En salgsanrop sjekkliste hjelper deg med Ä forberede mÞter med potensielle kunder. Den dekker oppgaver fra Ä forberede verdiforslag til Ä etablere en oppfÞlgingstidsplan, og sikrer at du ikke gÄr glipp av viktige punkter i prosessen.
Ă foreta en salgssamtale kan vĂŠre nervepirrende, spesielt hvis det er fĂžrste gang du gjĂžr det. Ikke bekymre deg â vi er her for Ă„ hjelpe. Denne sjekklisten gir deg en praktisk liste over oppgaver slik at du ikke gĂ„r glipp av noe. La oss komme i gang.
Et vellykket samtalemĂžte handler om forberedelse. Derfor er det nyttig Ă„ bruke en sjekkliste for salgssamtaler for Ă„ sikre at du har dekket alt du trenger fĂžr mĂžtet.
En sjekkliste for salgssamtaler har mange fordeler â den hjelper deg Ă„ holde orden og sikrer at du dekker alle nĂžkkelpunktene i prosessen eller foretar justeringer etter behov. Dessuten Ăžker det tilliten din til salgssamtaler.
NÄr du er ny pÄ salg, hjelper en sjekkliste for salgsanrop deg Ä huske hva du skal si og gjÞre under og etter mÞtet eller samtalen. Uansett hvor erfaren du er, kan det alltid komme godt med og hjelpe deg med Ä holde orden.
NÄr du administrerer et salgsteam, kan du bruke en sjekkliste for salgsanrop for Ä hjelpe teammedlemmene forbereder seg til mÞtene sine. Du kan ogsÄ bruke den til Ä spore teamets fremgang og identifisere omrÄder der de trenger forbedring. Sjekklister kan ogsÄ hjelpe med Ä identifisere flaskehalser i salgsprosessen.
De som jobber i salgsoperasjoner kan bruke en sjekkliste for salgsanrop for Ä forbedre effektiviteten til teammÞtene sine. En godt utformet sjekkliste kan ogsÄ bidra til Ä redusere tiden det tar for teamet ditt Ä forberede seg til mÞter, slik at de kan fokusere pÄ salg.
Bedriftseiere kan bruke en sjekkliste for salgsanrop for Ä hjelpe dem med Ä inngÄ flere avtaler. En omfattende sjekkliste for salgssamtaler vil minne dem om alle nÞkkelpunktene de trenger Ä dekke under mÞter. Dette gjÞr at de kan konsentrere seg om banen.
Poenget er at en sjekkliste for salgssamtaler er et verdifullt verktĂžy for alle som streber etter Ă„ lykkes med salg.
à ha kundeserviceprogramvare integrert med en CRM er et flott utgangspunkt for selgere. PÄ denne mÄten kan de se alle kundeinteraksjoner og tilhÞrende data pÄ ett sted.
For Ä fÄ oppdatert informasjon om et prospekt fÞr du ringer. Selgere kan bruke kundedataene i deres CRM for Ä fÄ informasjonen, som inkluderer tidligere interaksjoner, kontakthistorikk og kontodetaljer. à ha denne informasjonen pÄ forhÄnd kan hjelpe selgere med Ä tilpasse sine pitches og ha mer meningsfulle samtaler med potensielle kunder.
Med LiveAgents innebygde CRM kan du se en historikk over kundens interaksjoner med virksomheten. Du vil kunne se alle tidligere meldinger og detaljer om hver interaksjon, inkludert konteksten, kanalen og tidligere samtaler.
Du kan ogsÄ skrive tilpassede private notater om hver klient for Ä vÊre sikker pÄ at du ikke gÄr glipp av en eneste detalj.
Hvis du ikke allerede har LiveAgent, er det ikke noe problem. Du kan fortsatt bruke vÄr gratis 14-dagers prÞveperiode for Ä fÄ en fÞlelse av hvordan programvaren fungerer og se om den passer for bedriften din.
Tidligere interaksjoner gir deg mye innsikt i hvordan du kan henvende deg til en kunde i fremtiden.
ForhÄndsundersÞkelser hjelper deg med Ä unngÄ Ä gjenta de samme feilene, gir deg en idé om hvilke emner du bÞr holde deg unna, og viser deg hvilke omrÄder som er mest relevante for kundene dine. Denne innsikten kan hjelpe deg med Ä skreddersy salgsargumentene dine for Ä bedre mÞte kundenes behov, samt bygge tillit og troverdighet.
