Listening to podcast on phone

Starte en podcast Sjekkliste

Podcaster er en fin måte å dele interessene og ideene dine med verden på, og de er enkle å sette opp med bare noen få enkle trinn. Alle kan lage en podcast, og det er flere måter å komme i gang på.

Podcaster er ofte forbundet med personlig bruk når folk lytter til opptak av show eller forelesninger på smarttelefoner eller andre enheter. Imidlertid kan podcaster også være gode markedsføringsverktøy for bedrifter. Mange bedrifter bruker allerede podcaster for å nå et bredere publikum og få kontakt med potensielle kunder.

Viktigheten av en sjekkliste for å starte en podcast

Når du starter en podcast, er det noen viktige ting du må gjøre. En sjekkliste for å starte en podcast vil hjelpe deg med å fullføre alt du trenger for å komme i gang på riktig fot.

Ved å følge denne listen steg-for-steg, vil du være på god vei til å lansere en vellykket podcast som vil engasjere og underholde lytterne dine. Dette er viktig fordi en vellykket podcast kan hjelpe deg med å bygge autoritet og troverdighet i bransjen din, samt nå nye målgrupper.

Hvem kan dra nytte av en sjekkliste for å starte en podcast

  • Bedrifter

For forretningsformål kan podcaster brukes som et markedsføringsverktøy for å markedsføre produkter eller tjenester eller for å bygge relasjoner med kunder. Som sådan kan det å starte en podcast-sjekkliste være svært nyttig for bedrifter som ønsker å skape bølger i podcasting-verdenen.

  • Skapere

Podcaster er også en fin måte for innholdsskapere å bygge en publikumsbase og dele ideer med verden. Hvis du er en innholdsskaper, kan det å starte en podcast-sjekkliste hjelpe deg med å få showet i gang og øke sjansene for suksess.

  • Bloggere

Alle som driver bloggen deres kan også ha nytte av å bruke en podcast for å komplettere tankene de deler på skjermen med lydklipp. Ved å starte en podcast og inkludere blogginnlegg som episoder, kan bloggere promotere innhold på en ny måte.

Utforsk sjekklisten vår for å starte en podcast

Starte en podcast Sjekkliste

Det aller første du må gjøre når du er en nybegynner podcaster, er å etablere målene dine og hva du håper å oppnå.

Hvorfor er det viktig å etablere målene dine?

Målene dine vil være drivkraften bak hver avgjørelse du tar for podcasten din. De vil hjelpe deg med å bestemme målgruppen din, emnene du vil dekke, formatet på showet ditt og lengden på hver episode.

kvinne som sitter på kontoret ved skrivebordet og jobber på en bærbar datamaskin og tar notater

Hvordan etablerer du målene dine?

Målet ditt kan være alt fra å bygge merkevarebevissthet til å øke et engasjert publikum eller selge. Når du vet hva målene dine er, vil det være mye lettere å ta avgjørelser om podcasten din.

Hvis du er usikker på hva målene dine bør være, ta deg tid til å brainstorme og skrive ned noen ideer. Når du har en liste over mulige mål, kan du begynne å begrense den til ett eller to som er viktigst for deg.

Hvilke verktøy skal du bruke for å etablere mål?

  • SMART goals-regneark – for å sette mål som er spesifikke, målbare, oppnåelige, relevante og tidsbestemte
  • Tekstbehandler – for å ta notater og idédugnad
  • Regneark – for å spore fremdriften og milepælene dine

Identifiser et spesifikt emne eller interesseområde som du vil fokusere på i podcasten din.

Hvorfor er det viktig å finne din nisje?

Velg en nisje gir podcasten en tydelig hensikt og retning. Det gjør det også mer sannsynlig at du vil være i stand til å bygge et sterkt og lojalt publikum.

Markedsføringsagenter - illustrasjon

Hvordan finner du din nisje?

Nisjen din trenger ikke å være for spesifikk, men den bør være fokusert nok til at du enkelt kan snakke om emnene knyttet til den. Når du velger en nisje, tenk på hva du brenner for, hva du har ekspertise på og hva målgruppen din vil være interessert i å høre om.

Hvilke verktøy skal du bruke for å finne din nisje?

