En sjekkliste for salgssamtaler er viktig for å sikre at du er godt forberedt før møter med potensielle kunder. Denne sjekklisten gir en praktisk liste over oppgaver for å hjelpe deg med å dekke alle nødvendige punkter i prosessen, fra å forberede ditt unike verdiforslag til å etablere en tidsplan for oppfølgingssamtaler.
Å foreta en salgssamtale kan være nervepirrende, spesielt hvis det er første gang du gjør det. Ikke bekymre deg – vi er her for å hjelpe. Denne sjekklisten gir deg en praktisk liste over oppgaver slik at du ikke går glipp av noe. La oss komme i gang.
Et vellykket samtalemøte handler om forberedelse. Derfor er det nyttig å bruke en sjekkliste for salgssamtaler for å sikre at du har dekket alt du trenger før møtet.
En sjekkliste for salgssamtaler har mange fordeler – den hjelper deg å holde orden og sikrer at du dekker alle nøkkelpunktene i prosessen eller foretar justeringer etter behov. Dessuten øker det tilliten din til salgssamtaler.
Når du er ny på salg, hjelper en sjekkliste for salgsanrop deg å huske hva du skal si og gjøre under og etter møtet eller samtalen. Uansett hvor erfaren du er, kan det alltid komme godt med og hjelpe deg med å holde orden.
Når du administrerer et salgsteam, kan du bruke en sjekkliste for salgsanrop for å hjelpe teammedlemmene forbereder seg til møtene sine. Du kan også bruke den til å spore teamets fremgang og identifisere områder der de trenger forbedring. Sjekklister kan også hjelpe med å identifisere flaskehalser i salgsprosessen.
De som jobber i salgsoperasjoner kan bruke en sjekkliste for salgsanrop for å forbedre effektiviteten til teammøtene sine. En godt utformet sjekkliste kan også bidra til å redusere tiden det tar for teamet ditt å forberede seg til møter, slik at de kan fokusere på salg.
Bedriftseiere kan bruke en sjekkliste for salgsanrop for å hjelpe dem med å inngå flere avtaler. En omfattende sjekkliste for salgssamtaler vil minne dem om alle nøkkelpunktene de trenger å dekke under møter. Dette gjør at de kan konsentrere seg om banen.
Poenget er at en sjekkliste for salgssamtaler er et verdifullt verktøy for alle som streber etter å lykkes med salg.
Å ha kundeserviceprogramvare integrert med en CRM er et flott utgangspunkt for selgere. På denne måten kan de se alle kundeinteraksjoner og tilhørende data på ett sted.
For å få oppdatert informasjon om et prospekt før du ringer. Selgere kan bruke kundedataene i deres CRM for å få informasjonen, som inkluderer tidligere interaksjoner, kontakthistorikk og kontodetaljer. Å ha denne informasjonen på forhånd kan hjelpe selgere med å tilpasse sine pitches og ha mer meningsfulle samtaler med potensielle kunder.
Med LiveAgents innebygde CRM kan du se en historikk over kundens interaksjoner med virksomheten. Du vil kunne se alle tidligere meldinger og detaljer om hver interaksjon, inkludert konteksten, kanalen og tidligere samtaler.
Du kan også skrive tilpassede private notater om hver klient for å være sikker på at du ikke går glipp av en eneste detalj.
Hvis du ikke allerede har LiveAgent, er det ikke noe problem. Du kan fortsatt bruke vår gratis 14-dagers prøveperiode for å få en følelse av hvordan programvaren fungerer og se om den passer for bedriften din.
Tidligere interaksjoner gir deg mye innsikt i hvordan du kan henvende deg til en kunde i fremtiden.
Forhåndsundersøkelser hjelper deg med å unngå å gjenta de samme feilene, gir deg en idé om hvilke emner du bør holde deg unna, og viser deg hvilke områder som er mest relevante for kundene dine. Denne innsikten kan hjelpe deg med å skreddersy salgsargumentene dine for å bedre møte kundenes behov, samt bygge tillit og troverdighet.
