En sjekkliste for å navigere gjennom nettsteder for programvarevurderinger og SaaS, fra registrering til å samle anmeldelser og opprettholde profilen din på plattformene. Oppdag hvordan du kan optimalisere markedsføringen av programvaren din ved å utnytte disse populære ressursene.
Enten du er en oppstart, eier en etablert programvare eller et saas-selskap, er din tilstedeværelse på nettsteder for programvarevurdering viktig. Det gir dine nåværende og potensielle kunder informasjon om produktene dine, en sjanse til å dele tilbakemeldinger og få programvareråd.
Denne sjekklisten er en trinn-for-trinn-guide for startups og selskaper med programvare som en tjeneste om hvordan man starter og administrerer produkttilstedeværelse på anmeldelsesnettsteder (også kalt anmeldelsesportaler, plattformer eller bare det generiske ordet “nettsteder”). Arbeid gjennom denne sjekklisten og etablere en godt administrert tilstedeværelse på store nettsteder for programvarevurderinger.
Potensielle kunder stoler på meningene til eksisterende brukere for deres opplevelse. Ingenting topper ærlige brukeranmeldelser ettersom de fleste forbrukere (80 %) leser anmeldelser på nettet før de kjøper et produkt eller en tjeneste. Bruk anmeldelsesnettsteder til din fordel, få dem til å samle inn og organisere innsikt i produktet ditt og gjøre det tilgjengelig.
Autentiske uttrykk for brukeropplevelsen er sosialt bevis. Som sådan kommer ekte anmeldelser på programvare og saas langt.
Det er mange nettsteder for gjennomgang av programvare å søke fra. Noen fokuserer på mobilapper, mens andre dekker et bredere spekter av produkter. Det første trinnet er å velge en eller flere og registrere deg.
Skriv inn i søkemotoren hvilken type programvare du har og legg til anmeldelser, f.eks. «helpdesk-programvare + anmeldelser» eller «chat + anmeldelser».
De som kommer opp på den første siden (for eksempel Capterra, GetApp, etc.) vil være et godt valg å starte. Husk at utvalget endres med søket ditt.
Følg instruksjonene på det valgte nettstedet og ta et par avgjørelser etter hvert. Velg først om du registrerer deg via LinkedIn, Google eller e-posten din.
Sørg for at du registrerer deg som leverandør
I neste trinn velger du hvilken type konto du ønsker.
Anmeldelsesnettsteder tilbyr vanligvis gratis og betalte kontoer, og noen tilbyr PPC eller årlige abonnementer. Brainstorm budsjettalternativene dine på dette stadiet og ta avgjørelsen basert på det.
TIPS: I begynnelsen av reisen din med gjennomgang av nettstedet kan det være lurt å velge en gratis konto. Når profilen din er angitt, og du blir bedre kjent med anmeldelsesnettstedet, kan du også velge et betalt alternativ. Uansett er det godt å vite at du har muligheter for å markedsføre produktet ditt.
Liste over mest populære nettsteder for programvarevurdering:
De fleste anmeldelsesnettsteder tilbyr mange kategorier der programvaren din kan passe inn. Noen av dem lar deg velge et hvilket som helst antall kategorier. Likevel er noen mer strenge, slik at du bare kan velge hovedkategorien og noen få ekstra.
Du kan bli fristet til å velge så mange kategorier du kan. Imidlertid er dette kanskje ikke den beste strategien, da det kan forvirre kundene dine om den tiltenkte bruken av produktet ditt.
Velg kategorien som best beskriver produktet ditt.
Vær kreativ og bruk copywriting-ferdighetene dine og din omfattende kunnskap om produktet og dets funksjoner. Husk kundenes perspektiv og fremhev de beste egenskapene til tjenesten din.
Husk at du kan redigere profilen senere og utvide eller endre den. Regelmessige oppdateringer er en del av vedlikeholdet og er svært ønskelig.
Noen avanserte nettsteder for anmeldelser tilbyr muligheten til å legge til flere språk. Hvis oppstarten eller bedriften din opererer internasjonalt, kan profiloversettelser påvirke konverteringsfrekvensen din positivt.
Sørg for at oversettelsene dine er riktig utført og verifisert av språkeksperter og ideelt sett noen med lokalkunnskap, siden språklige nyanser kan være spesielle. En slurvete oversettelse kan virke uprofesjonell eller føre til uønskede morsomme misforståelser.
Språkvalg varierer med anmeldelsesnettsteder, som du kan se her.
Mange nettsteder for programvareanmeldelser tilbyr forskjellige CTA-knapper som sender potensielle kunder direkte til sidene dine. Det kutter ut det midterste trinnet, og ruten er tydelig fra anmeldelsen til nettstedet ditt. Derfor er det fornuftig å være strategisk oppmerksom på handlingsfremmende knapper.
Eksempler på slike CTA-er er prøveregistreringsknapper, gratiskontoknapper, produktdemoer eller viderekoblinger av prissider.
Sørg for at de er plassert og koblet riktig slik at kundene dine enkelt finner det de leter etter.
Som de fleste markedsførere ønsker du å vite så mye om trafikkkildene dine som mulig. Jo mer du vet om kildene, desto bedre er markedsføringsbeslutningene dine.