  • Hobbyer og interesser – for idédugnad om ekspertiseområdene dine
  • Google Trender – for å se hvilke emner det søkes etter
  • Sosiale medieplattformer – for å få et inntrykk av hva folk snakker om på nettet

Finn ut hvem du vil ha som din ideelle lytter for podcasten din, hva din målgruppe er, og hvem ditt fremtidige publikum kan være.

Hvorfor er det viktig å identifisere potensielle lyttere?

Å bestemme målgruppen din vil hjelpe deg med å bestemme hvilke emner du dekker, formatet på showet ditt og hvordan du markedsfører podcasten din. Det er også verdt å vurdere hvem din ideelle lytter er når du setter målene du ønsker å oppnå, så dette bør gå hånd i hånd med det første trinnet.

Kundeundersøkelsesillustrasjon

Hvordan identifisere potensielle lyttere?

Å undersøke målgruppen din betyr å bruke sosiale medieplattformer, Google Analytics og undersøkelser. Hvis du ikke er sikker på hvor du skal begynne, kan du begynne med å tenke på hvem du vil nå med podcasten din og hva de kan være interessert i å høre om.

Hvilke verktøy skal du bruke for å identifisere potensielle lyttere?

  • Google Analytics – for å spore hvor din nåværende nettside eller bloggtrafikk kommer fra
  • Sosiale medieplattformer – for å få en idé av hvem som snakker om din nisje
  • Undersøkelser – for å samle inn data direkte fra målgruppen din

Beslutt hvor du vil være vert for podcasten. Velg blant de forskjellige vertsplattformene som er tilgjengelige der ute.

Hvorfor er det viktig å se etter en leverandør av podcast-vert?

En podcast-vertsplattform er der lydfilene dine lagres og distribueres. Det er derfor avgjørende å velge en pålitelig vert som kan gi deg funksjonene og støtten du trenger.

Velg riktig domenenavn-grafikk

Hvordan ser du etter en leverandør av podcast-vert?

Det finnes mange forskjellige hostingplattformer for podcaster å velge mellom, så gjør research for å finne en som passer for deg. Når du sammenligner verter, ta hensyn til faktorer som pris, funksjoner, brukervennlighet og kundestøtte.

Hvilke verktøy skal jeg bruke for å se etter en leverandør av podcast-vert?

  • Sammenligningsnettsteder – for å sammenligne de forskjellige vertsplattformene for podcast
  • Kundeanmeldelser – for å få en ide om hva andre mennesker sier om spesifikke verter
  • Podcast-kataloger – for å finne populære og veletablerte podcastverter

Finn ut hva du trenger for å spille inn podcast-episodene dine og hvor du kan finne utstyret slik at du kan kjøpe det.

Hvorfor er det viktig å kjøpe podcastutstyr?

For å produsere lydopptak av høy kvalitet, må du investere i noe grunnleggende podcasting-utstyr. Dette trenger ikke å være dyrt, men det er verdt å vurdere hva du trenger for å komme i gang.

kredittkortbetaling - illustrasjon

Hvordan kjøper du podcastutstyret ditt?

Vurder hvilken type mikrofon du trenger og om du vil investere i tilleggsprogramvare på dette stadiet eller først senere når du blir en erfaren podcaster. Det er også en god idé å tenke på hvor du skal lagre podcastopptakene dine og hvordan du vil redigere dem.

Hvilke verktøy skal du bruke for å kjøpe podcastutstyr?

  • Mikrofonanmeldelser – for å sammenligne ulike typer mikrofoner for lydkvalitet
  • Podcasting-programvare – for opptak av episoder og redigeringsprosessen
  • Podcast Host Academy – for veiledning om valg av riktig podcastingutstyr

Før du begynner å ta opp, kontroller at alt er satt opp og fungerer som det skal.

Hvorfor er det viktig å teste podcast-vertstjenesten?

Dette trinnet hjelper deg med å unngå tekniske problemer lenger ned i linjen. Det gir deg også en sjanse til å gjøre deg kjent med podcast-plattformen og sørge for at alt går knirkefritt fra start.

Karrieretekstforfatter

Hvordan tester du podcast-vertstjenesten?

Lag en testepisode og last den opp til den valgte verten, og lytt deretter tilbake til opptaket for å sjekke lydkvaliteten og identifisere eventuelle problemer. Du kan også be en venn eller et familiemedlem om å lytte til episoden og gi deg tilbakemelding.

Hvilke verktøy skal du bruke for å teste podcast-vertstjenesten?

