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter er alle potensielle plattformer avhengig av bedriftens behov.
Sosiale medier helpdesk-funksjoner
Sosiale medier er nettsteder og applikasjoner som lar brukerne lage og dele innhold. Kundeservice på sosiale medier er viktig på grunn av den "alltid på" kanalen som brukes av flertallet i verden, og for å møte kundenes forventninger om raskere svar. LiveAgent tilbyr integrasjoner med sosiale medier, inkludert Facebook, Facebook Messenger, Twitter, Instagram, og Viber for å forbedre agentproduktiviteten og samle alle kundeinteraksjoner til en enhetlig innboks. Verktøyene gir deg muligheten til å overvåke og svare på kommentarer og direkte meldinger, spore markedsføring og kommunisere med kundene dine. LiveAgent er også en one-stop-shop for all kundeservice, takket være den universelle innboksen som integrerer alle kommunikasjonskanaler.
Social media is a vital tool for businesses as over 2.85 billion Facebook users, 1 billion Instagram users, and 330 million Twitter users are using it. With 90.4% of millennials, 77.5% of Generation X, and 48.2% of Baby Boomers using social media, businesses have to leverage this platform. Customers use social media to research companies, connect with them, and even make purchases without leaving the platform. B2B and B2C businesses both utilize social media for customer service, with B2B businesses experiencing higher engagement on LinkedIn. With an average of 8.8 social media accounts per person, customers spend an average of 145 minutes on these platforms daily.