Hva er en VoIP-test?
En VoIP-test er en enkel måte å teste kvaliteten på Internett-tilkoblingen på. For at en VoIP-samtale skal fungere effektivt, trenger du en viss mengde Internett-båndbredde. Imidlertid er ikke hastigheten på tilkoblingen den eneste faktoren som påvirker VoIP-telefontjenesten. Du må også vurdere kapasiteten til VoIP-leverandøren. VoIP-linjer varierer med hensyn til deres VoIP-samtalekvalitet.
Før du foretar viktige VoIP-anrop, er det lurt å bruke VoIP-tester for å evaluere kvaliteten på VoIP-forbindelsen. Du kan finne ut om du har tilstrekkelig VoIP-hastighet for å oppnå tilstrekkelig VoIP-samtalekvalitet for å snakke med kunder, venner og familie.
Hvordan kan jeg teste internettforbindelsen min for VoIP?
For å foreta kvalitets-VoIP-samtaler, trenger du en aktiv Internett-tilkobling. Men det er bare en del av historien om å ringe VoIP-telefonsamtaler av høy kvalitet. Du må også ha et visst nivå av Internett-hastighet, selv når andre enheter og tjenester bruker Internett-trafikk.
Vurder å bruke en tjeneste som speedtest.net for å evaluere kvaliteten på Internett-hastigheten din av Internett-leverandøren din. Denne typen verktøy vil gi deg innsikt i pingtid og pingtester. Et ping er en måte å teste hvilken som helst Internett-tilkobling uten å bruke mye data. Hvis pingtiden går opp, indikerer det at Internett-aktivitetene dine vil lide av lavere Internett-hastighet.

Jozef Remen
UtviklereMange aktive Internett-brukere som bruker den samme aktive Internett-tilkoblingen kan føre til lav Internett-hastighet.
Du kan løse dette båndbreddehastighetsproblemet på flere måter. Du kan be andre om å redusere Internett-aktivitetene sine under VoIP-samtalene dine. Du kan også be Internett-leverandøren din om å oppgradere Internett-hastigheten din eller gi deg tips om hvordan du øker Internett-hastigheten.
Hvordan måles VoIP-ytelse?
Generelt sett er det to måter å måle VoIP-ytelse på. For det første kan du måle VoIP-ytelse ved å observere samtalene dine. For eksempel, en samtale der hver person enkelt kan høre hvert ord i samtalen forteller deg at du har høy VoIP-ytelse. Denne typen subjektiv måling har imidlertid begrensninger.
Derfor er det lurt å bruke nettleserverktøy ved å bruke en kompatibel nettleser. Noen av de mest populære nettleserverktøyene for å måle VoIP-ytelse inkluderer hastighetstestverktøyet som tilbys av GetVoIP.com (dvs. https://getvoip .com/speed-test-tool/). Når du kjører fra en kompatibel nettleser, måler nettleserverktøy ping-hastighet, nedlastingshastighet, opplastingshastighet og jitter på bredbåndstilkoblingen din.
Hva indikerer tallene for VoIP-hastighetstest?
Etter at du har kjørt en VoIP-hastighetstest, vil du støte på flere testnumre. Bruk følgende tips for å forstå disse tallene og tolke resultatene av VoIP-kvalitetstester.
Opplastingshastigheter
Opplastingshastigheten din påvirker om personen du snakker med lett kan høre deg under en VoIP-samtale. For VoIP-samtaler er tre megabit den anbefalte opplastingshastigheten for samtaler. Når opplastingshastigheten faller under dette nivået, kan kvaliteten på VoIP-samtalene bli dårligere. Generelt sett betyr høyere opplastingshastigheter bedre VoIP-samtalekvalitet.
Nedlastningshastighet
Nedlastingshastigheten du ser på VoIP-hastighetstesten påvirker din evne til å høre personen du ringer. Den anbefalte minste nedlastingshastigheten for VoIP er tre megabit per sekund. Som en tommelfingerregel betyr høyere nedlastingshastighet klarere lyd.
Ping
Enkelt sagt, et ping forteller deg reaksjonstiden til Internett-tilkoblingen din. Pinghastigheten måles i millisekunder. Generelt vil du se en lav pinghastighet for å foreta vellykkede VoIP-samtaler. Ideelt sett bør Internett-tilkoblingen din være under 60 millisekunder.
