En sjekkliste for samtalekvalitet i kundeservice hjelper agenter, ledere, og revisorer med Ä levere hÞy kvalitet ved Ä redusere bakgrunnsstÞy, lytte aktivt, forstÄ behov, og fÞlge opp. Dette sikrer fornÞyde kunder og effektiv problemlÞsning.
Hvis du er ansvarlig for kundeserviceopplevelsen i bedriften din, vet du at samtalekvalitet er avgjÞrende. En dÄrlig kundeservicesamtale kan fÞre til negative anmeldelser, tapte kunder og til og med reduserte inntekter.
Det er derfor det er viktig Ă„ sĂžrge for at teamet ditt gir samtaler av hĂžyeste kvalitet. Vi har laget en sjekkliste slik at teamet ditt kan fĂžlge den og levere en best mulig kundeopplevelse.
Det er ingen tvil om at det Ä tilby utmerket kundeservice er nÞkkelen for enhver bedrift. Tross alt er det mer sannsynlig at fornÞyde kunder forblir lojale og fortsetter Ä gjÞre forretninger med deg. I tillegg er det ogsÄ mer sannsynlig at de anbefaler deg til andre.
NÄr det er sagt, kan det vÊre en utfordring Ä sikre at kundeserviceteamet ditt yter kvalitetstjenester. Ved Ä ha et sett med retningslinjer for teamet ditt Ä fÞlge, kan du sikre at hver samtale blir hÄndtert profesjonelt og effektivt.
Du kan bruke en kvalitetssjekkliste for kundeserviceanrop for Ä finne ut om kundeservicerepresentantene dine yter service av hÞy kvalitet. Det kan identifisere treningsmuligheter for dem. Det kan ogsÄ hjelpe deg med Ä sammenligne kontaktsenteret ditt mot andre i din bransje.
Hvis du er en kundeserviceagent, kan det Ä fÞlge en sjekkliste for samtalekvalitet hjelpe deg med Ä levere bedre service og unngÄ potensielle feil. Med en sjekkliste vet du nÞyaktig hva som mÄ gjÞres pÄ hver samtale.
I tillegg hjelper bruk av en sjekkliste deg med Ä feilsÞke problemer og lÞse dem raskt. Hvis du stadig mÄ spÞrre veilederen din om hjelp, kan en kvalitetssjekkliste gi veiledningen du trenger for Ä lÞse problemer selv.
Hvis du har ansvaret for Ă„ ansette kundeservicerepresentanter, kan en sjekkliste for samtalekvalitet hjelpe deg med Ă„ identifisere toppkandidatene.
Du kan ogsÄ bruke denne sjekklisten til Ä lÊre opp nye kundeservicerepresentanter. Med et sett retningslinjer de kan fÞlge, kan du hjelpe dem Ä lÊre og komme raskt i gang.
Hvis du fÞrer tilsyn med et kundeserviceteam, kan en kvalitetssjekkliste hjelpe deg med Ä administrere og identifisere omrÄder for forbedring. Ved Ä overvÄke samtaler regelmessig og gi tilbakemelding, kan du hjelpe teamet ditt med Ä levere bedre stÞtte og oppnÄ forretningsmÄlene dine.
I tillegg kan en kvalitetssjekkliste hjelpe deg med Ä utvikle prosesser for Ä hÄndtere vanlige kundeproblemer. Sett riktige prosedyrer pÄ plass for Ä hjelpe teamet ditt med Ä lÞse problemer raskt og effektivt.
I tilfelle du er ansvarlig for Ä revidere kundeservicesamtaler, kan en sjekkliste for samtalekvalitet hjelpe deg med Ä finne potensialet for endring. Det vil tillate deg Ä sikre at alle samtaler blir hÄndtert i henhold til selskapets standarder.
Noe av det mest nÞdvendige du kan gjÞre for Ä forbedre kvaliteten pÄ samtaler er Ä redusere bakgrunnsstÞy a>. Dette inkluderer bÄde ekstern stÞy (f.eks. trafikk, konstruksjon) og intern stÞy (f.eks. stÞy, ekko).