Hvis du jobber med en kunde for første gang, spør selgerne eller kollegene dine om tidligere interaksjoner de har hatt med dem. Når du administrerer et salgsteam, bør du vurdere å bruke en CRM som inkluderer historiske kundedata slik at du bedre kan forstå deres tidligere atferd.
Du mottar meningsfull innsikt fra LiveAgent i en universell innboks som kombinerer billetter fra flere kanaler under ett tak.
Å vite mer om potensielle kunder vil hjelpe deg å forstå deres behov og motivasjoner.
Det hjelper deg med annonseringssalget og viser at du er interessert i å bli kjent med potensielle kunder. Å oppdage den bakgrunnen gir deg mange ledetråder om hvilke emner du bør diskutere. Å ha nok informasjon kan også støtte personalisering, noe som er viktig hvis du ønsker å bygge tillit med potensielle kunder.
Spør dem direkte. Du kan også undersøke selskapet deres på nettet for å lære mer om deres produkter og tjenester. Hvis du bruker et CRM, kan du se kontaktinformasjonen til kundeemnet ditt for å se hvor de kommer fra og hva slags arbeid de utfører.
LinkedIn er et kraftig nettverksverktøy som kan hjelpe deg med å lære mer om potensielle salg.
Det hjelper deg med å se arbeidshistorien til potensielle kunder, forstå deres nåværende rolle og få en ide om interessene deres. Du kan også bruke LinkedIn for å finne vanlige forbindelser.
Det er noen få alternativer for å sjekke potensielle kunders LinkedIn-aktivitet. Du kan gå direkte til deres LinkedIn-side, eller bruke et verktøy som Sales Navigator for å finne profilen deres og se tilleggsinformasjon om dem. Hvis du bruker en CRM, kan du også se dine leads’ LinkedIn-profiler direkte derfra.
Det sikrer at dere begge er på samme side, viser at dere respekterer kundenes tid, og gir dem en sjanse til å stille spørsmål de måtte ha. Det viser også at du er organisert og forberedt, og bygger tillit hos potensielle kunder.
Det beste alternativet er å sende kunden en møteinvitasjon eller e-post før det finner sted for å informere dem om agendaen. Eller du kan gjøre det under introduksjonen på samtalen. Hvis du bruker et automatiseringsverktøy, kan du lage maler for e-post og møteinvitasjoner som automatisk inkluderer agendaen.
Før du starter samtalen, bruk noen minutter til å tenke på hva du vil oppnå.
Det hjelper deg å holde fokus og sikrer at begge parter er klare på hva du prøver å oppnå. Den lar deg også måle om samtalen var vellykket eller ikke etterpå.
Velg hva du vil oppnå før du starter samtalen. Hva vil være det beste resultatet for deg? Du kan nevne dette målet under introduksjonen på samtalen.
Med så mange selgere der ute, er det viktig å ha en klar og kortfattet måte å forklare hva som skiller deg ut.
Det hjelper deg å skille deg ut fra konkurrentene, gjør det enkelt for potensielle kunder å forstå hva som gjør deg unik, og kan dermed hjelpe deg med å avslutte flere avtaler.
Vurder hva som gjør deg spesiell og hva du kan tilby potensielle kunder som ingen andre kan. Sørg for at UVP-en din er gjennomsiktig og skiller seg ut fra konkurrentene. Du kan også lage en UVP-mal som du kan bruke for hver salgssamtale.
Etter introduksjonen din kan du gå videre til kjernen av diskusjonen – forretningstemaet ditt.
Du må huske på at kundens tid er verdifull, så sørg for å komme raskt til poenget. Det er også avgjørende å holde fokus på agendaen slik at du kan dekke alle nødvendige emner innen den angitte tiden.
Introduser deg selv og selskapet og gi deretter en kort oversikt over hva samtalen går ut på. Du kan også nevne eventuelle tidligere interaksjoner du har hatt med kunden. Når du er klar, kan du gå videre til neste punkt på agendaen.
Med åpne spørsmål kan selgere lære mer om potensielle kunder på sekunder.
De lar deg samle mer informasjon om potensielle kunder og bidra til å bygge relasjoner. De viser også at du er interessert i å lære mer om kunden, og kan hjelpe deg med å avdekke eventuelle innvendinger de måtte ha.