Hvis du jobber med en kunde for fÞrste gang, spÞr selgerne eller kollegene dine om tidligere interaksjoner de har hatt med dem. NÄr du administrerer et salgsteam, bÞr du vurdere Ä bruke en CRM som inkluderer historiske kundedata slik at du bedre kan forstÄ deres tidligere atferd.
Du mottar meningsfull innsikt fra LiveAgent i en universell innboks som kombinerer billetter fra flere kanaler under ett tak.
à vite mer om potensielle kunder vil hjelpe deg Ä forstÄ deres behov og motivasjoner.
Det hjelper deg med annonseringssalget og viser at du er interessert i Ä bli kjent med potensielle kunder. à oppdage den bakgrunnen gir deg mange ledetrÄder om hvilke emner du bÞr diskutere. à ha nok informasjon kan ogsÄ stÞtte personalisering, noe som er viktig hvis du Þnsker Ä bygge tillit med potensielle kunder.
SpÞr dem direkte. Du kan ogsÄ undersÞke selskapet deres pÄ nettet for Ä lÊre mer om deres produkter og tjenester. Hvis du bruker et CRM, kan du se kontaktinformasjonen til kundeemnet ditt for Ä se hvor de kommer fra og hva slags arbeid de utfÞrer.
LinkedIn er et kraftig nettverksverktĂžy som kan hjelpe deg med Ă„ lĂŠre mer om potensielle salg.
Det hjelper deg med Ä se arbeidshistorien til potensielle kunder, forstÄ deres nÄvÊrende rolle og fÄ en ide om interessene deres. Du kan ogsÄ bruke LinkedIn for Ä finne vanlige forbindelser.
Det er noen fĂ„ alternativer for Ă„ sjekke potensielle kunders LinkedIn-aktivitet. Du kan gĂ„ direkte til deres LinkedIn-side, eller bruke et verktĂžy som Sales Navigator for Ă„ finne profilen deres og se tilleggsinformasjon om dem. Hvis du bruker en CRM, kan du ogsĂ„ se dine leadsâ LinkedIn-profiler direkte derfra.
Det sikrer at dere begge er pÄ samme side, viser at dere respekterer kundenes tid, og gir dem en sjanse til Ä stille spÞrsmÄl de mÄtte ha. Det viser ogsÄ at du er organisert og forberedt, og bygger tillit hos potensielle kunder.
Det beste alternativet er Ä sende kunden en mÞteinvitasjon eller e-post fÞr det finner sted for Ä informere dem om agendaen. Eller du kan gjÞre det under introduksjonen pÄ samtalen. Hvis du bruker et automatiseringsverktÞy, kan du lage maler for e-post og mÞteinvitasjoner som automatisk inkluderer agendaen.
FÞr du starter samtalen, bruk noen minutter til Ä tenke pÄ hva du vil oppnÄ.
Det hjelper deg Ä holde fokus og sikrer at begge parter er klare pÄ hva du prÞver Ä oppnÄ. Den lar deg ogsÄ mÄle om samtalen var vellykket eller ikke etterpÄ.
Velg hva du vil oppnÄ fÞr du starter samtalen. Hva vil vÊre det beste resultatet for deg? Du kan nevne dette mÄlet under introduksjonen pÄ samtalen.
Med sÄ mange selgere der ute, er det viktig Ä ha en klar og kortfattet mÄte Ä forklare hva som skiller deg ut.
Det hjelper deg Ä skille deg ut fra konkurrentene, gjÞr det enkelt for potensielle kunder Ä forstÄ hva som gjÞr deg unik, og kan dermed hjelpe deg med Ä avslutte flere avtaler.
Vurder hva som gjÞr deg spesiell og hva du kan tilby potensielle kunder som ingen andre kan. SÞrg for at UVP-en din er gjennomsiktig og skiller seg ut fra konkurrentene. Du kan ogsÄ lage en UVP-mal som du kan bruke for hver salgssamtale.
Etter introduksjonen din kan du gĂ„ videre til kjernen av diskusjonen â forretningstemaet ditt.
Du mÄ huske pÄ at kundens tid er verdifull, sÄ sÞrg for Ä komme raskt til poenget. Det er ogsÄ avgjÞrende Ä holde fokus pÄ agendaen slik at du kan dekke alle nÞdvendige emner innen den angitte tiden.
Introduser deg selv og selskapet og gi deretter en kort oversikt over hva samtalen gÄr ut pÄ. Du kan ogsÄ nevne eventuelle tidligere interaksjoner du har hatt med kunden. NÄr du er klar, kan du gÄ videre til neste punkt pÄ agendaen.