Hvis kundene dine ikke kan hÞre deg eller omvendt, vil det vÊre en frustrerende samtale for alle involverte parter. For Ä ha innsiktsfulle og uforstyrrede samtaler, mÄ kunden og kundesenteragenten kunne hÞre hverandre.
Ta alltid imot samtaler pÄ stille steder for Ä redusere ekstern stÞy. Gi representantene dine klare instruksjoner om hvordan de kan redusere bakgrunnsstÞy slik at de kan bruke dem.
Du kan ogsÄ investere i stÞyreduserende hodesett for kundesenterteamet ditt. De bidrar til Ä redusere intern stÞy og forbedre samtalekvaliteten.
SÞrg for at senteragenter stiller inn riktig volum nÄr de snakker.
Hvis volumet er for lavt, kan det hende at kundene ikke hĂžrer deg. Hvis det er for hĂžyt, kan det vĂŠre vanskelig for dem Ă„ forstĂ„ hva du sier. Finn et glad medium nĂ„r det kommer til volumet pĂ„ stemmen din â du vil ikke rope, men du vil heller ikke hviske.
SÞrg for at du snakker tydelig og med moderat volum. Hvis du har problemer med Ä bli hÞrt, kan du prÞve Ä holde hÄnden rundt munnen for Ä fÄ deg til Ä hÞres hÞyere ut.
Du kan ogsÄ prÞve Ä bruke en stemmeforsterker, som er en enhet du kan ha rundt halsen eller feste til klÊrne. Dette vil bidra til Ä styrke stemmen din og gjÞre det lettere for kunden Ä hÞre deg.
Du mÄ bekrefte kundens kontaktinformasjon fÞr du starter en samtale med dem. Dette inkluderer navn, telefonnummer og e-postadresse.
Hvis du har feil kontaktinformasjon for en kunde, kan dette gjĂžre det vanskelig Ă„ lĂžse problemet eller komme i kontakt med dem i det hele tatt. I tillegg, hvis du trenger Ă„ overfĂžre samtalen til en annen avdeling, er det nyttig Ă„ ha riktig kontaktinformasjon tilgjengelig.
SlÄ opp kundens informasjon i bedriftens database. Dette er nyttig hvis kunden har problemer med Ä oppgi kontaktinformasjonen sin eller hvis du trenger Ä sjekke den raskt fÞr neste samtale.
Det er avgjÞrende Ä vÊre en aktiv lytter pÄ kundeservicesamtaler. Dette betyr at du ikke bare hÞrer hva kunden sier, men ogsÄ svarer pÄ deres behov.
Aktiv lytting er en viktig del av Ä tilby skreddersydd kundeservice. Det viser kunden at du er engasjert i samtalen. Aktiv lytting kan ogsÄ bidra til Ä forhindre feilkommunikasjon og misforstÄelser.
Gi kunden din fulle oppmerksomhet, altsÄ ingen multitasking. PrÞv Ä fokusere pÄ samtalen og unngÄ distraksjoner.
GjÞr ogsÄ notater slik at du alltid kan komme tilbake til det kundene dine har sagt.
Hvis du forstÄr innringerens behov og bekymringer fÞr du begynner, kan du hjelpe deg med Ä navigere i samtalen mer effektivt.
Hvis du ikke forstÄr behovene til den som ringer, kan det vÊre vanskelig Ä lÞse problemet. Hvis du ikke er klar over kundens bekymringer, kan du ved et uhell si noe som gjÞr situasjonen verre.
Bare spĂžr dem direkte â dette er vanligvis den raskeste mĂ„ten Ă„ fĂ„ en forstĂ„else av hva de trenger. Du kan ogsĂ„ sende dem spĂžrreundersĂžkelser, skjemaer eller meningsmĂ„linger for Ă„ engasjere seg i dem. PĂ„ denne mĂ„ten kan du samle informasjonen du trenger for salgssamtalen.
NÄr du har samlet all nÞdvendig informasjon fra kunden, er det pÄ tide Ä Äpne en billett i LiveAgent. Dette vil bidra til Ä sikre at problemet lÞses sÄ raskt som mulig.
