En sjekkliste for å evaluere og forbedre IT-helpdesken din, inkludert å analysere tidligere revisjonsresultater, evaluere IT-løsningsprosessen, tilpasse systemene, integrere med andre systemer og opprettholde kundetilfredshet. Inkluderer også bekreftelse av ansatte og konfigurasjon, testing av billettstyringssystemet og sikkerhetskopiering av data.
En IT-helpdesk kan være en fabrikat eller en pause for virksomheten din. Hvis du vil forsikre deg om at det fungerer bra, kan du bruke vår IT helpdesk-revisjonssjekkliste.
Her har vi samlet en liste over beste fremgangsmåter og enkle løsninger for å forbedre brukeropplevelsen av støttetjenesten din. Enhver intern eller ekstern revisor kan bruke den til å sikre at IT-helpdesken deres fungerer korrekt.
Det er viktig for bedrifter som er avhengige av IT-støtte for å avgjøre om deres helpdesk-leverandør presterer som forventet. Helpdesk-teamet ditt kan finne ut om de oppfyller de nødvendige nivåene og gir den forventede kvaliteten på tjenesten for alle brukere.
En revisjon gir deg også en baseline når du evaluerer ytelse over tid. Denne prosessen identifiserer også problemområder slik at de kan håndteres tidlig.
Alle som ønsker å forbedre kvaliteten på sine helpdesk-operasjoner kan bruke denne sjekklisten. Spesielt:
Den beste måten å forbedre ferdighetene dine på er å kontinuerlig gjennomgå og analysere arbeidet ditt. Denne sjekklisten gir et rammeverk for å forbedre din helpdesk-drift slik at du kan yte bedre service til kundene dine.
Selv om dette kanskje ikke alltid er mulig, må du vite hvilke områder som har vært plagsomme tidligere.
Med riktig analyse vil du kunne identifisere store forbedringer eller nedganger i tjenesten. Uten å analysere dine tidligere revisjonsresultater, ville det være vanskelig å fastslå hvor effektive operasjonene dine fungerer. Du kan bruke disse dataene til å ta informerte beslutninger om din kundestøttes fremtid.
Du bør analysere resultatene av tidligere revisjoner for å se hvordan de relaterer seg til den nåværende prosessen. Hvis det for eksempel var et problem i én avdeling, kan det være verdt å se på videre opplæring eller utdanning for de ansatte.
Ved å gjennomgå bedriftens økonomiske resultater, kan du finne ut hvor godt den presterer i forhold til budsjettet og om det fortsatt er ressurser tilgjengelig for å foreta justeringer.
Jo mer informasjon er tilgjengelig om kostnader kontra inntekter, jo bedre rustet vil du være i stand til å administrere dem effektivt.
Analyser alltid brukerstøttens inntekter og kostnader ved å se på hvor mye fortjeneste du tjener per måned eller år osv.
Se også på hvor mye du brukte på IT-helpdesk, og sammenlign det med inntektene dine for å hjelpe deg å forstå verdien som IT-helpdesken gir. Bruk disse dataene til å forutsi kommende kostnader og inntekter, slik at du kan ta bedre beslutninger om fremtiden til virksomheten din.
Du bør ha den informasjonen allerede, så dette bør ikke være for vanskelig. Hvis listen ikke er oppdatert, adresser den umiddelbart.
Du kan sikre at teamet ditt alltid bruker de nyeste verktøyene og applikasjonene. Du kan også identifisere potensielle sikkerhetsrisikoer forbundet med utdatert programvare.
Bruk organisasjonens forvaltningssystem til å spore alle enhetene og programvaren som brukes på kontoret. Gjennomfør en nettverksskanning for å identifisere alle enhetene som er koblet til nettverket ditt, samt deres operativsystemer og applikasjoner.
Med et så komplekst og stadig skiftende felt, må IT-helpdesk-revisjonen gjenspeile den nåværende tilstanden til organisasjonens struktur.
