En SIP-trunk er en form for internetttelefoni, en digital erstatning for en telefonlinje. Den lar deg foreta ubegrensede telefonsamtaler og videokonferanser over internett, men det er ikke det samme som VoIP. Kostnadsbesparelser inkluderer eliminering av månedlige avgifter for flere separate telefonlinjer og dyre langdistansepriser.
Hva er en SIP-trunk?
SIP-trunk er et begrep som brukes innenfor VoIP-teknologi for å beskrive forbindelsen mellom to endepunkter.
SIP-trunking er en metode for å tilby taletjenester over Internet Protocol (IP), der en kunde bruker ett enkelt telefonnummer for å få tilgang til flere utvidelser innenfor sin egen private filialsentral.
For å være mer spesifikk, er det en type virtuell krets du bruker for å koble bedriftstelefonsystemet direkte til det offentlige telefonnettverket ( PSTN), omgå Internett-leverandøren (ISP); den kobles til Internett-telefonitjenesteleverandøren (ITSP). SIP-trunking IP-teknologien gir brukere muligheten til å foreta anrop over et enkelt PSTN-nummer (Public Switched Telephone Network) ved å bruke flere private filialsentral (PBX)-numre, og utelate primærhastighetsgrensesnitt (PRI). I hovedsak, i stedet for separate telefonlinjer, tillater SIP-trunks telekommunikasjonsinfrastruktur flere forbindelser mellom telefonienheter på en enkelt linje.
Hva er fordelene med SIP trunking?
SIP-trunking lar bedrifter spare kostnader ved å kommunisere på tvers av forskjellige nettverk, ved å ringe eller videokonferanser, fordi SIP-trunking-tjenester erstatter separate telefonlinjer.
I tillegg gir SIP-trunking-tjenester en enkel måte å koble flere enheter til ett nettverk. Dette enhetlige kommunikasjonssystemet er spesielt nyttig i for eksempel telefonsentre. Bedrifter kan foreta samtidige samtaler eller bruke videokonferanser mellom mobiltelefoner, stasjonære datamaskiner, nettbrett og annet VoIP-utstyr.
Derfor bruker bedrifter ofte SIP-trunker for kundestøtte på grunn av høykvalitets lyd- og videofunksjoner som gjør dem ideelle for håndtering av direktemeldinger og live-samtaler med kunder.
Fordelene med SIP trunking for kundeservice
- Kostnadsbesparelser – Eliminer kostnadene ved å vedlikeholde flere telefonlinjer, spar penger når du legger til eller fjerner kundeserviceagenter og legg til flere numre til eksisterende SIP-trunker (fordi kostnaden ikke er per tilkobling).
- Økt pålitelighet – Reduser nedetid på grunn av utstyrsfeil.
- Skalerbarhet – Legg til nye utvidelser til kommunikasjonsnettverket uten å måtte oppgradere eksisterende maskinvare.
- Fleksibilitet – Juster antall kundeserviceagenter etter behov.
- Mobilitet – Flytt kontoret ditt og det enhetlige kommunikasjonssystemet med det, uten at kundene en gang legger merke til at du har flyttet, og sikrer støt forretningsflyt .
Hvordan kan LiveAgent med SIP-trunking være nyttig i kundeservice?
SIP-trunking er spesielt nyttig i et kundesentermiljø fordi det lar deg ha flere kundeserviceagenter på samme linje, og det lar deg legge til og fjerne agenter når som helst.
Men å ha pålitelig internetttelefoni er bare en del av puslespillet i effektiv kommunikasjon med kunder. For å sikre kvaliteten på tjenesten må du holde kontakten med kundene på kanalen de velger, chatte med dem hvis de foretrekker det, få tilgang til dataene deres på CRM for å være med på bildet, og snakk med dem om nødvendig.
For eksempel, hvis samtalevolumet ditt er høyt og du trenger mer enn én kundeserviceagent for å svare på anrop, kan SIP-trunking hjelpe deg med det og spare kostnader, mens LiveAgent lar deg strømlinjeforme kommunikasjonen til én plattform, slik at tjenesten gir jevn mer effektivt.