  • Programvare for podcastopptak – for å lage en testepisode
  • Veiledning for podcastvert – for feilsøking av eventuelle problemer du kan støte på
  • Podcasting-kataloger – for å sjekke at episodene dine blir distribuert riktig

Forbered deg på din første innspilling ved å sette sammen et grovt manus og lage en liste over hva du kan spørre alle som blir med deg på showet.

Hvorfor er det viktig å skrive en episodeoversikt?

Dette vil hjelpe deg med å holde oversikten når du spiller inn og sikre at episodene dine er godt strukturert og flyter jevnt. Å forberede spørsmål på forhånd er en god måte å planlegge hvis du inviterer gjester til showet ditt.

Automatisk kundeservice

Hvordan skrive en episodeoversikt?

Begynn med å brainstorme noen podcast-emneideer du vil dekke i den første episoden din. Når du har noen ideer, kan du gi dem en mer detaljert struktur. Husk å gi litt rom for spontanitet og diskusjon.

Hvilke verktøy skal du bruke for å skrive en episodeoversikt?

  • App for å ta notater – for å lage utkast til episodeoversikten
  • Forskningsverktøy – for å hjelpe deg med å forberede deg til intervjuer eller diskusjoner
  • Google Dokumenter – for samarbeid hvis du jobber med en co-podcastvert eller gjest
  • Undersøkelsesprogramvare – for hjelp med spørsmålsskriving

Hvis du planlegger å avhøre gjester på showet ditt, ta kontakt med potensielle intervjuobjekter og avtal et passende tidspunkt for en prat.

Hvorfor er det viktig å planlegge intervjuer?

Hvis du avhører noen gjester, får du mye materiale til episoden din. Å planlegge en tid og en dato som er praktisk for alle parter, vil bety at du ikke får problemer når du prøver å komme i kontakt med intervjuobjektene dine.

Markedsføringssjef

Hvordan planlegger jeg intervjuer?

Tenk på hvem du vil intervjue og hvorfor. Når du har noen få personer i tankene, ta kontakt med dem via e-post eller sosiale medier og foreslå et tidspunkt for en prat. Ha alltid respekt for tiden deres og prøv å være så fleksibel som mulig.

Hvilke verktøy skal brukes til å planlegge intervjuer?

  • Kalender-/planleggingsprogramvare – for å koordinere datoer og klokkeslett
  • Kommunikasjonsverktøy – for å kontakte potensielle gjester
  • Mal for intervjuspørsmål – for å hjelpe deg med å forberede deg til chatten din

Nå som forberedelsene er over, er det på tide å lage din aller første podcast.

Hvorfor er det viktig å spille inn den første episoden din?

Dette er øyeblikket du har ventet på – tiden for å dele lidenskapen din med verden. Å spille inn den første episoden din vil hjelpe deg med å komme over nervene og gi deg en smakebit på hvordan det er å være podcastvert.

kvinneopptak - illustrasjon

Hvordan tar jeg opp din første episode?

Sett opp opptaksutstyret ditt i et stille rom og sjekk at du har alt du trenger. Slå av varsler, utfør en lydsjekk (lydopptak), sjekk hodetelefoner og mikrofoninngang, åpne opptaksprogramvare, trykk på opptak og lagre lydfiler (lydfiler).

Hvis du gjennomfører et podcastintervju, bør du få gjesten til å følge de samme trinnene for forhåndsopptak som ovenfor og deretter åpne videokonferanseprogramvaren for å ringe dem.

Hvilke verktøy skal du bruke for å spille inn din første episode?

  • Mikrofon – for å ta opp stemmen din
  • Hodetelefoner – for å lytte etter lydproblemer og eliminere bakgrunnsstøy
  • Opptaksprogramvare – for å ta opp lyden din
  • Programvare for videosamtaler – hvis du fjernintervjuer gjester

Når du har spilt inn episoden din, er det på tide å pusse den opp.

Hvorfor er det viktig å redigere en podcast?

Etterbehandling vil hjelpe deg med å slette eventuelle feil, fjerne eventuelle vanskelige pauser og sørge for at episoden flyter jevnt. Det er også en god mulighet til å legge til innledende podcastmusikk eller lydeffekter.

Utviklerillustrasjon

Hvordan redigerer jeg en podcast?