En effektiv IT-organisasjonsstruktur er avgjørende for en problemfri kundestøtte. Agenter skal enkelt kunne rapportere opp kommandokjeden og få støtten de trenger fra andre avdelinger.
Først, identifiser de ulike ansvarsområdene for helpdesk og lag klare stillingsbeskrivelser for hver rolle. Deretter etablerer du formelle kommunikasjonslinjer mellom avdelingene.
Bekreft at personalet i IT-avdelingen din har de nødvendige ferdighetene og kunnskapene. Disse inkluderer:
Den sikrer at sensitiv informasjon og systemer kun kan nås av autorisert personell. I tillegg til å beskytte organisasjonen din mot sikkerhetsbrudd, reduserer det risikoen for identitetstyveri.
Se gjennom personalets klareringsnivåer. Deretter lager du klare retningslinjer for å gi eller fjerne tilgang basert på ansattes roller i organisasjonen. Til slutt, etablere en formell gjennomgangsprosess for å sikre at de riktige retningslinjene blir fulgt til enhver tid.
Å ha effektive IT-problemløsningsprosedyrer kan ha en betydelig innvirkning på organisasjonens produktivitet.
De bidrar til å forbedre effektiviteten til organisasjonens IT-drift. Ved å ha en godt dokumentert prosess gjør du alle medlemmer av teamet ditt oppmerksomme på trinnene de må ta for å løse problemer.
Identifiser de ulike typene problemer teamet ditt sannsynligvis vil støte på. Lag klare trinnvise prosedyrer for å løse hver type problemer, og test dem for å fastslå effektiviteten.
Billetter er en kritisk komponent i en IT helpdesk, men de må administreres effektivt. Ved å bruke programvare for billettadministrasjon kan du sjekke billettstatus, tildele dem til spesifikke ansatte og spore fremgang.
Hvis du ikke tester billettadministrasjonsprogramvaren, risikerer du at billettene ikke blir administrert på riktig måte. Sjekk at programvaren du bruker er godt egnet for brukerstøtteoperasjonene dine, og om du kan forbedre effektiviteten eller ikke.
For å teste ut billettsystemet, lag en prøvesak for hver type problem du vanligvis støter på. Simuler løsningen av disse problemene og evaluer hvor godt systemet presterte, dvs. om det oppfylte forventningene.
Ved å revidere billettadministrasjonssystemet for IT-helpdesk kan du sjekke om det fungerer som det skal og oppfyller dine behov (eller om det er på tide med en endring).
Tips: Hvis du leter etter et flott verktøy for å hjelpe deg med å administrere billettsystemet ditt, sjekk ut LiveAgent. Det er en flott løsning for å spore alle dine kundehenvendelser og støtteforespørsler. I tillegg er den veldig brukervennlig og enkel å sette opp, så du kan begynne å bruke den med en gang.
For å overvåke alle aktivitetene i lokalene dine trenger du et konfigurasjonsstyringssystem.
Du kan sikre at alle enhetene er riktig konfigurert og at de fungerer sammen etter hensikten. Videre kan du identifisere potensielle problemer med systemet ditt og løse dem før de går ut av hånden.
Bekreft nøyaktigheten til informasjonen i databasen, og sjekk deretter for inkonsekvenser mellom enheter og data. Du bør sørge for at alle enheter er installert og konfigurert riktig.
Vurder innstillingene for hver enhet og sammenlign dem med ønsket konfigurasjon. Bekreft at alle enheter kommuniserer med hverandre som tiltenkt.
Med tilpasning kan du endre måten IT-systemene fungerer på for å bedre møte behovene til organisasjonen din.
Tilpasning kan hjelpe deg med å møte organisasjonens spesifikke behov. Ved å skreddersy IT-systemene dine for å matche dine unike krav, kan du optimalisere ytelsen deres for å få mest mulig ut av dem.
Identifiser områdene som trenger forbedring, og evaluer deretter de tilgjengelige alternativene for tilpasning. Når du har valgt de riktige alternativene, gjør de nødvendige endringene og test dem ut. Implementer denne tilpasningen og observer hvordan den fungerer i praksis, foreta justeringer om nødvendig.