Du kan også bruke SIP trunking-teknologi til å lage forskjellige linjer for hver avdeling eller kontor i organisasjonen din. På denne måten kan du skille innkommende anrop etter avdeling uten å måtte legge til flere telefonnumre; dessuten kan du automatisere denne prosessen.
SIP Trunk Pricing
SIP-leverandører tilbyr vanligvis tre prismodeller: per måned, per enhet og per samtaleminutt. Hver modell har forskjellige fordeler og ulemper.
En typisk SIP-trunking-pakke inkluderer ubegrensede innkommende og utgående minutter, samt lokale og langdistansesamtaler. Denne planen koster vanligvis $10-$20 per måned, avhengig av antall linjer du legger til kontoen. Det kan imidlertid hende at den ikke inkluderer funksjoner som talepost, viderekobling, anrops-ID eller internasjonale oppringing.
Det dyreste alternativet er en kostnad per enhet. I dette scenariet blir hver enhet ladet separat. Du betaler for hver linje på enheten, uavhengig av bruken. Hvis du ønsket å bruke 10 enheter, ville du fortsatt betale $100 per måned.
I tillegg til prisen er det mange andre faktorer å vurdere når du velger en SIP trunking-leverandør. Det kan være lurt å teste nettverkskapasiteten før du investerer og se om den passer dine behov. Noen leverandører tilbyr gratis planer, mens andre lar deg prøve produktet deres i 30 dager. I tillegg tilbyr noen leverandører rabatter for store volumkjøp.
Start calling efficiently with LiveAgent
Get started with our free 14-day trial today and explore how our call center features can help you effectively handle customer calls.
Frequently Asked Questions
Hvordan fungerer SIP Trunking?
SIP-trunking bruker tale over Internett-protokoll og IP-infrastruktur. Å sette opp en SIP-trunk innebærer å lage en virtuell krets mellom din PBX og ITSP. Du kjøper en dedikert IP-adresse fra ITSP-en og tilordner den til din PBX. Din PBX bruker denne IP-adressen til å kommunisere med ITSP.
Hvordan legger jeg til en SIP-trunk til LiveAgent-kontoen min?
Ulike tredjepartsapper, inkludert VoIP-leverandører, kan integreres med LiveAgent kundesenterprogramvare. Hvis du vil koble til Twilio, gå til elastisk SIP-trunking , følg instruksjonene og nyt tjenesten som automatisk skaleres opp eller ned for å møte trafikkbehovene dine.
Hvordan sette opp en SIP-trunk?
Det første trinnet i å bruke SIP-trunking er å sette opp en konto hos en leverandør. Når du har registrert deg, vil du bli tildelt et unikt nummer som identifiserer virksomheten din. Det neste trinnet er å konfigurere enheten(e), slik at de kan ta imot innkommende anrop. De fleste SIP-trunking-tjenester tilbyr gratis prøveversjoner, noe som betyr at du kan prøve dem ut uten risiko.
LiveAgent er en programvare for kundeservice som tilbyr ulike funksjoner som klagehåndteringssystem og selvbetjent programvare. Selskapet har også priser og sertifikater, og kunde-anmeldelser. LiveAgent tilbyr også ulike alternativer og integrasjoner med andre systemer. Det er mulig å bli partner med selskapet og det tilbys også ulike læringsressurser som blogger, ordliste, maler og webinarer. LiveAgent gir også mulighet for å abonnere på deres nyhetsbrev og sosiale medier for oppdateringer og rabatter. Når man registrerer seg for LiveAgent vil man motta en e-post med innloggingsdetaljer etter at kontoen er installert.
Øk konverteringsraten med LiveAgent
For å øke konverteringsraten på nettsiden din må du revurdere tilbudene, optimalisere nettsiden og gi ekstra fordeler til kundene. Dette kan inkludere lavere pris, forbedret funksjonalitet, gratis frakt og gode tilbud. Det er også viktig å A/B-teste forskjellige elementer, oppfordre til handling og sikre at nettsiden fungerer ordentlig på mobil. Migrasjonsstøtte tilbys for de mest populære kundeserviceløsningene, og fornøyde kunder er de beste kundene. En lav konverteringsrate kan indikere problemer med uattraktive tilbud og dårlig design av nettsiden.