LiveAgent er bare et alternativ her, men det kan strÞmlinjeforme prosessen med Ä administrere alle billettene dine og hjelpe deg med Ä fÄ kundeservicen din pÄ rett spor. Alle agenter vil kunne lÞse problemer raskere og mer effektivt med billetter.
For Ä Äpne en billett i LiveAgent, mÄ du samle inn fÞlgende informasjon fra kunden:
NÄr du har alle disse dataene, kan du logge pÄ LiveAgent og opprette en ny billett. Fyll ut all nÞdvendig informasjon slik at agenten som hÄndterer den kan lÞse problemet raskt.
Et billettadministrasjonssystem samler all kundekommunikasjon pĂ„ ett sted. Interaksjoner kan samles inn fra flere kanaler â e-post, sosiale medier, telefonsamtaler og fora â og deretter overfĂžres til billetter.
PÄ denne mÄten, nÄr en kunde kontakter deg gjennom sin foretrukne kanal, vil du se historikken for kontakten din med dem.
NÄr du har samlet all nÞdvendig informasjon og satt opp en billett, bÞr du fylle den ut pÄ riktig mÄte.
Billetter sporer fremdriften til et problem, og de kan ogsÄ brukes til Ä kommunisere med andre medlemmer av teamet ditt.
NÄr du fyller ut en billett, mÄ du inkludere all relevant informasjon om problemet, nÞdvendige detaljer om kunden, samt eventuelle notater du tok under samtalen.
Hvis du trenger det, sjekk bedriftens interne kunnskapsbase for informasjon om problemet. Dette kan vÊre nyttig hvis du ikke er sikker pÄ hvordan du skal lÞse det.
En intern kunnskapsbase kan vÊre en verdifull ressurs for Ä lÞse kundeproblemer og kan hjelpe deg Ä unngÄ Ä gjÞre feil.
Bruk sÞkefunksjonen for Ä finne spesifikk informasjon. Dette er vanligvis den raskeste mÄten Ä finne det du leter etter, og det lar deg begrense resultatene til kun relevant informasjon.
Du kan ogsÄ bla gjennom kunnskapsbasen etter kategori. Dette kan vÊre nyttig hvis du ikke er sikker pÄ hvilke sÞkeord du skal se etter i sÞkefunksjonen.
NÄr du har samlet all nÞdvendig informasjon i form av billetter, er det pÄ tide Ä identifisere alternativene for Ä lÞse situasjonen.
En kunde som ikke forstÄr den foreslÄtte lÞsningen kan kanskje ikke ta en informert beslutning. Dette kan fÞre til frustrasjon hos kunden. For deg kan det fÞre til lengre samtaletid nÄr du prÞver Ä forklare alternativene.
Du bÞr presentere lÞsningene klart og konsist. SÞrg for at du oppgir all relevant informasjon om de forskjellige alternativene, inkludert fordeler og ulemper ved hver. Du bÞr ogsÄ gi den som ringer en anbefaling om hvilket alternativ de bÞr velge i sitt spesielle tilfelle.
I tillegg til spÞrsmÄl om alternativene for Ä lÞse problemet, vil kunden kanskje fortsatt spÞrre noe annet om selve problemet.
Det er avgjÞrende Ä svare pÄ alle spÞrsmÄl kundene mÄtte ha, slik at de fÞler seg fullt ut forstÄtt. Hvis du ikke svarer pÄ kundens spÞrsmÄl, kan de bli forvirret over hva som skjer. I tillegg kan de fÞle at du ikke er interessert i Ä hjelpe dem med Ä lÞse problemet. FÞlgelig kan score for kundetilfredshet lide.
Du bÞr forutse kundens spÞrsmÄl og svare pÄ dem umiddelbart. Hvis du trenger mer tid til Ä komme med et svar, be kunden om tÄlmodighet. Bruk skript og maler for de vanligste spÞrsmÄlene.
PÄ slutten av samtalen oppsummerer du ordningene som ble gjort. Dette bÞr inkludere en tidslinje for nÄr og hvordan problemet vil bli lÞst.
Kunden vet hva de kan forvente, og de slipper Ä ringe tilbake. Du vil ha alle detaljene pÄ ett sted, som kan brukes til Ä holde deg ansvarlig.