Med Äpne spÞrsmÄl kan selgere lÊre mer om potensielle kunder pÄ sekunder.
De lar deg samle mer informasjon om potensielle kunder og bidra til Ä bygge relasjoner. De viser ogsÄ at du er interessert i Ä lÊre mer om kunden, og kan hjelpe deg med Ä avdekke eventuelle innvendinger de mÄtte ha.
Du mĂ„ unngĂ„ spĂžrsmĂ„l med ja eller nei-svar. Fokuser i stedet pĂ„ spĂžrsmĂ„l som begynner med hvem, hva, nĂ„r, hvor, hvorfor eller hvordan. Dette gir potensielle kunder en sjanse til Ă„ manĂžvrere med svarene deres â og gir deg derfor mer data. I stedet for et enkelt svar pĂ„ ett ord, kan du fĂ„ innsikt du ikke finner andre steder.
Du kan ogsÄ bruke oppfÞlgingsspÞrsmÄl for Ä utforske svarene ytterligere.
For Ä finne ut om potensielle kunder kan vÊre interessert i tilbudet ditt, finn ut mer om deres mÄl og utfordringer.
I tillegg til Ä gi deg ideer til potensielle lÞsninger, hjelper det deg Ä vurdere om produktet ditt passer for dem eller ikke. Det viser ogsÄ at du er interessert i Ä hjelpe kundene dine med Ä nÄ sine mÄl.
NÄ er det endelig pÄ tide Ä presentere lÞsningen din!
Det er ofte den eneste muligheten for deg til Ä demonstrere alle funksjonene til produktet ditt. Det gir deg ogsÄ muligheten til Ä forklare hvordan produktet ditt kan hjelpe kunden og svare pÄ spÞrsmÄlene deres.
Begynn med Ă„ introdusere produktet eller tjenesten, og forklar deretter hvordan den lĂžser den potensielle kundens problem. Gi en demonstrasjon eller casestudie for Ă„ vise hvordan det fungerer. SĂžrg for Ă„ ha en prisliste eller et forslag klar til bruk, slik at du kan diskutere budsjettet og neste trinn.
Selv om du har gjort alt riktig, er det alltid en sjanse for at kunden har innvendinger. Det er viktig Ă„ vĂŠre forberedt slik at du kan overvinne dem og avslutte avtalen.
Ved Ä fjerne tvil demonstrerer du at du lytter til kunden og er interessert i Ä lÞse deres bekymringer. Du kan ogsÄ forklare i detalj hvordan tilbudet ditt lindrer smertepunktene deres.
Bekreft innvendingen og gi deretter et svar som forklarer hvordan produktet eller tjenesten din kan hÄndtere den. Hvis du ikke har et svar, vÊr Êrlig og fortell potensielle kunder at du vil komme tilbake til dem. I dette trinnet kan du ogsÄ tilby en rabatt eller prÞveversjon for Ä overvinne deres innvendinger.
FÞr du kan avslutte avtalen, mÄ du finne ut hvem beslutningstakerne er. PÄ denne mÄten kan du sikre at du snakker til de rette personene og at de forstÄr tilbudet ditt.
Uten dette trinnet kan du kaste bort mye tid â sĂ„ du bĂžr identifisere beslutningstakerne for Ă„ sikre at de riktige personene har all informasjonen som trengs for Ă„ konvertere.
Under samtalen kan du stille spÞrsmÄl om hvem som er involvert i beslutningsprosessen. Be om deres detaljer slik at du kan fÞlge opp med dem. Hvis de ikke er i samtalen, kan du be om Ä bli omdirigert til dem.
Ved Ä spÞrre om den potensielle kundens budsjett kan du vÊre sikker pÄ at du ikke bruker energien din pÄ potensielle kunder som ikke har rÄd til produktene eller tjenestene dine.
Det viser at du er interessert i Ă„ jobbe med kunden og villig til Ă„ skreddersy lĂžsningen til deres behov. Ă kjenne budsjettet hjelper deg med Ă„ finne ut om det er fleksibilitet eller vilje til en felles lĂžsning.
Bare spÞr hvor mye kunden er villig til Ä bruke pÄ en bestemt lÞsning. Du bÞr ogsÄ finne ut om de har fleksibilitet i budsjettet og om de er Äpne for Ä diskutere prisalternativer.
For Ä avslutte avtalen mÄ du sette opp en tidsramme for hvor lenge tilbudet er gyldig.