Ventetid
Enkelt sagt, ventetid er tidsforsinkelsen mellom data sendes og data mottas. Under VoIP-samtaler kan høyere ventetid redusere samtaleytelsen. Målet for et latensnivå er 150 millisekunder.
Jitter
Jitter beskrives vanligvis som pakkeforsinkelser. VoIP-samtalene dine (og all annen Internett-aktivitet) blir delt opp i en serie datapakker som overføres over Internett og settes sammen på den andre siden. Når datapakker er forsinket, faller kvaliteten på VoIP-samtalene.
Bedrifter som trenger et stort antall samtidige VoIP-anrop, må kanskje investere i en bredbåndsforbindelse med høyere kapasitet. Hvis du kjører et VoIP-testverktøy flere ganger i løpet av en uke og ser at du ikke oppfyller kravene til VoIP-båndbredde, kan det være nødvendig med en oppgradering for å unngå dårlig telefonkvalitet.
Hvordan påvirker en dårlig internettforbindelse VoIP-samtaler?
Siden VoIP-samtaler krever en aktiv Internett-tilkobling, påvirker en dårlig Internett-tilkobling kvaliteten på samtalene dine på flere måter.
- Problemer med lydkvalitet: Når VoIP-samtalen din mangler hastighet eller båndbredde til å fungere, vil du sannsynligvis oppleve problemer med lydkvaliteten. Det betyr at du sannsynligvis må gjenta deg selv flere ganger under en forretnings-VoIP-samtale for å overvinne problemer som pakketap.
- Dårlig samtalekvalitet: Dårlig samtalekvalitet kan påvirke ringeopplevelsen din på mobile enheter, bærbare datamaskiner og faste VoIP-telefoner. For eksempel kan dårlig stemmekvalitet under salgssamtaler gjøre et dårlig inntrykk på kundene.
Dårlig samtalekvalitet er en betydelig utfordring i forretningskommunikasjon. Hvis du vil skape en fantastisk brukeropplevelse, er konstant dårlige samtalekvalitetsproblemer uakseptable.
Hva er den nødvendige Internett-hastigheten for VoIP?
For å unngå problemer med dårlig kvalitet og lydkvalitet, husk følgende Internett-hastigheter.
- Nedlastingshastigheter: For å få mest mulig ut av VoIP-tjenesten din, bør du ha en nedlastingshastighet på omtrent tre megabit per sekund.
- Opplastningshastigheter: På hver Voice over Internett-protokoll trenger du en opplastingshastighet på tre megabit per sekund.
Hvordan gjøre en manuell VoIP-hastighetstest?
I noen situasjoner vil du kanskje ha en ad-hoc VoIP-test for å måle kvaliteten på VoIP-samtaler. Start med å bruke ørene. Hvis du sliter med å høre den andre personen under VoIP-samtaler, kan det hende du har en dårlig VoIP-forbindelse. På samme måte bør de du snakker med lett forstå deg. Hvis du synes at Internett-hastigheten er lav, kan du spørre VoIP-tjenesteleverandøren og Internett-leverandøren om ytterligere hjelp.
Hva bør du gjøre hvis VoIP-testresultatene ikke er tilfredsstillende?
Det er flere måter å svare på en dårlig VoIP-tilkobling eller dårlige VoIP-testresultater.
- VoIP-telefontjeneste: Kontakt VoIP-tjenesteleverandøren for tips om måter å forbedre VoIP-kvaliteten på. Spør for eksempel om bruk av Quality of Service (QOS)-teknologi for å prioritere VoIP-anrop.
- Diskuter VoIP-kvalitet med andre: Hvis du har mange brukere på samme tilkobling (f.eks. 100 – 999 brukere), diskuter problemet med andre. Du kan for eksempel be andre brukere om å unngå å bruke videotjenester.
- Internett-tjenesteleverandør: I noen tilfeller kan nettverkstilkoblingene dine bli fullstendig utnyttet. I så fall kan du spørre om de har flere bedriftsfunksjoner for å administrere nettverket ditt mer effektivt. Å gjøre noen endringer i nettverkskonfigurasjonen nå kan være alt du trenger for å oppnå en sterk VoIP-tilkobling.