NÄr du oppsummerer arrangementene, bÞr du ikke bare lese av et manus. Tilpass det du sier for hver kunde, og sÞrg for at du oppgir all relevant informasjon. VÊr spesifikk om hva som skal gjÞres og nÄr.
Det er nyttig Ä sende en oppfÞlgingsmelding etter samtalen. Dette kan vÊre en e-post, tekstmelding eller til og med et hÄndskrevet notat.
à sende til og med en kort melding viser kunden at du Þnsker Ä bygge et forhold til dem. Den lar deg ogsÄ legge til mer informasjon som kan vÊre nyttig.
Dine oppfÞlgingsmeldinger skal alltid vÊre personlige og relevante. Du kan ogsÄ inkludere en lenke til transkripsjonen eller opptak av samtalen. Minn klienten om ordningene som ble gjort og nÄr de kan forvente en lÞsning.
Etter at problemet er lĂžst, bĂžr du sende en takk-e-post.
Et takkebrev viser kunden at du bryr deg om deres tilfredshet. Det er fortsatt hyggelig Ă„ takke dem for samhandlingen, selv om problemet ikke er fullstendig lĂžst.
Fokuser pÄ det du vil takke kunden for. Du kan for eksempel takke dem for deres tid, tÄlmodighet og/eller forstÄelse. Hvis du gjÞr det riktig, kan dette vÊre en fin mÄte Ä bygge kontakt med kunden pÄ. Det kan vÊre lurt Ä sende denne meldingen hvis du har tenkt Ä tilby ytterligere rabatter eller kuponger ogsÄ.
NĂ„r alt er sagt og gjort, er det avgjĂžrende Ă„ be om tilbakemelding. Du kan gjĂžre dette via en spĂžrreundersĂžkelse, e-post eller til og med via telefon.
à fÄ tilbakemeldinger fra kunder lar deg forbedre arbeidet ditt. Handlingsbare tilbakemeldinger kan hjelpe deg med Ä lÞse problemer, samt unngÄ Ä gjÞre de samme feilene i fremtiden.
VÊr tydelig pÄ hva du leter etter, men gjÞr det ogsÄ enkelt for kunden Ä gi tilbakemelding. Du kan for eksempel be dem om Ä vurdere deres tilfredshet med samtalen pÄ en skala fra én til fem.
Hvis problemet ble lĂžst under samtalen, bĂžr du lukke billetten.
Ă lukke billetten sikrer at kundens problem merkes som lĂžst og hindrer dem i Ă„ bli kontaktet igjen om det. Dette hjelper deg med Ă„ holde oversikt over hvilke problemer som er lĂžst og hvilke som fortsatt er Ă„pne.
NÄr du lukker en billett, sÞrg for at all relevant informasjon er lagt inn i systemet. Dette inkluderer opplÞsningen, datoen for samtalen og navnet pÄ kunden. Ta ogsÄ med eventuelle konstruktive tilbakemeldinger du har mottatt fra kunden.
Det er noen fÄ egenskaper som en vellykket kundeserviceagent bÞr ha.
En agent bĂžr:
Ă ha en positiv holdning kan endre hele dynamikken i en samtale. Hvis en agent fĂžler seg negativ, vil det komme gjennom i stemmen og holdningen deres. Kunden kan fornemme dette og det vil bare gjĂžre situasjonen verre.
Oppriktighet er viktig i kundeservice fordi klienter kan fortelle nÄr en agent er uoppriktig. Dette kan gjÞre potensiell positiv kundeinteraksjon til negativ. Med oppriktighet kan kunder fortelle at en agent er interessert i Ä hjelpe dem.
En agent mÄ vite hva de snakker om for Ä gi utmerket kundeservice. Dette inkluderer Ä vÊre oppdatert pÄ produktinformasjon og forstÄ selskapets retningslinjer.
Kundeservicesamtaler kan vÊre komplekse, sÄ det er nyttig for agenter Ä holde samtalen enkel og saklig. Dette inkluderer bruk av klart og konsist sprÄk. I tillegg betyr det at en agent ikke skal forsÞke Ä mersalg til kunden med en gang eller gi for mye informasjon.
