Sosiale medier-sjekkliste for effektiv administrasjon: planlegg, overvåk, engasjer med kunder og influencere. Designet for ledere, markedsføringsteam og bedriftseiere. Optimaliser profiler, målsetting og forbedringer for bedre resultater.
Administrasjon av sosiale medier kan være en skremmende oppgave for enhver bedrift. Med antallet sosiale nettverk der ute, er det vanskelig å vite hvilke du bør fokusere på og hvordan.
Dette er en brukervennlig sjekkliste for å administrere alle sosiale medieprofiler.
Først og fremst er det viktig å ha en sjekkliste for administrasjon av sosiale medier fordi den sikrer at alle basene dine er dekket. Å lage og følge en sjekkliste for sosiale medier vil forhindre at du glemmer kritiske oppgaver når det gjelder å administrere kontoene dine.
Dessuten effektiviserer den arbeidet ditt ved å la deg fokusere på spesifikke oppgaver som trenger oppmerksomhet. Ved å gjøre det kan du unngå å kaste bort tid på aktiviteter som ikke hjelper deg med å nå dine mål.
En sjekkliste for administrasjon av sosiale medier kan brukes for et bredt spekter av mennesker, inkludert:
En sjekkliste for administrasjon av sosiale medier kan være fordelaktig for dem alle siden den kan hjelpe dem med å administrere og drive forretningskontoer på sosiale medier mye mer effektivt. I tillegg kan sjekklisten brukes til å spore fremgang og måle resultater.
Vil du at dine sosiale medier skal skinne? Slik får du det til.
Som administrator for sosiale medier bør du starte dagen med å sjekke alle profilene dine. Det er ditt ansvar å gå disse “rundene” hver dag for å holde deg oppdatert på hva som skjer og hva som kan kreve din oppmerksomhet.
Å følge med på kontoene dine på sosiale medier er en ganske åpenbar nødvendighet. Ved å gjøre det, vil du alltid være på toppen av hva som skjer.
Det første du må gjøre er å starte en rutine. Å sjekke profiler på sosiale medier vil være en del av vanen din, så sett av tid på begynnelsen av dagen til å sjekke dem før noe annet.
Tips: Hvis mulig, start denne prosessen tidlig om morgenen, slik at den er ferdig når dagen begynner og arbeidsmengden starter.
Hver konto må kontrolleres individuelt, inkludert kommentarer, DM-er, delinger og varsler. Forbered et bestemt mønster slik at du aldri går glipp av noe viktig.
Hvis noen tar seg tid til å skrive en kommentar på siden din på sosiale medier, sørg for at du tar deg tid til å svare. Vis at du bryr deg.
Et av hovedmålene for markedsføring på sosiale medier er å bygge et merkefellesskap. Positive kommentarer bidrar til å bygge omdømmet ditt og holde deg engasjert i publikum.
Bildet du lager på nettet har en direkte innvirkning på den generelle ytelsen. Det er uakseptabelt at ingen svarer på kundekommentarer og kan skade bedriftens omdømme.
Takk kunder for positive anmeldelser. Selv nøytrale kommentarer gir en mulighet til å forholde seg til kundene dine og markedsføre virksomheten din.
Ta tak i negative kommentarer og prøv å løse problemet. Selv om du er uenig i meningen, bør du alltid opprettholde en profesjonell holdning, og ikke la følelsene dine ta overhånd.
Et av de viktigste aspektene ved administrasjon av sosiale medier er å planlegge innleggene dine. Dette sikrer at kontoene dine forblir aktive og at du ikke går glipp av muligheter til å nå ut til publikum.
Det er en av de beste måtene å opprettholde en konsekvent tilstedeværelse på sosiale medier. Videre kan det forhindre stagnasjon på kontoene dine.
Det første trinnet er å forstå målgruppen din, neste trinn er å lage innhold som tilfredsstiller deres behov og interesser. Dette betyr å skrive engasjerende innlegg, i en tone og stil som folk vil like å lese. Legg også til bilder/videoer/infografikk som vil fange oppmerksomheten deres.
Hvis du sitter fast på ideer, kan du brainstorme emner ved å se på sosiale medier-trender eller ved å bruke verktøy som BuzzSumo. Det siste trinnet er å planlegge innhold i kalenderen for publisering senere.
Sjekk omtalene dine for å se hvilke følelser merkevaren din vekker, og se om det er noen branner å slukke.
Det er en av de beste måtene å få tilbakemelding om merkevaren din og finne ut hva folk sier om deg. Det hjelper deg også med å forhindre kriser og reagere raskt på ugunstige hendelser. Resultatet er at du kan bygge sterkere relasjoner med både nåværende og potensielle kunder.