Du må unngå spørsmål med ja eller nei-svar. Fokuser i stedet på spørsmål som begynner med hvem, hva, når, hvor, hvorfor eller hvordan. Dette gir potensielle kunder en sjanse til å manøvrere med svarene deres – og gir deg derfor mer data. I stedet for et enkelt svar på ett ord, kan du få innsikt du ikke finner andre steder.
Du kan også bruke oppfølgingsspørsmål for å utforske svarene ytterligere.
For å finne ut om potensielle kunder kan være interessert i tilbudet ditt, finn ut mer om deres mål og utfordringer.
I tillegg til å gi deg ideer til potensielle løsninger, hjelper det deg å vurdere om produktet ditt passer for dem eller ikke. Det viser også at du er interessert i å hjelpe kundene dine med å nå sine mål.
Nå er det endelig på tide å presentere løsningen din!
Det er ofte den eneste muligheten for deg til å demonstrere alle funksjonene til produktet ditt. Det gir deg også muligheten til å forklare hvordan produktet ditt kan hjelpe kunden og svare på spørsmålene deres.
Begynn med å introdusere produktet eller tjenesten, og forklar deretter hvordan den løser den potensielle kundens problem. Gi en demonstrasjon eller casestudie for å vise hvordan det fungerer. Sørg for å ha en prisliste eller et forslag klar til bruk, slik at du kan diskutere budsjettet og neste trinn.
Selv om du har gjort alt riktig, er det alltid en sjanse for at kunden har innvendinger. Det er viktig å være forberedt slik at du kan overvinne dem og avslutte avtalen.
Ved å fjerne tvil demonstrerer du at du lytter til kunden og er interessert i å løse deres bekymringer. Du kan også forklare i detalj hvordan tilbudet ditt lindrer smertepunktene deres.
Bekreft innvendingen og gi deretter et svar som forklarer hvordan produktet eller tjenesten din kan håndtere den. Hvis du ikke har et svar, vær ærlig og fortell potensielle kunder at du vil komme tilbake til dem. I dette trinnet kan du også tilby en rabatt eller prøveversjon for å overvinne deres innvendinger.
Før du kan avslutte avtalen, må du finne ut hvem beslutningstakerne er. På denne måten kan du sikre at du snakker til de rette personene og at de forstår tilbudet ditt.
Uten dette trinnet kan du kaste bort mye tid – så du bør identifisere beslutningstakerne for å sikre at de riktige personene har all informasjonen som trengs for å konvertere.
Under samtalen kan du stille spørsmål om hvem som er involvert i beslutningsprosessen. Be om deres detaljer slik at du kan følge opp med dem. Hvis de ikke er i samtalen, kan du be om å bli omdirigert til dem.
Ved å spørre om den potensielle kundens budsjett kan du være sikker på at du ikke bruker energien din på potensielle kunder som ikke har råd til produktene eller tjenestene dine.
Det viser at du er interessert i å jobbe med kunden og villig til å skreddersy løsningen til deres behov. Å kjenne budsjettet hjelper deg med å finne ut om det er fleksibilitet eller vilje til en felles løsning.
Bare spør hvor mye kunden er villig til å bruke på en bestemt løsning. Du bør også finne ut om de har fleksibilitet i budsjettet og om de er åpne for å diskutere prisalternativer.
For å avslutte avtalen må du sette opp en tidsramme for hvor lenge tilbudet er gyldig.
Å angi en tidsramme viser at du er villig til å jobbe innenfor tidsplanen deres. Det gir også potensielle kunder en følelse av at det haster, slik at de vil føle behov for å ta en avgjørelse.
Inkluder en dato tilbudet er gyldig til i forslaget eller prislisten. Du kan også angi en frist for når de må bestemme seg for om de vil gå videre eller ikke.
Sørg for at produktet eller tjenesten din kan tilfredsstille kundens spesifikke behov før du avslutter avtalen.
Det viser kundene dine at du er ivrig etter å jobbe med dem. Det hjelper deg også å finne ut om de har noen krav eller begrensninger, og sikrer at produktet eller tjenesten din oppfyller deres behov.
