Hva er en oppfordringsknapp?
Oppfordringsknapper (ogsÄ kjent som CTA-knapper) er klikkbare knapper som inspirerer besÞkende pÄ nettstedet til Ä utfÞre en spesifikk handling (Þnsket konvertering). Det kan vÊre alt du vil at de besÞkende skal gjÞre, for eksempel Ä abonnere pÄ et nyhetsbrev, registrere deg for en gratis prÞveversjon, planlegge en demo, legge en vare til en handlekurv, sende inn et kontaktskjema, starte en live chat, fylle ut et registreringsskjema, ta en spÞrreundersÞkelse, besÞke en bestemt nettside osv. CTA-knapper kan enten ta sikte pÄ Ä umiddelbart konvertere besÞkende eller tjene som verdifulle trinn i salgstrakten for Ä fullfÞre sekundÊr konverteringsmÄl.
CTA-knapper kan vanligvis finnes pÄ hjemmesider, landingssider, produktsider, prissider, salgse-poster, nyhetsbrev, pÄ slutten av artikler eller blogger innlegg og i nettannonser. De kan ogsÄ plasseres nesten hvor som helst der du Þnsker Ä fange de besÞkendes oppmerksomhet, engasjere og lokke dem til Ä utfÞre Þnsket handling og forbedre konverteringsfrekvensen. Dette er grunnen til at handlingsfremmende knapper vanligvis er de stÞrste, de lyseste og tar den mest fremtredende posisjonen pÄ siden de er plassert.
Hvorfor er oppfordringsknapper sÄ viktige?
Suksessen til nettstedet ditt bestemmes av hvor godt det kan konvertere besÞkende og potensielle kunder til betalende kunder. Hver gang besÞkende lander pÄ nettstedet ditt, forventer de noen veiledning om hva de bÞr gjÞre videre. Ellers kan de bli forvirret og forlate siden din uten Ä gjÞre noe mer. Imidlertid, f.eks. ifÞlge en studie av Small Biz Trends a>, mangler rundt 70 % av B2B-nettsteder for smÄ bedrifter handlingsfremmende uttrykk.
Strategisk plasserte handlingsfremmende knapper skaper en bedre brukeropplevelse for besÞkende, fanger oppmerksomheten deres, oppmuntrer dem til Ä ta de neste trinnene, Þk engasjementet. De hjelper deg ogsÄ med Ä forbedre mÄlkonverteringene dine, og bidrar til den samlede konverteringsfrekvensen for nettstedet. NÊrmere bestemt, nÄr det kommer til landingssidene dine, kan en visuelt tiltalende, godt plassert CTA-knapp til slutt gjÞre forskjellen mellom en konvertering og en retur. Suksessen til e-postmarkedsfÞringskampanjene dine avhenger ogsÄ i stor grad av effektiviteten til e-CTAene dine.
Hvordan legger du til en handlingsfremmende knapp pÄ et nettsted?
NÄr du legger til handlingsfremmende knapper pÄ nettstedet ditt, er det tre viktige faktorer du mÄ vurdere for Ä sikre at de effektivt engasjerer besÞkende og genererer konverteringer. CTA-knapper mÄ plasseres riktig, designet for Ä vÊre enkelt og uanstrengt Ä se.
- knappplassering: Tenk pÄ de mest passende plasseringene for CTA-knappene dine. De skal plasseres i overskrifter, sidepaneler og nederst pÄ sidene.
- knappdesign: Velg riktig CTA-knappdesign â vurder formen pĂ„ knappene, stĂžrrelsen og fargen, slik at de ser visuelt tiltrekkene ut. Test ulike knappealternativer for Ă„ se hva som fĂ„r flest klikk.
- tekst eller kopi: Skriv kopien som er kort, rett pÄ sak og handlingsdyktig. Det skal gi en klar indikasjon pÄ hva som skjer nÄr besÞkende klikker pÄ knappen.
Hvordan fÄ oppfordringsknappen til Ä skille seg ut?
Utformingen av en handlingsfremmende knapp spiller en nÞkkelrolle i Ä forbedre konverteringsfrekvensene pÄ nettstedet ditt. En oppmerksomhetsfangende CTA-knapp er en sum av ulike kritiske elementer (farge, kontrast, form, stÞrrelse og kopi). Her er noen gode fremgangsmÄter for hvordan du kan fÄ handlingsfremmende knapper til Ä skille seg ut pÄ nettstedet ditt:
- velg riktig knappfarge
Selv om det ikke er noen entydig tilnĂŠrming til hvilken farge som fungerer best for CTA-knapper â lyse farger som rĂžd, grĂžnn, gul og oransje er rapportert Ă„ gi bedre resultater, mens svart, hvit, grĂ„ og brun anbefales unngĂ„s i de fleste tilfeller. HubSpot testet f.eks. rĂžde og grĂžnne CTA-knapper og fant ut at den rĂžde CTA-knappen overgikk den grĂžnne med 21 %.
- kontrast med omgivelsene
Generelt anbefales det Ă„ bruke farger med hĂžy kontrast mot bakgrunnsfargen og de omkringliggende elementene for Ă„ sikre at CTA-knappene dine enkelt kan fange brukerens oppmerksomhet. NĂ„r det er sagt, skal fargen fortsatt passe inn i ditt generelle nettsteddesign og fargeskjemaet.
