Optimalisering av konverteringsfrekvens (CRO) hjelper moderne bedrifter med å gjøre nettstedene sine mer funksjonelle, og dermed forbedre generering av potensielle salg og generere flere konverteringer. Hvem som helst kan bli en potensiell kunde når de besøker nettstedet ditt – kunsten er å vite hvordan man konverterer dem og hvordan man jobber med konverteringstrakter.
I dag jobber de fleste markedsføringsteam døgnet rundt for å drive mer trafikk mot nettsider, og de har store forhåpninger om at denne trafikken vil resultere i mange kvalifiserte potensielle kunder. Jo mer et forretningsnettsted samler slike potensielle kunder, jo mer vokser det.
Med dette i tankene, la oss se nærmere på hva CRO er, hvordan du kan optimalisere konverteringsfrekvensen og mer.
Hva er konverteringsfrekvensoptimalisering?
For bedre å forstå prosessen for optimalisering av konverteringsfrekvensen, må vi definere hva en konvertering er. Hver gang besøkende på nettstedet fullfører et bestemt mål på nettstedet ditt, kalles det en konvertering. Dette målet kan være alt fra å foreta et kjøp, registrere seg for et abonnement eller en prøveversjon, eller noe annet.
Det er slik digitale virksomheter gjør besøkende til potensielle kunder. Hovedmålet med konvertering er å gjøre trafikk til potensielle kunder for å forbedre den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen og generere mer inntekt. Det er grunnen til at moderne markedsføringsteam hele tiden leter etter innovative måter å forbedre konverteringsoptimaliseringen på og generere mer trafikk til nettstedene deres.
Trikset for å forbedre den nåværende konverteringsfrekvensen er å ha en god strategi for konverteringsoptimalisering, og ta kundestøtten til neste nivå ved å gi forbrukerne sanntidsstøtte.
Digitale bedrifter som fokuserer på å forbedre kundestøtte og service kan se en 11 % høyere gjennomsnittlig konverteringsfrekvens.
Med det i tankene er CRO best definert som den systematiske prosessen med å øke prosentandelen av potensielle prospekter som fullfører et bestemt mål på nettstedet ditt.
CRO hjelper digitale virksomheter bedre å forstå kundene deres, deres atferd på stedet, hvilke handlinger de tar og hvorfor, og tingene som hindrer dem i å fullføre spesifikke mål på nettstedet.
Hvordan optimalisere konverteringsfrekvensen
en fantastisk kundereise, fra det øyeblikket de bruker søkemotoren, lander på landingssiden din og hele veien til kassen. Slik sikrer du at din online markedsføringstiltak er virkelig vellykket.
En høy konverteringsfrekvens er et tydelig tegn på en kundesentrert virksomhet og et bevis på at nettstedet ditt er funksjonelt. Den beste måten å optimalisere din nåværende konverteringsfrekvens på er å bruke optimaliseringsverktøy for konverteringsfrekvens.
Det er den mest effektive måten å sikre at dine kvalifiserte potensielle kunder konverterer til meningsfulle handlinger. Begynn å jobbe med din CRO ved å optimalisere nettstedet ditt. For å gjøre det må du sørge for at nettstedet ditt har en rask lastetid, og at CTA-knappen er tydelig synlig og lett å finne.
Gjør betalingsprosessen så enkel som mulig, og sørg for at kundene dine får omnikanal kundestøtte. Du må også tenke på optimalisering av landingsside for å sikre at innholdet ditt vises riktig på både stasjonære og mobile enheter.
Vurder følgende trinn for å oppnå den høyeste konverteringsoptimaliseringen:
- Sett lavere priser for produktene/tjenestene dine for å tiltrekke flere besøkende og slå konkurrentene dine;
- Forbedre funksjonaliteten til nettstedet ditt ved å sikre at alle nettsidene dine er fullt funksjonelle og lastes raskt nok;
- Tilby belønninger som freebies og gratis frakt og andre ekstra insentiver for å øke både konvertering og kundelojalitet;
- Gjør tilbudet ditt mer konkurransedyktig;
- Bruk oppsiktsvekkende CTAer og internettmarkedsføringselementer;
- Sørg for 24/7 sanntids kundeservice og støtte;
- Forenkle betalingsprosessen;
- Aktiver selvbetjening.
- Vis kundeanmeldelser og brukertilbakemeldinger
Hvor lenge bør du la eksperimentene med konverteringsoptimalisering kjøre?
Konverteringsoptimalisering er ofte en pågående prosess som ligner på søkemotoroptimalisering. Når det kommer til lengden på A/B-konverteringstestene dine, er det ikke noe entydig svar her, og det er heller ikke noe gjennomsnitt. I følge mange CRO-tjenesteleverandører er det mulig å utføre dine konverteringsoptimaliseringstester med nettsteder med lite trafikk. Problemet er imidlertid at du får data som kan være villedende.
På den annen side kan det ta måneder før eksperimentene dine gir nøyaktige data. Lengden på konverteringsoptimaliseringseksperimentene dine avhenger av trinnene i CRO du tok. Disse trinnene vil direkte bestemme gjennomsnittstiden for testen.
Siden din CRO avhenger av kvaliteten på brukeropplevelsen og kundeopplevelsen du gir, bør du ta deg tid til brukertesting og gå gjennom flere brukerreisescenarier for å forstå brukeratferd på stedet og få de mest nøyaktige resultatene.