Choose your VoIP provider
Set up your virtual call center with LiveAgent and start providing professional voice support in a matter of minutes.
Frequently Asked Questions
Hva er en VoIP-test?
Du kan bruke en VoIP-test for å evaluere kvaliteten på Internett-tilkoblingen din. Det er en god idé å teste VoIP-tilkoblingen før du foretar viktige anrop.
Hvordan kan jeg teste internettforbindelsen min for VoIP?
Bruk et nettleserbasert Internett-hastighetstestverktøy som speedtest.net for å måle opplastingshastigheten, nedlastingshastigheten og andre kritiske mål.
Hvordan måles VoIP-ytelse?
Det er to måter å måle VoIP-ytelse på: subjektiv og objektiv. Den subjektive måten er å ta hensyn til samtalekvaliteten på hver samtale. For eksempel, hvis alle kan høre hverandres ord tydelig under en VoIP-samtale, er kvaliteten på samtalen høy. Den objektive måten å måle VoIP-ytelse på er å bruke et hastighetstestverktøy som speedtest.net.
Hva indikerer tallene for VoIP-hastighetstest?
Du vil vanligvis se fem hastighetstestnumre i en VoIP-hastighetstest: opplastingshastighet, nedlastingshastighet, ping, ventetid og jitter. Ideelt sett vil du ha så høy opplastingshastighet og nedlastingshastighet som mulig. Ping-, latens- og jitter-tall bør være så lave som mulig.
Hvordan påvirker en dårlig internettforbindelse VoIP-samtaler?
En dårlig Internett-tilkobling gjør det mer utfordrende å ha en samtale. Du kan bli bedt om å gjenta deg selv flere ganger. Det kan bli ganske frustrerende.
Hva er den nødvendige Internett-hastigheten for VoIP?
Minste nødvendige Internett-hastighet er tre megabit per sekund opplasting og tre megabit per sekund nedlasting. Når det er mulig, anbefales høyere Internett-hastigheter.
Hvordan gjøre en manuell VoIP-hastighetstest?
For å utføre en manuell VoIP-test, vær oppmerksom på samtalekvaliteten. Hvis du ikke forstår hva den andre personen sier, kan det hende du har et problem med VoIP-hastighetstest. For å løse VoIP-hastighetsproblemer bør du vurdere å bruke tjenestekvalitet (QoS) eller en raskere bredbåndstilkobling.
Hva bør du gjøre hvis VoIP-testresultatene ikke er tilfredsstillende?
Hvis VoIP-hastighetstestresultatene er for trege, har du flere alternativer. Du kan spørre Internett-leverandøren om tips eller betale for raskere Internett-hastigheter. Videre kan du også spørre VoIP-tjenesteleverandøren om hjelp. Du kan også slå på tjenestekvalitetsfunksjonen for å prioritere VoIP-anrop.
Ekspertnotat
En VoIP-test kan hjelpe deg med å evaluere kvaliteten på Internett-tilkoblingen din for VoIP-samtaler. Det er viktig for en effektiv og klar kommunikasjon.

LiveAgent tilbyr oppdateringer og rabatter gjennom et nyhetsbrev. De er for øyeblikket i gang med å bygge brukernes LiveAgent skrivebord og vil sende innloggingsdetaljer til postboksen. De bruker også informasjonskapsler på nettsiden sin og tilbyr en en-mot-en samtale for å utforske hvordan LiveAgent kan hjelpe bedriften din. LiveAgent tilbyr også live-chat og messenger-tjenester, men godkjenning av informasjonskapsler er nødvendig før du kan kontakte dem gjennom disse kanalene.
Teksten inneholder informasjon om LiveAgent, en plattform for kundeservice. Den oppfordrer brukere til å abonnere på nyhetsbrevet for å holde seg oppdatert om oppdateringer og rabatter, og til å avtale en demo for å utforske hvordan LiveAgent kan nytte ens virksomhet. Teksten inkluderer også en statusoppdatering for installasjon av LiveAgent-skivebordet og oppfordrer brukere til å godta informasjonskapsler før de bruker kontaktformen, chat eller messenger for å kontakte støtteteamet.