Med flerspråklig-støtte kan du tilby kundeservice på flere språk og levere en feilfri kundeopplevelse uansett hvor kundene dine kommer fra.
Ved å tilby denne funksjonen kan du komme i kontakt med et større publikum og forbedre bedriftens rekkevidde. I tillegg kan flerspråklig støtte også hjelpe deg med å betjene kundene dine bedre og forbedre den generelle opplevelsen deres.
Identifiser språkene som organisasjonen din støtter. For å gjøre det kan du bruke verktøy som Google Analytics for å se hvilke land kundene dine kommer fra. Oversett alt innhold til de relevante språkene og tren teamet ditt i å tilby kundeservice på disse språkene.
Med automatisering kan du fremskynde prosessen med å fullføre rutineoppgaver. Dette kan spare organisasjonen din for tid og penger.
Den lar deg utføre rutineoppgaver raskt og effektivt. Du kan frigjøre teamets tid og ressurser slik at de kan fokusere på mer krevende oppgaver.
Det er avgjørende at du tester automatisering ordentlig før du implementerer den for å sikre at brukerstøtterevisjonsprosessen er jevn og feilfri. Når den er på plass, overvåk den nøye slik at eventuelle problemer kan løses umiddelbart.
Hjelpepersonell er pålagt å følge ulike regler og prosedyrer for å sikre effektiv service.
De er avgjørende for å sikre at IT-støtteavdelingen din fungerer som den skal. Å ha klart definerte prosedyrer hjelper personalet å vite hva som forventes av dem og hvordan de bør gå frem for å løse problemer eller adressere forespørsler.
Sørg for at reglene er klare, konsise, enkle å forstå og lett kan følges av personalet. Test reglene for å sikre at de fungerer etter hensikten.
Integrering av helpdesk med tredjepartsverktøy kan forbedre produktiviteten til teamet ditt og den generelle effektiviteten til IT-helpdesken.
Det bidrar til å forbedre kommunikasjonen og koordineringen mellom avdelingene, i tillegg til at ansatte kan dele informasjon enklere og fullføre oppgaver raskt og effektivt.
Sjekk om de nåværende løsningene dine er kompatible med systemene du vil koble til. Hvis de er det, integrer dem i henhold til leverandørens instruksjoner.
Du bør ha servicenivåavtaler (SLAer) på plass for å holde personalet ansvarlig. De må være spesifikke og detaljerte nok til å definere forventninger til tjenestelevering.
Det bidrar til å sikre at IT-støtteavdelingen din fungerer som den skal, og forbedrer kundetilfredsheten og reduserer antall kundestøttebilletter.
Identifiser hvilket servicenivå du ønsker å yte, og sett spesifikke mål som personalet kan strebe etter å nå. Ikke glem å måle resultatene av SLA-målene dine for å se hvilken innvirkning de har på kundetilfredshet og kundestøttevolumet.
IT helpdesk bør også ha og tilby en mobilapp slik at personalet kan adressere forespørsler og løse problemer mens de er på farten.
Det lar personalet være proaktive når det gjelder å adressere forespørsler og løse problemer. Dette kan bidra til å redusere tiden det tar å løse problemer, og forbedre kundetilfredsheten. En mobilapp gir også ansatte fleksibiliteten til å jobbe hvor som helst.
Identifiser funksjonene du vil at appen skal ha, design og utvikle den, og sjekk at alt fungerer som det skal. Når du leverer mobilappen til ansatte, sørg for å gi opplæring i hvordan du bruker den.
Tips: se etter en helpdesk som allerede tilbyr en mobilapp som LiveAgent, noe som sparer deg for tid og penger.
Opprett en kunnskapsbase slik at ansatte kan finne løsninger på vanlige problemer. Den bør oppdateres ofte, ellers kan støttepersonell henvise til feil informasjon.
En kunnskapsbase lar personalet finne løsninger raskt og enkelt. Dette kan spare tid og forbedre kundetilfredsheten.