Under samtalen kan du stille spørsmål om hva de ser etter i en løsning. Ta hensyn til hva de trenger og om produktet ditt fullt ut kan oppfylle disse kravene.
Når du avslutter avtalen, er det nyttig å tilby en individuell tilnærming. Dette viser at du er villig til å samarbeide med kunden på lang sikt.
Det viser din forpliktelse til spesielt samarbeid. Den støtter å tilpasse løsningen din i henhold til deres behov også, og forteller dem at du er interessert i å finne en måte å jobbe som partnere på i fremtiden.
Inkluder en del om hvordan dere vil jobbe og gjensidig dra nytte av samarbeidet i forslaget eller prislisten. Du kan også nevne hvordan du vil være tilgjengelig for å svare på spørsmål gjennom hele prosessen og hva som kan tilpasses.
Den riktige måten å forberede tilbudet på vil i stor grad avgjøre suksessen din.
Et godt forberedt, tilpasset tilbud forsegler ofte avtalen raskere. Personliggjøring av tilbud til kunder viser at du forstår deres utfordringer og ønsker å imøtekomme deres behov.
Det skreddersydde tilbudet ditt bør ikke være for komplisert eller overveldende for kunden. Som sådan er det ofte nyttig å holde ting enkelt og fokusere på å fremheve noen få viktige fordeler som skiller seg mest ut. Inkluder din UVP også.
Send kunden en takkmelding etter at du har avsluttet samtalen eller avsluttet avtalen.
Dette viser at du setter pris på både virksomheten deres og tiden deres. Selv om du ikke fullfører avtalen nå, vil en slik melding etterlate et positivt inntrykk og kan hjelpe deg med å avslutte den senere.
Du kan sende en e-post, skrive et brev eller til og med ringe dem igjen. Bare vær sikker på å si takk og la dem få vite hvor mye du satte pris på interaksjonen.
Hvis du ikke klarer å avslutte avtalen på den første samtalen, planlegg en oppfølging.
Ved å holde kontakten med en klient kan du bygge et forhold og holde deg oppdatert på deres behov samtidig. Oppfølgingssamtaler viser din forpliktelse til å samarbeide med dem og avslutte avtalen så snart som mulig.
Ha en kalender som viser tilgjengeligheten din, og sjekk frekvensen og frekvensen til potensielle anrop. Nevn også at du planlegger å ringe kunden igjen, og du kan til og med planlegge nøyaktig dato og klokkeslett for det.
Etter at du har avsluttet avtalen eller avsluttet samtalen, ber du alltid om tilbakemelding.
Hvis du ber om tilbakemelding, kan du forbedre salgsprosessen. Du kan raskt finne ut hvor du må forbedre deg og hvilke områder som er godt dekket.
Du kan sende en e-post, skrive et brev eller til og med ringe kunden på nytt. Noen ganger kan til og med sende en kort spørreundersøkelse eller et ja/nei-spørreskjema fungere bra.
En kald samtale er en salgssamtale til et prospekt som ikke har hatt noen tidligere kontakt med selgeren. Kalde samtaler blir vanligvis utført av bedrifter som selger produkter eller tjenester som prospektet ikke allerede er kjent med. Målet med en kald samtale er å etablere et forhold til prospektet og skape interesse for hva selgeren har å tilby.
Varme oppringninger blir gjort til potensielle kunder som har blitt identifisert som interessert i produktene eller tjenestene dine. De kan tidligere ha uttrykt interesse, lastet ned innhold fra nettstedet ditt eller deltatt på et arrangement du sponset. Hovedmålet med en varm samtale er å flytte prospektet nedover salgstrakten ved å få dem på telefon og engasjere dem i samtale.
En tradisjonell salgssamtale er et møte mellom en selger og en potensiell kunde. Tradisjonelle salgssamtaler finner vanligvis sted etter at prospektet har blitt identifisert som interessert i produktet eller tjenesten din, og målet er å avslutte avtalen og foreta et salg.