Det er best å automatisere prosessen, siden det ellers kan være ekstremt tidkrevende (hvis merkevaren din har mye publisitet, er det ikke engang mulig å sjekke dem alle). Benytt deg av et overvåkingsverktøy og lag spørringer som overvåkes regelmessig.
Hvis du har mulighet til å sette opp sanntidsvarslinger, så gjør det, vil du kunne reagere raskt på enhver omtale og forhindre at situasjonen eskalerer. Dermed vil du bare sjekke varsler som trenger din oppmerksomhet.
En annen viktig administrasjonsoppgave er å lese og svare på alle meldingene dine. Dette betyr å svare på henvendelser, klager og andre meldinger så raskt som mulig.
Sosiale medier er en effektiv sosial kanal for kundeservice. For en positiv kundeserviceopplevelse forventes det imidlertid en rask respons.
I det lange løp kan raske svar ikke bare bidra til å bygge relasjoner, men også føre til mer salg. Jo mer responsiv og kundefokusert du er, jo mer sannsynlig er det at kunder kjøper fra deg igjen i fremtiden.
Hvis det er for mange meldinger for deg å håndtere, bør du vurdere å bruke verktøy som hjelper deg med å automatisere prosessen for deg. Du kan for eksempel bruke LiveAgents universelle innboks slik at alle meldingene dine fra ulike sosiale medieplattformer havner i én felles innboks.
På denne måten kan du ha bedre kontroll over kontoene dine og administrere svarene dine mer effektivt. I tillegg gir det deg et forsprang på konkurrentene dine, siden du vil kunne svare på meldinger raskere enn de gjør.
Følg med hva konkurrentene dine gjør, og prøv å lære av dem. Se på hva slags innhold de publiserer, hvor ofte de legger ut og hva slags reaksjoner innleggene deres får.
Å se hva som fungerer for dem er en fin måte å få ideer til din egen strategi for sosiale medier. I tillegg kan det hjelpe deg med å identifisere konkurrentenes svakheter og finne muligheter til å forbigå dem.
Bruk hashtags for å ta del i aktuelle trender og få mer eksponering for merkevaren din. Finn trendende hashtags som er relevante for din nisje og bruk dem i innleggene dine.
Trending hashtags kan hjelpe deg med å nå et større publikum og være mer synlig på nettet. De kan også øke engasjementet og hjelpe deg med å utvide kontoen din.
Det er noen forskjellige måter å finne populære hashtags på. Den ene er å bruke søkefeltet på Instagram eller andre sosiale medieplattformer. Skriv inn et søkeord eller en setning, og du vil se alle hashtaggene som for øyeblikket brukes av folk på, f.eks. Instagram.
En annen måte å finne trendende hashtags på er ved å sjekke ut nettsteder som Hashtagify, som lar deg skrive inn et nøkkelord eller en setning og vise deg alle relaterte hashtags over tid. Du kan også sjekke Twitter-trender for mer generell informasjon om hva som er populært akkurat nå.
Du kan se hvordan de presterer over tid og justere innholdsstrategien din deretter.
Når du sporer resultatene til søkeordene og setningene dine, kan du finne ut hvilke som fungerer for deg og hvilke som trenger mer oppmerksomhet. I tillegg kan det hjelpe deg med å finjustere innholdsstrategien din og oppnå bedre resultater fra markedsføringstiltakene dine.
Hver uke bør du utføre en grundig analyse av nøkkelberegningene og statistikkene dine. Du kan deretter se aspekter som fungerer på sosiale mediekontoer og hva som må justeres.
Det gir deg et stort bilde av ytelsen din og hjelper deg med å oppdage eventuelle negative trender før de kommer ut av kontroll. Du vil ikke kunne legge merke til noen avvik fra normen hvis du ikke analyserer statistikk regelmessig.
Det finnes mange forskjellige verktøy og plattformer som gir detaljert innsikt i ytelsen din. De var imidlertid ikke alle like gode.
Den beste måten å analysere statistikken din på er å bruke en plattform som tilbyr både historiske data og sanntidsdata. Så du kan se hvordan kontoene dine har prestert over tid, samt spore fremdriften til kampanjene dine i sanntid.
En gang i uken bør du også møte teamet ditt for å diskutere fremgangen i sosiale medier. Dette vil hjelpe alle med å holde seg på samme side og identifisere potensielle problemer eller forbedringsområder.
Møter legger til rette for samskaping av hele strategien. Det er en tid for å utveksle ideer og tvil, samt gi oppdateringer om fremgang.