Ta opptakene dine og åpne redigeringsprogramvaren, importer lydfilen, fjern eventuelle uønskede deler, legg til introduksjonsmusikk/lydeffekter for podcast (valgfritt), og eksporter deretter den nye filen til et format du velger (f.eks. mp3-filer) ).

Hvilke verktøy skal brukes til å redigere en podcast?

  • Lydredigeringsprogramvare – for å kutte og spleise opptakene dine
  • Lydeffekter – for å legge til litt ekstra produksjonsverdi (valgfritt)
  • Intromusikk – for å sette stemningen for episoden din (valgfritt)
  • Sjekkliste for etterproduksjon – for å sikre at du ikke gå glipp av noe

Det siste trinnet er å sjekke at den første episoden din kan oppdages ved å føre den opp i de forskjellige podcastkatalogene.

Hvorfor er det viktig å sende inn podcasten din?

Ved å føre opp showet ditt i populære kataloger, vil du kunne nå et helt nytt publikum av potensielle lyttere fordi folk vil kunne finne podcasten din når de søker etter relaterte søkeord.

føler seg stolt - illustrasjon

Hvordan sender du inn podcasten din?

Hele prosessen varierer avhengig av den spesifikke podcastkatalogen, men generelt sett må du oppgi tittelen på programmet, en podcastbeskrivelse, nettadressen til RSS-podcaststrømmen, omslagsbildet og kategorien.

Hvilke verktøy skal du bruke for å sende inn podcasten din?

  • Kataloger – legg opp programmet ditt på en populær podcastplattform som iTunes / Apple Podcasts, Spotify, Google og Stitcher
  • RSS-feed URL
  • strong> – fra podcastverten din
  • Omslagsbilde – for eksempel en 1400x1400px JPEG- eller PNG-fil i RGB-fargerom med passende filstørrelse (under 500kb)

Det siste trinnet er å begynne å annonsere podcasten din slik at folk kan finne og lytte til den.

Hvorfor er det viktig å promotere en podcast?

Hvis du vil at folk skal høre på showet ditt og ha en vellykket podcastlansering, må du gi dem beskjed om at den eksisterer. Markedsføring av podcasten din er den beste måten å skape bevissthet og få folk interessert i det du har å tilby.

Undersøkelse i sosiale medier

Hvordan markedsfører du en podcast?

Noen populære metoder inkluderer sosiale medier, ved å dele hver episode på kontoene dine og opprette en dedikert side for showet ditt, nå ut til påvirkere eller sende inn gjesteinnleggsartikler; blogging, ved å skrive et synoptisk eller show-note-stilinnlegg med høydepunkter; sende ut en pressemelding for å informere media om det nye showet ditt; og annonsering, både online (Facebook Ads, Google AdWords) og offline (sponsing, messer).

Tips! Bruk LiveAgent støtteprogramvare for sosiale medier og dra nytte av avansert automatisering for å forenkle kommunikasjonen på dine sosiale mediekontoer. Du kan koble til alle kanalene dine og strømlinjeforme måten du svarer på spørsmål. Hver private melding havner i én innboks. Nyttig, ikke sant?

Hvilke verktøy skal du bruke for å markedsføre podcasten din?

  • Markedsføringsmidler – for å gjøre det enkelt for folk å dele showet ditt
  • Sosiale medier – plattformer som Twitter, Facebook og Instagram
  • Affiliate marketing – hvis du har produkter eller tjenester å selge
  • Blogginnlegg – for å dele hver nye episode
  • LiveAgent støtteprogramvare for sosiale medier – for å administrere alle meldinger med letthet

Hvordan måle suksessen til en podcast

Å ha et mål, som i det første trinnet av å starte en podcast-sjekkliste, vil være nyttig når det gjelder å bestemme hvordan du vil måle suksessen til showet ditt. Deretter kan du spore beregninger i følgende kategorier, hvis det er aktuelt for dine mål, og finne viktige ting fra dataene.

Abonnementer

Dette er den enkleste beregningen å spore fordi det er et enkelt tall som går opp (eller ned) over tid. Du kan se antall abonnenter i de fleste podcastkataloger, så vel som gjennom vertsplattformen din.

Nedlastinger

Du kan også se antall nedlastinger i de fleste podcastkataloger eller via vertsplattformen din. Dette tallet vil gi deg en ide om hvor mange som hører på episodene dine.

