Alt du trenger Ă„ vite om LiveAgents GDPR-overholdelse

LiveAgent er forpliktet til personvern, sikkerhet, samsvar og Äpenhet. Denne tilnÊrmingen inkluderer Ä stÞtte vÄre kunders overholdelse av EUs databeskyttelseskrav, inkludert de som er angitt i General Data Protection Regulation (GDPR), som ble hÄndhevet 25. mai 2018.

Hva er GDPR?

2016/679) er en forordning der Europaparlamentet, RÄdet for Den europeiske union og EU-kommisjonen har til hensikt Ä styrke og forene databeskyttelsen for alle individer innenfor Den europeiske union (EU).

Hvem gjelder GDPR for?

En mĂ„te som personopplysningene til en EU-borger kan samles inn pĂ„ nĂ„r du bruker LiveAgent, er nĂ„r du bygger en database med kontakter, deres informasjon og forretningsforbindelser med dem (dvs. et CRM-system). Ikke alle kunder vil vĂŠre “registrerte”, da registrerte kun er individer. Noen av kundene dine kan vĂŠre bedrifter eller offentlige organisasjoner, som GDPR ikke gjelder for.

Er LiveAgent GDPR-kompatibel?

Ja, LiveAgent er fullstendig GDPR-kompatibel fra mai 2018.

Flere GDPR-vanlige spÞrsmÄl

  • Har du noen dedikert databeskyttelsesansvarlig (DPO) eller compliance-/sikkerhetsteam som jobber?
    Ja, vi har bÄde et internt team og en dedikert databeskyttelsesansvarlig. Send alle spÞrsmÄl knyttet til GDPR-overholdelse til info@liveagent.com
  • Hvordan vil du bekrefte overfor kundene at du overholder den nye forskriften?
    Hvis du Ăžnsker formell bekreftelse, kan du gi oss malen for databehandleravtale, som vi kan returnere utfylt og signert.
  • Hvordan lagres sensitiv informasjon og har du prosesser pĂ„ plass i tilfelle et datainnbrudd?
    Sensitiv informasjon lagres sikkert, med begrenset tilgang. Vi reagerer pÄ datainnbrudd umiddelbart, ved Ä varsle berÞrte parter, DPOer og lokale institusjoner, i henhold til vÄre interne GDPR-retningslinjer.
  • strong>Hvor lenge lagrer du kundedata?
    Vi lagrer kundenes data kun for tiden de bruker tjenestene vÄre eller til de ber om Ä slette dataene sine.
  • Hvor er kundedataene dine fysisk lagret?
    Data fra vÄre EU-kunder lagres i vÄre europeiske datasentre i Tyskland, Storbritannia og Slovakia og er vert for Linode, Inc.
  • Hvilke av teamene dine vil ha tilgang til kundens personopplysninger?
    Vi fÄr tilgang til kundens personopplysninger kun basert pÄ forhÄndsforespÞrsel fra kunden eller med kundens godkjenning. I de fleste vanlige tilfeller er det kundestÞtteteamet, utviklingsteamet eller markedsfÞringsteamet.
  • Hvordan hĂ„ndterer organisasjonen din tilfeller der kunder ber om at dataene deres fjernes fra systemene dine?
    NÄr en kunde ber om sletting av dataene sine, fortsetter vi med slettingen umiddelbart, uten at videre forsinkelse.
  • Hvordan hĂ„ndterer du databeskyttelseskrav med noen av underbehandlerne dine?
    Vi signerer databehandlingsavtaler med hver av vÄre underbehandlere eller underleverandÞrer.
  • Hvilke tredjepartsorganisasjoner (underbehandlere) jobber du med som ogsĂ„ kan ha tilgang til dataene vi deler med deg?
    Se listen over LiveAgent underbehandlere og underleverandĂžrer.
  • Hvilke nye sikkerhetstiltak eller prosesser implementerte du for Ă„ overholde fristen 25. mai?
    De fleste sikkerhetstiltakene og prosessene har vÊrt pÄ plass fÞr fristen, fordi vi ikke tar personvernet til vÄre kundenes data lett. Vi implementerte flere retningslinjer for hvordan vi skal hÄndtere sensitive data, hvordan vi skal reagere pÄ hendelser og datainnbrudd og mer.
  • Hvilke behandlingsoperasjoner utfĂžres av databehandleren (LiveAgent)?
    Alle handlinger som er nÞdvendige for Ä gi tilstrekkelig kundestÞtte og pÄlitelig service.
  • Hvem er de registrerte?
    Personer hvis data har blitt delt med kunden eller med LiveAgent.
  • Hva er datakategoriene?
    Navn, e-post, telefonnummer, adresse, IP-adresse, tidsstempler for handlinger, nettleserinformasjonskapsler, tilleggsdata samlet inn av kunder.
  • Finnes det noen spesielle kategorier av data?
    Nei, det finnes ingen spesielle kategorier av data.
  • Hvordan hĂ„ndteres grenseoverskridende overfĂžringer, hvem er dataeksportĂžr og hvem er dataimportĂžr?
    Grenseoverskridende overfĂžringer gjĂžres innenfor EU- eller amerikansk grunnlag.