Din innsats kan økes ved å bruke influencer marketing. Bruken av slike taktikker som jungeltelegrafen og sosial bevis gjør det mer sannsynlig at folk kjøper produktene dine og/eller bruker tjenestene dine.
Du kan få tilgang til følgerne deres og dermed markedsføre innholdet ditt til et bredere publikum samt gjøre merkevaren din mer synlig og gjenkjennelig. Folk som følger influencere har en tendens til å stole på dem, så slike forbindelser kan ha stor innvirkning på salget ditt.
Finn dem først på sosiale medier og begynn å følge kontoene deres. For å oppnå de beste resultatene for influencer-markedsføringen din, må du være sikker på at de passer til merkevaren din, og du vil bli en virkelig god duo sammen.
Når du har fått kontakt med dem, be om å få samarbeide, snakk om forventninger, sett alle vilkår og hold god kontakt. Diskuter kampanjen og gi dem kreativ frihet. Ikke pålegg for mange retningslinjer, siden de kjenner publikummet sitt og hvordan de kan nå dem best.
Du bør alltid tilby publikum en sjanse til å engasjere seg – enten det er gjennom innlegg, Instagram-historier eller andre kanaler.
Ved å forbedre engasjementet i sosiale medier, styrker du merkevarens forhold til kundene dine og bygger et fellesskap. Dette fører igjen til en økning i merkevarelojalitet, muntlige henvisninger og salg.
Er det slutten av uken? Sett deg ned og lag en liste over oppgavene du klarte å oppnå.
Det hjelper deg å holde fokus på kampanjene dine og holder deg ansvarlig. Å se fremgangen din kan også motivere deg.
Ukentlige mål bør være spesifikke, målbare og oppnåelige. De bør også samsvare med din overordnede strategi. Selv de minste trinnene kan gi deg en følelse av hva du var i stand til å oppnå i løpet av den siste uken og hva du må jobbe med i den kommende uken.
Du bør planlegge kampanjen hver måned for å få en fullstendig oversikt over hva du prøver å oppnå.
Den lar deg sette mål og måle suksessen deres. Uten en strategi for sosiale medier er du kanskje ikke sikker på hva du skal måle eller hvordan du kan spore fremgangen din.
En kampanjeplan bør inneholde et mål, målgruppe, budsjett, tidslinje og strategi. Ved første øyekast kan dette virke som mye arbeid, men å dele prosessen ned i håndterbare trinn vil gjøre det enklere. Det er noen viktige stadier:
Når du har fullført disse trinnene, kan du begynne å implementere kampanjeplanen. Ikke glem at det er viktig å gjennomgå og revidere de kommende kampanjene dine regelmessig, siden målene og målgruppen din kan endre seg.
En innholdskalender kan hjelpe bedriften din med å bestemme hvilket innhold som skal deles og markedsføres på sosiale mediekanaler. Du kan bruke en til å spore ikke bare innleggene dine, men også blogginnlegg, e-postkampanjer og til og med tradisjonell annonsering.
Det hjelper deg med å organisere alle ideene dine for innhold og planlegge fremover. En innholdsplan hjelper deg også med å sørge for at alt innholdet i dine sosiale medier-kontoer er i samsvar med din generelle markedsføringsstrategi.
Nøkkelen her er å ha det riktige verktøyet – finn et som vil hjelpe deg å strømlinjeforme hele prosessen, ikke senke den.
I de beste løsningene har du tilgang til masseplanlegging og dra-og-slipp-funksjoner for enkelt å endre datoer og bestillinger av innlegg.
Når du har valgt verktøyet, utfør innholdsundersøkelser for å komme opp med ideer. Engasjer teamet ditt og hold en idédugnad sammen – det er den beste måten å utveksle ideer og utvikle interessante konsepter på.
Betalt annonsering lar deg målrette mot målgrupper som kanskje ikke har sett innleggene dine før, og dermed øke merkebevisstheten. Utenom det er betalte sosiale tjenester en fin måte å f.eks. generere ekstra trafikk til nettstedet ditt. Annonsestrategier må oppdateres regelmessig for å være effektive.
Det er nesten umulig å lage en annonse som vil ha en umiddelbar effekt fordi det krever prøving og feiling for å finne ut hva som fungerer og ikke. Du må prøve flere innstillinger før du finner den perfekte for annonsene dine, og det er derfor det tar tid å lage mange tilnærminger og endre dem med jevne mellomrom, men det er nødvendig for å lykkes.