Tilbakekoblinger

Antallet nye linker som vises som peker tilbake til nettstedet eller bloggen din, er en annen god beregning å spore. Du kan bruke et verktøy som Ahrefs for å se hvor mange nye henvisende domener som linker til nettstedet ditt.

Omtaler / Sosial deling

For å spore hvor ofte folk snakker om podcasten din, kan du sette opp et Google Alert for programnavnet ditt. På denne måten vil du bli varslet hver gang noen nevner podcasten din på nettet.

Nettstedtrafikk

Hvis du har et nettsted eller en blogg for showet, kan du overvåke antall besøkende som kommer til nettstedet ditt fra podcastepisodene dine. Denne beregningen vil gi deg en idé om hvor effektive markedsføringsstrategiene dine er for å lede trafikk tilbake til nettstedet ditt.

Konverteringskurser

Hvis du har et spesifikt mål for podcasten din (som å generere potensielle kunder eller selge), vil du spore konverteringsfrekvensen av dine lyttere. Denne beregningen vil fortelle deg hvor mange personer som utfører ønsket handling etter å ha lyttet til episodene dine.

Vurderinger og anmeldelser

Til slutt, et annet godt mål på suksess er antall og gjennomsnittlige poengsum for vurderinger og anmeldelser du får i podcastkataloger. Denne tilbakemeldingen kan hjelpe deg å forstå hva folk liker (og ikke liker) med showet ditt, slik at du kan gjøre de nødvendige forbedringene.

Oppsummering av sjekklisten for å starte en podcast

  • Etabler dine mål
  • Finn din nisje
  • Identifiser dine potensielle lyttere
  • Se etter en podcast-vertsleverandør
  • Kjøp podcastutstyret ditt
  • Test din podcast-vertstjeneste
  • Skriv en episodeoversikt (og spørsmål til gjester hvis aktuelt)
  • Planlegg intervjuer (hvis aktuelt)
  • Ta opp episoden din
  • Rediger podcasten
  • Send inn podcasten din
  • Markedsfør podcasten din

Frequently asked questions

Hva er de 5 beste tingene å vite før du starter en podcast?

Først må du bestemme hvilken av de mange forskjellige typene podcaster du vil lage, og hvilket format som fungerer best for den typen innhold. For det andre, sørg for at du har et oppsiktsvekkende navn for showet ditt. Deretter finner du en vertsplattform der du vet at folk vil kunne abonnere på og laste ned episodene dine. Invester deretter i lydutstyr og redigeringsverktøy av høy kvalitet for å være sikker på at podcasten din høres profesjonell ut. Til slutt, identifiser et gap i markedet som podcasten din kan fylle, slik at den skiller seg ut fra resten, og du vil vite at den har en sjanse til å bli vellykket.

Trenger jeg et publikum for å starte en podcast?

Already having an audience from the start gives you an existing group of listeners who are interested in what you have to say, which can be a big boost when you’re a beginner podcaster. That being said, you can start a podcast without an audience. You may just need to work a bit harder to get people to tune in at first. If you don’t have an existing listener base to draw from, try reaching out to friends, family, and other potential listeners through social media or online forums to let them know about your show.

Hvor ofte bør jeg gi ut nye podcast-episoder?

Det finnes ikke noe entydig svar på dette spørsmålet, siden den optimale utgivelsesplanen for en podcast vil variere avhengig av podcast-emnet, publikummet du håper å nå og andre faktorer. En god tommelfingerregel er imidlertid å gi ut nye episoder minst en gang i uken, om ikke oftere. Dette vil holde lytterne engasjert og komme tilbake for mer innhold

Hva er det beste formatet for en podcast?

Dette vil variere avhengig av typen innhold du ønsker å produsere. På slutten av dagen er det viktig å eksperimentere og finne det som fungerer best for deg og ditt publikum. Noen av de mest populære formatene inkluderer intervjuer, soloshow, rundebordsdiskusjoner og co-verted podcaster.

Hva bør min første podcast-episode handle om?

Det avhenger av målgruppen din, men poenget er at du bør velge et emne som er relevant og interessant for lytterne. Da må du produsere podcastinnhold av høy kvalitet som vil hjelpe dem å lære og vokse.

Relaterte Ressurser

Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.

×
Avtal en-mot-en samtale og utforsk hvordan LiveAgent kan ta nytte av dine bedrifter.

Vi er tilgjengelig på flere datoer

Avtal en demo