Undersøk og kompiler informasjon om hvordan du best kan møte dine ansattes behov, inkludert artikler, blogginnlegg, videoopplæringer eller andre ressurser.
Arbeid med å forbedre og oppdatere kunnskapsbasen etter behov. Hold kunnskapsbasen din oppdatert etter hvert som nye teknologier dukker opp og endringer i støtteprosessene dine.
CSAT står for kundetilfredshetsscore og kan brukes til å måle effektiviteten til en IT helpdesk.
Å samle inn CSAT-tilbakemeldinger hjelper deg med å identifisere områder der teamet ditt trenger å forbedre seg. Den kan også vise deg hvilke prosesser eller tjenester som er mest verdsatt av kundene dine, noe som kan hjelpe deg med å ta beslutninger om hvordan du best kan allokere ressurser og forbedre kundestøtten.
Gjør spørsmålene enkle, slik at folk ønsker å fylle ut undersøkelsene.
Hovedmålet med denne rapporten er å finne ut hvor mange kunder som var fornøyde med tjenestene til IT helpdesk og hva som kan forbedres.
Kundetilfredshet-rapporter kan hjelpe til med å identifisere områder hvor IT-støtteavdelingen må forbedres. I tillegg kan de brukes til å generere markedsføringsmateriell som fremmer fordelene ved å bruke IT-hjelpsavdelingen.
Etter å ha samlet inn alle dataene, kan du generere rapporter manuelt ved å lage grafer og visualiseringer. For å forenkle arbeidet ditt kan du også bruke maler for kundetilfredshetsrapporter.
Et annet alternativ er å bruke analysene som er innebygd i helpdesk-programvaren. LiveAgent gir for eksempel en fullstendig oversikt over kundeserviceinnsats og 180+ avanserte brukerstøttefunksjoner som kan hjelpe deg med å overvåke kundenes tilfredshet.
Ved å spore beregninger kan du sikre at IT-støtteavdelingen din yter kvalitetstjenester til kundene dine.
Sporingsberegninger lar deg måle ytelsen til IT-støtteavdelingen, som kan identifisere områder for forbedring. I tillegg kan sporingsberegninger brukes til å generere rapporter som viser effekten av IT-støtteavdelingen på forretningsresultater.
Begynn med å identifisere beregningene du vil spore. Deretter design og implementer et system som vil samle inn data fra disse beregningene. Analyser til slutt dataene og iverksett tiltak basert på resultatene.
Intern kommunikasjon er en bærebjelke i din helpdesk-operasjoner, og hjelper til med å samkjøre teamet ditt og få dem til å jobbe mot de samme målene.
Intern kommunikasjon lar personalet dele informasjon og ideer samt forenkle informasjonsflyten.
En hendelse er definert som en hendelse som forstyrrer normal tjenestedrift og krever inngripen fra IT helpdesk.
Du kan håndtere hendelser mer effektivt ved å definere hendelsesprosessen. Dette kan øke kundetilfredsheten og redusere antall åpne billetter.
Definer hendelsestyper og prioriteringer og sett opp en eskaleringsmatrise slik at de mest kritiske hendelsene håndteres først, og lag deretter en prosess for innledende hendelsestriage og klassifisering. Dette vil hjelpe deg med å finne ut hvor haster hendelsene er og tilordne dem til den aktuelle støttegruppen.
Etabler standard operasjonsprosedyrer for å reagere på og løse hendelser. Dette inkluderer å definere roller og ansvarsområder, sette opp arbeidsflyter og opplæring av IT helpdesk-medarbeidere i nye prosedyrer.
Utdanningsmateriellet du bruker kan spille en stor rolle i opplæringen av IT-støttepersonalet, og de bør evalueres regelmessig.
Hvis helpdesk-personalet ikke er godt informert om de siste endringene og oppdateringene, kan det føre til vanskeligheter med å løse billetter.
Sørg for at alt undervisningsmateriellet ditt er oppdatert og nøyaktig, kontroller at brukerstøtteprosedyrene er oppdaterte og i samsvar med regelverket, og evaluer deretter brukerstøttens opplærings- og støttemateriell.