à angi en tidsramme viser at du er villig til Ä jobbe innenfor tidsplanen deres. Det gir ogsÄ potensielle kunder en fÞlelse av at det haster, slik at de vil fÞle behov for Ä ta en avgjÞrelse.
Inkluder en dato tilbudet er gyldig til i forslaget eller prislisten. Du kan ogsÄ angi en frist for nÄr de mÄ bestemme seg for om de vil gÄ videre eller ikke.
SĂžrg for at produktet eller tjenesten din kan tilfredsstille kundens spesifikke behov fĂžr du avslutter avtalen.
Det viser kundene dine at du er ivrig etter Ä jobbe med dem. Det hjelper deg ogsÄ Ä finne ut om de har noen krav eller begrensninger, og sikrer at produktet eller tjenesten din oppfyller deres behov.
Under samtalen kan du stille spÞrsmÄl om hva de ser etter i en lÞsning. Ta hensyn til hva de trenger og om produktet ditt fullt ut kan oppfylle disse kravene.
NÄr du avslutter avtalen, er det nyttig Ä tilby en individuell tilnÊrming. Dette viser at du er villig til Ä samarbeide med kunden pÄ lang sikt.
Det viser din forpliktelse til spesielt samarbeid. Den stÞtter Ä tilpasse lÞsningen din i henhold til deres behov ogsÄ, og forteller dem at du er interessert i Ä finne en mÄte Ä jobbe som partnere pÄ i fremtiden.
Inkluder en del om hvordan dere vil jobbe og gjensidig dra nytte av samarbeidet i forslaget eller prislisten. Du kan ogsÄ nevne hvordan du vil vÊre tilgjengelig for Ä svare pÄ spÞrsmÄl gjennom hele prosessen og hva som kan tilpasses.
Den riktige mÄten Ä forberede tilbudet pÄ vil i stor grad avgjÞre suksessen din.
Et godt forberedt, tilpasset tilbud forsegler ofte avtalen raskere. PersonliggjÞring av tilbud til kunder viser at du forstÄr deres utfordringer og Þnsker Ä imÞtekomme deres behov.
Det skreddersydde tilbudet ditt bÞr ikke vÊre for komplisert eller overveldende for kunden. Som sÄdan er det ofte nyttig Ä holde ting enkelt og fokusere pÄ Ä fremheve noen fÄ viktige fordeler som skiller seg mest ut. Inkluder din UVP ogsÄ.
Send kunden en takkmelding etter at du har avsluttet samtalen eller avsluttet avtalen.
Dette viser at du setter pris pÄ bÄde virksomheten deres og tiden deres. Selv om du ikke fullfÞrer avtalen nÄ, vil en slik melding etterlate et positivt inntrykk og kan hjelpe deg med Ä avslutte den senere.
Du kan sende en e-post, skrive et brev eller til og med ringe dem igjen. Bare vÊr sikker pÄ Ä si takk og la dem fÄ vite hvor mye du satte pris pÄ interaksjonen.
Hvis du ikke klarer Ä avslutte avtalen pÄ den fÞrste samtalen, planlegg en oppfÞlging.
Ved Ä holde kontakten med en klient kan du bygge et forhold og holde deg oppdatert pÄ deres behov samtidig. OppfÞlgingssamtaler viser din forpliktelse til Ä samarbeide med dem og avslutte avtalen sÄ snart som mulig.
Ha en kalender som viser tilgjengeligheten din, og sjekk frekvensen og frekvensen til potensielle anrop. Nevn ogsÄ at du planlegger Ä ringe kunden igjen, og du kan til og med planlegge nÞyaktig dato og klokkeslett for det.
Etter at du har avsluttet avtalen eller avsluttet samtalen, ber du alltid om tilbakemelding.
Hvis du ber om tilbakemelding, kan du forbedre salgsprosessen. Du kan raskt finne ut hvor du mÄ forbedre deg og hvilke omrÄder som er godt dekket.
Du kan sende en e-post, skrive et brev eller til og med ringe kunden pÄ nytt. Noen ganger kan til og med sende en kort spÞrreundersÞkelse eller et ja/nei-spÞrreskjema fungere bra.
En kald samtale er en salgssamtale til et prospekt som ikke har hatt noen tidligere kontakt med selgeren. Kalde samtaler blir vanligvis utfĂžrt av bedrifter som selger produkter eller tjenester som prospektet ikke allerede er kjent med. MĂ„let med en kald samtale er Ă„ etablere et forhold til prospektet og skape interesse for hva selgeren har Ă„ tilby.