Den oppdaterte annonsestrategien for sosiale medier bør inkludere en plan for målretting mot riktig målgruppe, valg av riktige kanaler og måling av resultatene av kampanjene dine.
Som en del av dine månedlige plikter bør du også gjennomføre en grundig revisjon av sosiale medier for å spore fremgangen din og identifisere områder for forbedring.
Den lar deg identifisere styrker og svakheter ved strategien for sosiale medier. Regelmessighet vil gjøre det lettere for deg å oppdage brøker før de blir større.
Du kan bruke en revisjon for å se hvor godt du har det, hva som må endres og hvilke prioriteringer som bør gå videre. Du kan også se hvor godt du er forberedt på å bruke sosiale medier.
Sammenlign nåværende beregninger med tidligere resultater for å måle hvor godt du gjør det. Er noen av innleggene eller kampanjene dine bedre enn de andre, og i så fall hva er annerledes med dem?
Det kan hende du finner ut at kontoene dine ikke stemmer overens med den generelle markedsføringsstrategien din. Videre kan det være at du ikke retter deg mot den rette målgruppen eller at innholdet ditt ikke faller i smak hos dem.
Hva er noen av nøkkelberegningene du bør overvåke?
Etter at du har fullført en revisjon, er det på tide å etablere fremtidige mål.
For å vite hvilken retning du skal ta når det gjelder å utvikle din tilstedeværelse på nettet og lage en vellykket strategi for sosiale medier.
Prosessen bør inkludere å sette SMART-mål (spesifikke, målbare, oppnåelige, relevante og tidsbestemte) og å bestemme nøkkelytelsesindikatorene (KPIer) for å måle suksessen deres.
Sjekk fremdriften til målene dine regelmessig for å vite hva som må forbedres eller endres, og motiver teamet ditt ved å ta små skritt.
Å øke din tilstedeværelse og virksomhet på nettet krever konstante forbedringer, så vær bedre hver dag.
Å gjøre forbedringer i administrasjonen av sosiale medier er viktig fordi det hjelper deg å nå nye høyder og oppnå suksess. Du kan forbedre strategien din, hvordan du bruker ulike plattformer og innholdet du produserer. Ved å gjøre disse endringene kan du bedre få kontakt med målgruppen din og skape et varig inntrykk.
Se etter trender og se hva folk gjør på sosiale medier.
Det avhenger av hvor endringene må gjøres. Følgende verktøy kan imidlertid være nyttige:
Vi har listet opp mange flotte verktøy som virkelig kan hjelpe deg, og du bør definitivt prøve dem.
Mange bedrifter gjør én stor feil – de investerer ikke i gode verktøy fordi de tror at på denne måten vil spare litt penger. Ingenting kan være lenger fra sannheten, siden dine ansatte kan være mye mer produktive hvis de har verktøy som kan gjøre arbeidet deres enklere.
La oss se på LiveAgent – uten helpdesk må du svare på hver Facebook-melding, DM og e-post osv. en etter en. Dette tar mye tid som du ellers kunne brukt på f.eks. innholdsskaping. Med det riktige verktøyet kan du administrere alle disse billettene under én innboks, og dermed øke produktiviteten og forbedre responstiden.
En annen måte å øke responstiden på er å installere en chatbot. Facebook Messenger og WhatsApp er de to mest populære plattformene for chatbots, med over én milliard aktive månedlige brukere.
Det som er bra med chatbots er at de kan hjelpe deg med å automatisere noen av kundeserviceoppgavene dine, for eksempel å gi informasjon om produktene dine eller tjenester og svare på vanlige spørsmål. Dette vil ikke bare øke responstiden, men også frigjøre noe av kundeserviceagentenes tid til å fokusere på mer komplekse oppgaver.
Et postplanleggingsverktøy kan være til stor hjelp for å administrere sosiale mediekontoer. Den lar deg forhåndsplanlegge innleggene dine for alle eller noen utvalgte plattformer, noe som er veldig praktisk hvis du ønsker å publisere innhold regelmessig, men ikke har tid til å gjøre det manuelt.
To av de mest populære verktøyene er Kontentino og Hootsuite. De tilbyr begge gratis demoer, så du kan prøve dem ut uten forpliktelser.
Smart automatisering er en fin måte å spare tid på, unngå problemer og øke ytelsen. Med LiveAgent-automatiseringsregler kan du for eksempel automatisk overføre billetter til andre avdelinger, legge til tagger, merke dem som spam eller løse dem.
På denne måten trenger du ikke bruke tiden din på oppgaver som enkelt kan automatiseres, for eksempel å svare på de samme spørsmålene gjentatte ganger.