CRO kan også bidra til at merkevaren din mottar positive kundeanmeldelser. Her er en liste over faktorer som kan hjelpe deg med å finne det optimale tidspunktet for brukertestingen din:
- Eksisterende konverteringsfrekvens;
- Minimumsøkning i konvertering du håper å oppnå;
- Prosentandelen av individuelle brukere inkludert i eksperimentene dine;
- Gjennomsnittlig antall potensielle potensielle kunder som kommer til landingssiden din du eksperimenterer med.
Begrensninger for Google Analytics og Adobe Analytics for optimalisering av konverteringsfrekvens
Nøkkelen til vellykket optimalisering er ikke bare å forstå hvordan de besøkende kommer til landingssiden din, men å vite hva de gjør mens de er på nettstedet ditt, deres oppførsel, preferanser, vaner osv. For å forstå det trenger du brukerdata som vises hva du skal optimalisere og hvem du skal optimalisere for. Det er et viktig element for å utvikle en vellykket CRO-strategi.
Datainnsamling, analyse og verktøy for konverteringsoptimalisering som Google Analytics og Adobe Analytics kan hjelpe deg med å lage en analysebasert CRO-strategi som vil håndtere:
- Hovednettsidene de besøkende lander på først;
- Funksjonene de engasjerer;
- Sider der de bruker mest tid;
- Kanalen brakte dem dit;
- Linkene de brukte for å komme til nettstedet ditt;
- Nettleserne og enhetene de bruker.
Selv om alt dette ser bra ut, er ikke disse rådataene og varmekartene alene nok for deg til å forbedre brukeropplevelsen eller finne ut hva som brakte et potensielt prospekt til nettstedet ditt. Analyseverktøy lar deg gjøre kvantitative analyser og finne ut hvordan brukere samhandler med nettstedet ditt, men de kan ikke fortelle deg hvorfor de gjør som de gjør. Du trenger kvalitativ analyse for å finne ut deres oppførsel og kjøpsbeslutninger.
En slik analyse vil fortelle deg:
- Hvorfor engasjerer de besøkende med nettstedet ditt?
- Hva fikk dem til å lande på nettstedet ditt?
- Hvilken side, produkt eller tjeneste appellerte mest til dem?
- Hva får dem til å tro at nettstedet ditt har noe konkurrentene dine ikke har?
- Hvordan ser de merkevaren din i kundeanmeldelser?
- Hvordan beskriver de samhandling med tjenestene, produktene og merkevaren din?
- Hvordan adresserer produktene/tjenestene dine de viktigste smertepunktene til målgruppen din?
Når du har denne informasjonen og kombinerer den med analysedataene dine, vil det være mye lettere å forstå hvordan du kan optimalisere nettstedet ditt for bedre å betjene målgruppen din.
Try LiveAgent Today
LiveAgent is the best-rated and most reviewed all-in-one help desk software.
Frequently Asked Questions
Hva er konverteringsfrekvensoptimalisering?
Optimalisering av konverteringsfrekvens er en prosess for å øke prosentandelen av besøkende som fullfører et bestemt mål på nettstedet ditt, slik at du kan konvertere dem til kunder. Disse tiltakene inkluderer ofte å redusere fluktfrekvensen eller avbruddsfrekvensen for handlekurven. Konverteringsoptimaliseringsprosessen kan inkludere multivariate tester, sporing av mikrokonverteringer og andre taktikker.
Hvordan optimaliserer du konverteringsfrekvensen?
Det første trinnet for å optimalisere konverteringsfrekvensen er å revurdere tilbudet på nettstedet ditt for å se hvor funksjonelt nettstedet ditt er og hvor konkurransedyktige prisene dine er. Det neste trinnet er å optimalisere nettstedet ditt ved å sjekke CTAene dine, teste forskjellige nettelementer og sikre at innholdet ditt er fullt optimalisert. Den beste måten å optimalisere konverteringsfrekvensen på er å gi sanntids, omnikanal kundestøtte og forenkle kassen. Når du kombinerer alle disse handlingene, bør du se konverteringsfrekvensen øke.
Hva er begrensningene for Google Analytics og Adobe Analytics for optimalisering av konverteringsfrekvens?
Google Analytics og Adobe Analytics lar deg samle inn rådata gjennom kvantitativ analyse. Problemet med rådata er imidlertid at det ikke kan svare på hvorfor forbrukerne dine gjør det de gjør eller hva som fikk dem til å lande på nettstedet ditt. Analytics-verktøy lar deg bare forstå hvordan brukere samhandler med nettstedet ditt, men de kan ikke hjelpe deg med å forstå årsaken bak brukernes handlinger.
Hvor lenge bør du la eksperimentene med konverteringsoptimalisering kjøre?
Det er ingen gjennomsnittlig tid når det gjelder lengden på innsatsen for konverteringsoptimalisering. Jo lenger du kjører testene, jo mer data samler du inn.
Ekspertnotat
<p>Optimalisering av konverteringsfrekvens er en nøkkel for moderne bedrifter for å konvertere potensielle kunder til salg. CRO inkluderer multivariate tester og andre taktikker.</p>

En dedikert hub med kundeportal programvare
Forslag om å opprette en kundeportal for selvbetjening og diskusjon av kundenes spørsmål og forslag. Sammenlign prisene på LiveAgent med konkurrentene.