- vÊr oppmerksom pÄ stÞrrelsen
Selv om en handlingsfremmende knapp mÄ vÊre stor nok til Ä kunne leses enkelt pÄ bÄde stasjonÊre datamaskiner og mobiler, bÞr den ikke vÊre vesentlig stÞrre enn resten av nettsideelementene. SÞrg ogsÄ for Ä legge til nok hvit plass rundt knappen for Ä fÄ den til Ä skille seg ut.
- finn den beste formen
NÄr det gjelder formen pÄ CTA-knappen, kan det vÊre lurt Ä velge enten skarpe eller avrundede kanter. Selv om begge alternativene er ganske vanlige, anses oppfordringsknapper med avrundede kanter for Ä vÊre mer tiltalende for det menneskelige Þyet.
- bruk handlingsfokusert kopi
Handlingsverb (som Bli med, Bestill, FĂ„, Krav, Last ned), sammen med «NÄ» eller andre ord som formidler fĂžlelsen av at det haster, er kjent for Ă„ forbedre effektiviteten til CTA-knapper. En studie fant at bruk av fĂžrstepersonssprĂ„k (âFĂ„ min gratis malâ i stedet for âFĂ„ din gratis malâ) kan forbedre CTR-frekvensen din med 90 %.
Hva er en god klikkfrekvens for handlingsfremmende oppfordringer?
Det er ingen enhetlig mÄlestokk for hva som anses som en god klikkfrekvens for handlingsfremmende knapper. I fÞlge Vye-undersÞkelsen er imidlertid gjennomsnittet klikkfrekvensen for ulike typer handlingsfremmende elementer (knapper, tekster og bilder) er 4,23 % pÄ tvers av alle bransjer, mens gjennomsnittlig CTR for oppfordringsknapper spesifikt er 5,31 % (sammenlignet med 2 ,06 % for CTA-er kun for tekst og 3,53 % for utformede, bildebaserte CTA-er). UndersÞkelsen avslÞrte ogsÄ at gjennomsnittlig CTA-klikkfrekvens kan variere betydelig fra bransje til bransje. Dermed har finansbransjen, e-handel, logistikk- og eiendomsbransjen de hÞyeste CTA-klikkfrekvensene, mens elektriske, medisinske/helsetjenester , og teknologien er blant de laveste.
Stand out from your competitors with a strong customer service culture
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hva er en oppfordringsknapp?
En oppfordring til handling-knapp (en CTA-knapp) er en knapp som tar sikte pÄ Ä engasjere besÞkende pÄ nettstedet og potensielle kunder og oppmuntre dem til Ä utfÞre Þnsket handling som Ä besÞke en bestemt side, abonnere pÄ et nyhetsbrev, legge en vare til en handlekurv, registrere deg for en gratis prÞveversjon, starte en live chat osv. CTA-knapper er vanligvis plassert pÄ hjemmesider, landingssider, prissider, nyhetsbrev, salgs-e-poster og annonser.
Hvorfor er oppfordringsknapper sÄ viktige?
Hver gang besÞkende surfer pÄ nettstedet ditt, gjÞr handlingsfremmende knapper det klart for dem hvilke neste trinn de bÞr ta - ellers kan de rett og slett hoppe av uten Ä konvertere. Dermed spiller CTA-knapper en kritisk rolle i Ä engasjere besÞkende pÄ nettstedet, veilede dem gjennom kjÞpsreisen og bidra til Þkningen i konverteringer.
Hvordan legger du til en handlingsfremmende knapp pÄ et nettsted?
For Ä legge til en handlingsfremmende knapp pÄ nettstedet ditt og sikre at den effektivt konverterer besÞkende, tenk pÄ hvor den vil bli plassert, hvordan den vil se ut og hva den vil si. Velg riktig plassering (overskrifter, sidefelt, bunner av siden), design (form, stÞrrelse og farge som vil fÄ det til Ä se attraktivt ut for besÞkende pÄ nettstedet ditt), og tekst som tydelig forteller hva som skjer nÄr du klikker pÄ knappen.
Hvordan fÄr jeg oppfordringsknappen min til Ä skille seg ut?
For Ä fÄ CTA-knappen til Ä skille seg ut, velg fargen som passer best til nettstedets design (rÞd, grÞnn, oransje og gul anbefales generelt). SÞrg for at den skiller seg godt ut i kontrast til bakgrunnsfargen din og er stor nok til Ä trekke oppmerksomhet uten Ä overskygge resten av innholdet. Bruk handlingsfylt tekst som gir en fÞlelse av at det haster, og husk at bruk av fÞrstepersonssprÄk i tillegg kan forbedre CTR for oppfordring til handling.
Hva er en god klikkfrekvens med oppfordring til handling?
Selv om det ikke finnes noen universell mÄlestokk for hva som kan betraktes som en god klikkfrekvens for handlingsfremmende knapper, fant forskningen fra markedsfÞringsbyrÄet Vye ut at den gjennomsnittlige CTR-raten for ulike typer handlingsfremmende elementer er 4,23 % pÄ tvers. alle bransjer (5,31 % spesifikt for CTA-knapper). Dette tallet kan imidlertid variere mye avhengig av bransjen.
Etter Ä ha lÊrt om oppfordring til handling-knapp, kan det vÊre nyttig Ä forstÄ hva som gjÞr en god oppfordring til handling. Utforsk definisjonen av en oppfordring til handling (CTA) og oppdag hvordan synlighet, overbevisende design, og handlingsbar tekst spiller en rolle.