Agenter mÄ snakke med klarhet slik at kunden kan forstÄ dem. Dette inkluderer Ä uttale ord og snakke i et moderat tempo. I tillegg betyr det Ä unngÄ sjargong og bruke enkelt sprÄk.
à bruke navnet til den som ringer er en mÄte for agenten Ä bygge rapport og vise at de er interessert i kunden. Det gjÞr ogsÄ at samtalen fÞles mer personlig, noe som kan bidra til Ä bygge tillit.
MÄlet med hver kundeservicesamtale er Ä gjÞre kunden fornÞyd. Dette betyr at problemet bÞr lÞses og kundenes forventninger oppfylles. Det er ogsÄ viktig for agenter Ä takke kunden for deres tid og tÄlmodighet.
En agent bĂžr:
Tjenestekvaliteten kan mÄles pÄ flere mÄter, inkludert ved Ä se pÄ samtaleklarhet, anropsavbrudd og ekko. MÄling av samtalekvalitet kan brukes til Ä feilsÞke problemer med individuelle samtaler eller til Ä spore trender over tid. Ved Ä identifisere og lÞse problemer med samtalekvalitet, kan bedrifter forbedre kundetilfredsheten og redusere kostnadene forbundet med samtaler av dÄrlig kvalitet.
OvervÄking av samtalekvalitet er prosessen med Ä vurdere kvaliteten pÄ en telefonsamtale. Dette kan gjÞres ved Ä lytte til opptak av samtaler eller ved Ä bruke spesiell programvare for Ä overvÄke samtalekvaliteten i sanntid. SamtalekvalitetsovervÄking kan brukes til Ä identifisere problemer med et telefonsystem eller vurdere agentytelse.
Det er noen forskjellige parametere for samtalekvalitet, men de viktigste er vanligvis lydklarhet og lydvolum. Lydklarhet er hvor godt personen i den andre enden av samtalen kan hÞre deg. Dette bestemmes vanligvis av kvaliteten pÄ Internett-tilkoblingen din og avstanden din fra telefonen. Hvis du er for langt unna eller Internett-tilkoblingen er dÄrlig, kan samtalen vÊre uklar og vanskelig Ä hÞre. Lydvolum er hvor hÞyt du hÞres ut for den andre personen. Dette bestemmes vanligvis av mikrofon- og hÞyttalerinnstillingene pÄ telefonen. Hvis du har satt telefonen for lavt eller hvis det er mye bakgrunnsstÞy, vil den andre personen ha problemer med Ä hÞre deg snakke.
Bransjestandarden for gjennomsnittlig responstid pÄ anrop er sÄ kort som mulig. I dagens hektiske verden forventer kundene at virksomheter er tilgjengelige 24/7. De vil ofte ta virksomheten andre steder hvis de fÞler at de ikke fÄr den oppmerksomheten de fortjener. NÄr det er sagt, er det avgjÞrende Ä sÞrge for at teamet ditt er forberedt pÄ Ä hÄndtere et hÞyt volum av samtaler, og at kundeservicerepresentantene dine er opplÊrt til Ä hÄndtere innringere raskt og effektivt.
Kundesenter veileder daglig sjekkliste
Oppdag vÄr daglige sjekkliste for kundesenterveiledere, designet for Ä sette mÄl, sjekke bemanning, tildele oppgaver, teste utstyr, og holde teamet produktivt. Perfekt for Ä sikre sÞmlÞse skift og oppnÄ selskapsmÄlene effektivt. BesÞk for Ä holde deg organisert og motivert hver dag!
Kundeservice revisjon sjekkliste
Optimaliser kundeservicen din med vÄr omfattende revisjons-sjekkliste. Evaluer tjenestekvalitet, identifiser forbedringsomrÄder, og Þk fortjenesten. Bruk verktÞy som LiveAgent for Ä samle data og overvÄke KPI-er. Forbedre kundeopplevelsen i dag!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
VÄres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i vÄres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, Iâm Andrej. Weâre thrilled to invite you to an exclusive software demo where weâll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team