Varme oppringninger blir gjort til potensielle kunder som har blitt identifisert som interessert i produktene eller tjenestene dine. De kan tidligere ha uttrykt interesse, lastet ned innhold fra nettstedet ditt eller deltatt pÄ et arrangement du sponset. HovedmÄlet med en varm samtale er Ä flytte prospektet nedover salgstrakten ved Ä fÄ dem pÄ telefon og engasjere dem i samtale.
En tradisjonell salgssamtale er et mÞte mellom en selger og en potensiell kunde. Tradisjonelle salgssamtaler finner vanligvis sted etter at prospektet har blitt identifisert som interessert i produktet eller tjenesten din, og mÄlet er Ä avslutte avtalen og foreta et salg.
Planlegging fĂžr samtale:
Under samtalen:
Lukker:
For Ä strukturere en salgssamtale mÄ du vite hvilke mÄl du har med den. Vanligvis er det to typer mÄl: oppdagelse og overtalelse. OppdagelsesmÄl innebÊrer Ä finne ut mer om kunden og deres behov, mens overtalelsesmÄl innebÊrer Ä prÞve Ä fÄ dem til Ä kjÞpe noe fra deg. NÄr du vet mÄlet ditt, mÄ du komme opp med en struktur for samtalen for Ä hjelpe deg med Ä nÄ det. Dette innebÊrer vanligvis Ä stille spÞrsmÄl og deretter lytte oppmerksomt til svarene. Pass pÄ Ä ikke bombardere prospektet med for mange spÞrsmÄl pÄ en gang, da dette kan vÊre overveldende og kan slÄ dem av Ä gjÞre forretninger med deg. Ta deg god tid og la samtalen flyte naturlig.
De fire typene salgssamtaler er introduksjonssamtaler, produktdemonstrasjonsanrop, prisinnsigelser og avsluttende samtaler. Introduksjonssamtalen er din mulighet til Ä introdusere deg selv og din bedrift for en potensiell kunde. Produktdemonstrasjonssamtalen er din salgsmulighet for Ä vise kunden hvordan produktet ditt kan vÊre til nytte for dem. Prisinnsigelsessamtalen er din mulighet til Ä ta opp eventuelle bekymringer kunden mÄtte ha om kostnadene for produktet ditt. Og den avsluttende samtalen er din mulighet til Ä foreta et salg ved Ä fÄ en forpliktelse fra kunden.
GÄ gjennom det fÞr hver samtale for Ä forsikre deg om at du dekker alle nÞdvendige emner og holder oversikt over fremgangen din. Det kan vÊre nyttig Ä gjennomgÄ notatene dine fra tidligere samtaler, slik at du kan se hva som fungerte bra og hva som ikke gjorde det.
MĂ„let med enhver salgssamtale bĂžr vĂŠre Ă„ etablere en relasjon med den potensielle kunden, identifisere deres behov og deretter finne ut om produktet eller tjenesten din kan mĂžte dem.
Det finnes ingen magisk formel for Ä forberede seg til salgssamtaler, men det er noen fÄ ting du kan gjÞre for Ä lykkes. FÞrst, undersÞk din potensielle kunde. Dette vil hjelpe deg med Ä skreddersy salgsargumentet til deres spesifikke situasjon. For det andre bÞr du Þve pÄ tonehÞyden til du er trygg og komfortabel med den. Du vil ikke hÞres ut som om du leser fra et manus, sÄ husk nÞkkelpunkter og punktpunkter i stedet for ord for ord. Du mÄ ogsÄ vÊre forberedt pÄ Ä svare pÄ spÞrsmÄl som kunden mÄtte stille.
Introduser deg selv og forklar hva du gjÞr. SÞrg for at du gir prospektet nok informasjon til Ä forstÄ hva du selger, men ikke sÄ mye at de fÞler seg overveldet. VÊr vennlig og omgjengelig. Ha en form for Äpningstilbud eller rabatt tilgjengelig for Ä lokke prospekter som kan vÊre pÄ gjerdet om Ä kjÞpe.
Kundesenter kvalitetssikring sjekkliste
Bruk denne sjekklisten for kvalitetssikring av kundesenteret for Ă„ sikre at agentene dine er i stand til Ă„ hĂ„ndtere alle anrop â uten unntak.
SaaS kunde onboarding Sjekkliste
Ikke la eventuelle rÞde flagg forÄrsake tidlig avgang. Sjekk ut vÄr sjekkliste for SaaS-kundeonboarding og iverksett riktige tiltak.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
VÄres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i vÄres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, Iâm Andrej. Weâre thrilled to invite you to an exclusive software demo where weâll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team