Når det gjelder å administrere sosiale medier, er det lett å gå i fellen med å publisere for mye. Det er veldig viktig å unngå overpublisering, da dette kan ha en negativ effekt på merkevaren din.
Hva er overpostering? Vel, det avhenger av den sosiale medieplattformen du bruker og målgruppen din.
For eksempel kan det å legge ut mer enn tre ganger om dagen på Twitter betraktes som overpublisering, mens det å legge ut seks ganger om dagen på Instagram Stories kan være helt greit. Den beste måten å finne ut hvor ofte du bør legge ut innlegg, er å gjøre research og se hva som fungerer for deg.
Et av målene med sosiale medier er å fremkalle respons fra følgerne dine og benytte seg av community management. Lag engasjerende innhold og ta med handlingsfremmende knapper for å oppmuntre følgerne dine til å svare på innleggene dine.
Når det gjelder sosiale medier, er det veldig viktig å skape et fellesskap rundt merkevaren din. Et godt eksempel er temagrupper, som skaper utrolig engasjerte lokalsamfunn.
Daglig basis
Ukentlig
Månedlig
Det avhenger av hvor mye innhold du må administrere og kan variere avhengig av størrelsen på virksomheten din og antall kontoer du har. Det tar vanligvis noen timer per dag å administrere sosiale medier-kontoer, så hvis du trenger å bruke mer, bør du vurdere å ansette en sjef for sosiale medier eller noen som er ansvarlig for den spesielle oppgaven.
Dette varierer avhengig av målgruppen din, men vi anbefaler å bruke en blanding av sosiale medieplattformer for å nå ut til flest mulig. Du kan utføre en grundig publikumsanalyse for å se hvilke plattformer som vil fungere best i ditt tilfelle. Du kan også bruke verktøy som Google Analytics for å få publikumsinnsikt, samt justere budskapet og kanalen til dem.
Du kan bruke en innholdskalender til å planlegge innholdet ditt på forhånd, noe som bidrar til å sikre at alle kontoene dine er i samsvar med din generelle markedsføringsstrategi. Enda viktigere, det lar deg dra & slipp og planlegge i bulk, noe som gjør jobben din mye enklere.
Det er umulig å sette et spesifikt tall på timene som en liten bedrift bør bruke på sosiale medier. Mange ulike faktorer spiller inn, inkludert antall personer involvert i ledelsen. Det er mulig å redusere denne tiden ved å bruke sosiale medieverktøy, som LiveAgent og brukerstøtteprogramvaren som lar deg administrere alle sosiale medieaktiviteter på ett sted.
Her er noen tips å følge: Sørg for at alle innleggene dine er relevante og interessante for målgruppen din. Inkluder verdifullt og unikt innhold som ikke finnes på andre sosiale mediekontoer. Post regelmessig, men ikke for ofte (du vil ikke overvelde følgerne dine). Bruk bilder og videoer for å dele opp teksten din og gjøre innleggene dine mer engasjerende. Velg en blanding av salgsfremmende og ikke-kampanjeinnhold. Sørg for at alle koblingene dine fungerer som de skal. Se etter stave- og grammatikkfeil før du publiserer innleggene dine. Overvåk kommentarer og tilbakemeldinger fra følgerne dine, og svar på dem. Hold styr på analysene dine for å se hvor gode resultater kampanjene dine for sosiale medier gir.
Start din egen podcast med vår omfattende sjekkliste fra LiveAgent! Lær å etablere mål, finne din nisje, identifisere lyttere, og velge riktig podcastutstyr. Perfekt for bedrifter, skapere og bloggere som ønsker å engasjere et bredere publikum. Følg vår steg-for-steg guide for å lansere en vellykket podcast som bygger autoritet og troverdighet. Klar til å dele dine ideer med verden? Besøk siden nå!
Sjekkliste for sosiale medier oppsett
Oppdag LiveAgent sin sjekkliste for oppsett av sosiale medier, perfekt for bedriftseiere, markedsførere og sosiale medier-administratorer. Den gir en trinnvis guide for å sette opp sosiale mediekontoer effektivt, fra valg av plattformer til sikring av passord. Spar tid og øk din tilstedeværelse på sosiale medier med denne praktiske sjekklisten! Besøk siden for å lære mer.
Kundeservice revisjon sjekkliste
Optimaliser kundeservicen din med vår omfattende revisjons-sjekkliste. Evaluer tjenestekvalitet, identifiser forbedringsområder, og øk fortjenesten. Bruk verktøy som LiveAgent for å samle data og overvåke KPI-er. Forbedre kundeopplevelsen i dag!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team