De fleste avanserte vurderingsnettsteder gir deg muligheten til å legge til UTM-taggene dine slik at du kan spore ytelsen til nettstedet for anmeldelser. Dette er spesielt viktig hvis du kjører en PPC-kampanje.
Utforsk profilen din for disse alternativene, legg til UTM-ene dine og test dem ut.
Når du er fornøyd med profilen din, er det på tide å begynne å samle alle disse, forhåpentligvis, positive anmeldelsene.
Det er mange måter å gjøre det på. Det beste er å sende en e-post til dine nåværende kunder og be dem høflig om å legge igjen en anmeldelse på en anmeldelsesnettside etter eget valg. Faktiske brukere har allerede jobbet med produktet ditt, så de vet hva de liker og ikke liker, slik at de enkelt kan skrive en ekte anmeldelse. Ærlige anmeldelser er bare det sosiale beviset potensielle kunder søker etter.
Noen nettsteder for programvareanmeldelser tilbyr en tjeneste der de samler inn anmeldelser på nettet for deg. Dine kunder vil få en liten kompensasjon for tiden de skriver en anmeldelse i form av ulike kuponger eller andre insentiver. Vær forsiktig med å dele kundenes data, for eksempel e-postadresser, med andre parter. Noen er kanskje ikke glade for det. Prøv å få dem organisk.
Det er viktig å holde profilen din aktiv og oppdatert, men forvent ikke en rask gjennomgang. Husk at det vil ta litt tid før vurderingene og vurderingene dine på nettet bygger seg opp, så vær tålmodig.
Oppdater den regelmessig. Legg til informasjon om nye funksjoner og/eller endringer i programvaren eller saas.
Tilordne en person eller en gruppe fra markedsføringsteamet ditt til å være ansvarlig for profilen for vurderingsnettstedet. Eller, hvis du er en nybegynner og du ennå ikke har ressursene til det, sett opp en tidsplan for regelmessige profiloppdateringer.
Noen avanserte nettsteder for gjennomgang vil tilby deg muligheten til å tildele en kontoadministrator som vil hjelpe deg med å vedlikeholde profilen din og gi deg nyttig informasjon. Hold kontakten med dem, slik at du ikke går glipp av viktige oppdateringer eller endringer.
Det er tre hovedingredienser for å effektivt utnytte potensialet til nettstedet ditt for anmeldelser. Den ene er selve profilen, for det andre verdien av selve anmeldelsene på nettet, og den tredje er svarene dine på dem.
Du vil motta e-poster på adressen du brukte da du registrerte deg hver gang en ny anmeldelse av produktet ditt publiseres. Så prøv å svare så raskt som mulig. Hvis du har et billettsystem installert, kan du være sikker på at du ikke ved et uhell vil overse en anmeldelse, dessuten få den rette personen til å svare.
Gi informerte og personlig tilpassede svar på anmeldelser. Husk den kritiske betydningen og fordelene ekte anmeldelser har i vente for deg.
Svar også på positive anmeldelser. Husk at kunden tok sin verdifulle tid til å dele sine erfaringer. Erkjenne det. Dessuten føles det bra å få positive anmeldelser, og det motiverer deg og teamet ditt.
En negativ anmeldelse er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det gir verdifull tilbakemelding på hva du kan forbedre på produktet ditt og gir deg en sjanse til å vise din genuine omsorg og profesjonalitet. Spesielt når det gjelder en negativ anmeldelse, er svaret ditt viktigere enn selve anmeldelsen. Det viser at du er villig og i stand til å løse problemet umiddelbart. Det signaliserer potensielle kunder at du tar tilbakemeldingene deres på alvor.
Se eksemplene nedenfor.
Bruk Google til å søke etter nettsteder med anmeldelser som har lignende produkter som dine. De som kommer først er definitivt verdt et forsøk.
Dette avhenger av konkurrentene i kategorien din. Gjør undersøkelsene dine og ta kontakt med kontoadministratoren din for å få så mye informasjon du kan før du starter.
Beste anmeldelsesnettsteder vil gi deg muligheten til å legge til dine egne sporingskoder eller UTM-er til CTAer eller andre koblinger på profilen din.
Be kundene dine om å anmelde deg på bedriftsprofilen din eller bruke tjenesten som tilbys av anmeldelsesportalen.
Programvare for sporing av innringere
Oppringersporing og programvare for samtalesporing kan hjelpe markedsførere med å forstå ytelsen til kampanjer, øke konverteringsfrekvenser og forbedre kundeservice.
Innkommende ringesenter programvare
B2B & B2C businesses can benefit from LiveAgent, a leading softphone software for handling inquiries through various channels.
Kundeservice revisjon sjekkliste
Tilby språkvariasjoner for å nå flere potensielle kunder og beholde dem. Bruk oversettelsesprogramvare eller ansatte med språkkunnskaper. Etablér en onboarding-prosess for å sikre at nye ansatte kan yte god kundeservice fra starten.
Vi setter pris på at du nylig registrerte deg for en LiveAgent.
En melding vil bli sendt til e-postadressen din som inneholder påloggingsdetaljer, rett etter at kontoen din er installert.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Vi er tilgjengelig på flere datoer