Med regelmessige sikkerhetskopier av data kan du være trygg på at dataene dine er trygge i tilfelle systemfeil eller katastrofe.
En plan for sikkerhetskopiering av data beskytter organisasjonens informasjon. Ved å bekrefte at brukerstøtten din utfører regelmessige sikkerhetskopier av data, kan du minimere risikoen for å miste viktige data.
Sjekk sikkerhetskopieringsplanen for å sikre at den oppfyller organisasjonens behov. Bruk automatisert sikkerhetskopieringsprogramvare for automatisk å sende data til ekstern lagring.
GDPR gjelder for alle organisasjoner, uavhengig av størrelse eller plassering. Bedrifter er pålagt av GDPR å beskytte personopplysningene til sine ansatte, kunder og partnere.
Personvernlover beskytter enkeltpersoner mot å få deres personlige opplysninger misbrukt.
Verifisering av overholdelse av GDPR-retningslinjer for en brukerstøtte kan utføres gjennom en gjennomgang av prosesser og prosedyrer.
Hvis du svarte “nei” på noen av spørsmålene, er brukerstøtten ikke i samsvar med GDPR-kravene, og dette må løses.
For å bidra til å sikre bedriftens og kundenes informasjon, gi teamet ditt nødvendig opplæring i databeskyttelse.
Hvis organisasjonen din ikke har de riktige sikkerhetstiltakene på plass, kan dataene dine være i fare. Nettkriminelle leter alltid etter måter å utnytte sårbarheter på, så organisasjonen din må ta forholdsregler for å forhindre at det skjer.
Hjelpesenteret bør verifisere at data er beskyttet gjennom bruk av passord, kryptering og tilgangskontroller. Passord bør være sterke og endres regelmessig, kryptering brukes der det kreves av GDPR (f.eks. lagring eller overføring av data), og tilgangskontroller på plass for å begrense tilgang til uautorisert personell.
En rask start med brukerstøtten betyr at organisasjonen din kan komme i gang med brukerstøtten med en gang. Dette sparer tid og penger, samt bidrar til å forbedre organisasjonens produktivitet.
Sjekk at konfigurasjonsprosessen er enkel å følge. Selv om det er det, bør du teste helpdesk-programvaren for å være sikker på at den fungerer som den skal. Sjekk også at brukerstøttens manualer og veiledninger er klare og enkle å følge.
Du kan gå gjennom brukerstøttens anropslogger siden de kan gi informasjon om antall tilbakeringinger som ble gjort og resultatene deres. I tillegg kan du sjekke kundetilfredshetsundersøkelser for å se om kundene er fornøyde med brukerstøttens tilbakeringingstjeneste.
Sørg for at alle overvåkingsaktiviteter fungerer som tiltenkt.
Ved å overvåke ansattes ytelse kan organisasjoner sikre at deres agenter følger beste praksis og yter kvalitetstjenester til kundene.
Overvåking er mye enklere med LiveAgent. Agentenes ytelse spores i sanntid, og styrker og svakheter identifiseres raskere. I tillegg kan du sette mål og mål for teamet ditt og spore fremgangen deres over tid.
Du vil kanskje vurdere gamification som en måte å motivere agentene dine enda mer på. Med slike funksjoner som merker, rangering, benchmarks og belønninger hjelper LiveAgent agenter med å yte sitt aller beste.
Denne prosessen er ikke engangs. Prosedyrene og reglene til en IT helpdesk vil endres og utvikles etter behov, så det er viktig å ha en prosess på plass for å håndtere disse oppdateringene.
Det sikrer at brukerstøtten kjører jevnt og effektivt. Ved å ikke oppdatere prosedyrer kan du forårsake forvirring og kaos i brukerstøtten.
Du må starte med selve utviklingen av prosessen for å håndtere oppdateringer i et dokument som skal inneholde trinnene som må følges, samt hvem som er ansvarlig for hver enkelt. Når prosessen er utviklet må du implementere og teste den, så må du sørge for at alle involverte i oppdateringsprosessen følger den riktig.