Planlegging før samtale:
Under samtalen:
Lukker:
For å strukturere en salgssamtale må du vite hvilke mål du har med den. Vanligvis er det to typer mål: oppdagelse og overtalelse. Oppdagelsesmål innebærer å finne ut mer om kunden og deres behov, mens overtalelsesmål innebærer å prøve å få dem til å kjøpe noe fra deg. Når du vet målet ditt, må du komme opp med en struktur for samtalen for å hjelpe deg med å nå det. Dette innebærer vanligvis å stille spørsmål og deretter lytte oppmerksomt til svarene. Pass på å ikke bombardere prospektet med for mange spørsmål på en gang, da dette kan være overveldende og kan slå dem av å gjøre forretninger med deg. Ta deg god tid og la samtalen flyte naturlig.
De fire typene salgssamtaler er introduksjonssamtaler, produktdemonstrasjonsanrop, prisinnsigelser og avsluttende samtaler. Introduksjonssamtalen er din mulighet til å introdusere deg selv og din bedrift for en potensiell kunde. Produktdemonstrasjonssamtalen er din salgsmulighet for å vise kunden hvordan produktet ditt kan være til nytte for dem. Prisinnsigelsessamtalen er din mulighet til å ta opp eventuelle bekymringer kunden måtte ha om kostnadene for produktet ditt. Og den avsluttende samtalen er din mulighet til å foreta et salg ved å få en forpliktelse fra kunden.
Gå gjennom det før hver samtale for å forsikre deg om at du dekker alle nødvendige emner og holder oversikt over fremgangen din. Det kan være nyttig å gjennomgå notatene dine fra tidligere samtaler, slik at du kan se hva som fungerte bra og hva som ikke gjorde det.
Målet med enhver salgssamtale bør være å etablere en relasjon med den potensielle kunden, identifisere deres behov og deretter finne ut om produktet eller tjenesten din kan møte dem.
Det finnes ingen magisk formel for å forberede seg til salgssamtaler, men det er noen få ting du kan gjøre for å lykkes. Først, undersøk din potensielle kunde. Dette vil hjelpe deg med å skreddersy salgsargumentet til deres spesifikke situasjon. For det andre bør du øve på tonehøyden til du er trygg og komfortabel med den. Du vil ikke høres ut som om du leser fra et manus, så husk nøkkelpunkter og punktpunkter i stedet for ord for ord. Du må også være forberedt på å svare på spørsmål som kunden måtte stille.
Introduser deg selv og forklar hva du gjør. Sørg for at du gir prospektet nok informasjon til å forstå hva du selger, men ikke så mye at de føler seg overveldet. Vær vennlig og omgjengelig. Ha en form for åpningstilbud eller rabatt tilgjengelig for å lokke prospekter som kan være på gjerdet om å kjøpe.
Teksten inneholder informasjon om LiveAgent, inkludert kontakter og abonnementsmuligheter. Det nevnes også at en LiveAgent er under bygging når du registrerer deg, og at nettsiden bruker informasjonskapsler. Det tilbys muligheter for en-mot-en-samtaler og kontakt gjennom chat, kontaktformular eller WhatsApp.
Galleri for chatteinvitasjoner
Teksten gir informasjon om LiveAgent-oppdateringer og rabatter, samt kontaktdetaljer for salg og muligheten for å avtale en demo. Det er også informasjon om at LiveAgent skrivebordet er under bygging og en statusindikator for denne prosessen. Nettsidene bruker informasjonskapsler og det er en mulighet for å kontakte LiveAgent via en chat eller et kontaktskjema.
WYSIWYG-editoren er en enkel måte å legge inn og formatere innhold i e-poster og kunnskapsbase artikler. Den gir deg muligheten til å redigere og style innholdet mens du ser det, og du kan lage nummererte lister, legge inn bilder og bygge inn lenker. Du kan også bruke WYSIWYG-editoren til å lage fantastiske e-postmaler og kunnskapsbase artikler. Det er enkelt å bruke og du kan prøve det i 14 dager gratis uten kredittkort. LiveAgent tilbyr også et bredt utvalg av programvare for kundeservice og innkommende kundesentre, samt populære VoIP-telefonsystemer og klientportalprogramvare.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team