Hensikten med en sjekkliste er å sikre at alle aspekter ved brukerstøtten blir grundig undersøkt og at eventuelle potensielle problemer blir identifisert og løst. Det kan også bidra til å forbedre effektiviteten og nøyaktigheten til revisjonsprosessen.
Alle bedrifter som er avhengige av teknologi, bør utføre en IT-helpdesk-revisjon minst én gang i året. Ved å jevnlig gjennomgå og vurdere helpdesk-prosedyrene dine, kan du sørge for at teamet ditt fungerer så effektivt og effektivt som mulig.
Den identifiserer ineffektivitet i helpdesk-prosessen og områder hvor du kan spare tid og penger. Den vurderer også kvaliteten på støttetjenestene dine og sikrer at alle kundeforespørsler blir behandlet raskt og effektivt. Dessuten identifiserer den potensielle sikkerhetsrisikoer og foreslår måter å redusere dem på.
Ideelt sett bør du revidere brukerstøtten din minst én gang i kvartalet. Avhengig av størrelsen og kompleksiteten til organisasjonen din, kan det imidlertid hende du må utføre revisjoner mer eller sjeldnere. Det er egentlig opp til deg å avgjøre hva som fungerer best for bedriften din.
Det er noen forskjellige måter å revidere brukerstøtten på. Du kan utføre en manuell revisjon ved å gå gjennom støttebilletter og prøve å identifisere vanlige problemer eller forbedringsområder. Som en alternativ løsning kan du bruke et prosjektstyringsverktøy for å spore og administrere helpdesk-oppgavene dine. En annen måte å revidere brukerstøtten på er å analysere kundetilfredshet og tilbakemeldinger, som kan samles inn gjennom undersøkelser eller anmeldelser og gi verdifull innsikt i hvor godt teamet ditt presterer. Du kan også gå gjennom produktivitetsratene til ansatte for å se om det er noen områder hvor de kan jobbe mer effektivt. Du kan gjøre alt dette med sjekklisten vår.
Det første trinnet er å få på plass kontrollprogramvare for helpdesk. Den skanner dataene dine og genererer rapporter som beskriver elementer som gjennomsnittlig responstid, gjennomsnittlig ventetid og de vanligste problemene. Når du har programvaren på plass, må du begynne å samle inn data. Dette kan gjøres ved å trekke det ut fra helpdesk-systemet regelmessig (daglig, ukentlig eller månedlig) og importere det til revisjonsprogramvaren. Sørg for å inkludere alle relevante data, inkludert støttebilletter, chatter, e-poster og telefonsamtaler.
Teksten inneholder informasjon om LiveAgent, inkludert kontakter og abonnementsmuligheter. Det nevnes også at en LiveAgent er under bygging når du registrerer deg, og at nettsiden bruker informasjonskapsler. Det tilbys muligheter for en-mot-en-samtaler og kontakt gjennom chat, kontaktformular eller WhatsApp.
WYSIWYG-editoren er en enkel måte å legge inn og formatere innhold i e-poster og kunnskapsbase artikler. Den gir deg muligheten til å redigere og style innholdet mens du ser det, og du kan lage nummererte lister, legge inn bilder og bygge inn lenker. Du kan også bruke WYSIWYG-editoren til å lage fantastiske e-postmaler og kunnskapsbase artikler. Det er enkelt å bruke og du kan prøve det i 14 dager gratis uten kredittkort. LiveAgent tilbyr også et bredt utvalg av programvare for kundeservice og innkommende kundesentre, samt populære VoIP-telefonsystemer og klientportalprogramvare.
Galleri for chatteinvitasjoner
Teksten gir informasjon om LiveAgent-oppdateringer og rabatter, samt kontaktdetaljer for salg og muligheten for å avtale en demo. Det er også informasjon om at LiveAgent skrivebordet er under bygging og en statusindikator for denne prosessen. Nettsidene bruker informasjonskapsler og det er en mulighet for å kontakte LiveAgent via en chat eller et kontaktskjema.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team