Ytterligere sikkerhetstiltak

Tofaktorautentisering

2-trinns bekreftelse gir mer sikkerhet til LiveAgent-kontoen din. NÄr du har aktivert 2-faktor-autentisering, mÄ ethvert forsÞk pÄ Ä logge pÄ kontoen din ledsages av koden du genererte i Google Authenticator-appen. 2-trinns bekreftelse kan bidra til Ä holde ukjente personer ute, selv om de har passordet ditt.

HTTPS-kryptering

Alle LiveAgent-vertskontoer kjĂžrer over en sikker tilkobling ved hjelp av HTTPS-protokollen. Hyper Text Transfer Protocol Secure (HTTPS) er den sikre versjonen av HTTP, protokollen som data sendes over mellom nettleseren din og nettstedet du er koblet til. Det betyr at all kommunikasjon mellom nettleseren din og LiveAgent er kryptert, inkludert chat og e-postkommunikasjon.

Sikker lagring av legitimasjon

Vi fÞlger siste beste praksis for Ä lagre og beskytte brukerpÄloggingsinformasjon og passord i skyen.

IP & nettverksbegrensninger

LiveAgent Agent-panelet kan konfigureres til kun Ä tillate tilgang fra spesifikke IP-adresseomrÄder.

API-sikkerhet

LiveAgent REST API er begrenset til akkrediterte brukere basert pÄ brukernavn og passord eller brukernavn og API-tokens.

SPAM-filtrering

LiveAgent har et intelligent innebygd SPAM-filter som lĂŠrer og forbedrer filtreringsevnene kontinuerlig.

Funksjoner/funksjonalitet for Ă„ hjelpe deg med GDPR-samsvarsprogram

LiveAgent gir kundene muligheten til Ă„ slette tjenestedata som kan inneholde personlige data, som profiler, billetter, bilder og vedlegg, i aktive LiveAgent-kontoer. Innenfor LiveAgenten har administratorer og agenter (samlet beskrevet som “Brukere”) profiler med hierarkiske rettigheter, som beskrevet her.

Sletting av agentprofil
LiveAgent stÞtter for Þyeblikket sletting av agentprofilinformasjon som beskrevet her. Administratorer og eiere kan slette profiler til alle brukere, inkludert agenter. De kan slette agenter i Konfigurasjon>Agenter>Slett agent. LiveAgent beholder kontoeierinformasjon for Ä fortsette Ä tilby tjenesten. NÄr en konto avsluttes, fÞlger LiveAgent sin retningslinjer for sletting av data for gjenvÊrende profilinformasjon.

Sletting av sluttbrukerprofil
LiveAgent stĂžtter for Ăžyeblikket sletting av Informasjon om sluttbrukerprofil som beskrevet her. Eier, administratorer og agenter kan slette sluttbrukerprofiler. Etter denne slettehandlingen fjernes sluttbrukerprofilen fra brukergrensesnittet og sluttbrukeridentiteten slettes fra systemet, sammen med OAuth-tokens, Ăžkter og lagrede sĂžk.

Sletting av billetter
Billetter kan slettes ved Ä fÞlge trinnene som er beskrevet her. Denne artikkelen tar ogsÄ for seg hvordan du sletter billetter permanent.

Sletting av kundeportalprofil
Kunder kan slette profilene sine fra en kundeportal ved Ă„ fĂžlge trinnene beskrevet her (sletting av kundeportalprofil er den samme prosessen som sletting av sluttbrukerprofil).

Godkjenne samtykke for Ă„ gi live-stĂžtte via Live Chat
Et av kravene i GDPR er din forpliktelse til Ä informere kundene dine om at du og/eller en tredjepartsprosessor vil samle inn personopplysningene deres. NÄr du yter kundeservice via live chat, foreslÄr vi at du legger inn en samtykkegodkjenning i forhÄndschatten din skjema.

Rett til sletting (“Rett til Ă„ bli glemt”)

LiveAgent-applikasjonen lar deg slette alle sensitive data om kundene dine pÄ deres forespÞrsel direkte i LiveAgent-applikasjonen ved Ä slette alle billetter og kontaktdata relatert til kunden din.

I tillegg har hver LiveAgent-kontoeier full kontroll over kontoen sin og kan be om Ä bli slettet nÄr som helst via e-post til vÄr support@liveagent.com. Liveagent-skyen har ogsÄ automatiske prosedyrer for Ä slette suspenderte kontoer for Ä sikre at vi ikke lagrer dataene dine permanent etter at du bestemmer deg for Ä slutte Ä bruke tjenestene vÄre.

Automatiske prosedyrer

Hvis prÞvekontoen ikke oppgraderes til betalt plan innen 14 dager eller faktureringen av den allerede oppgraderte kontoen mislykkes i mer enn 7 dager, blir kontoen suspendert. Suspendert konto tillater ikke brukerpÄlogging eller tilgang til data verken av kontoeier eller hans kunder.

I tilfelle kontoeieren ikke ber om Ä oppheve suspenderingen av kontoen sin via e-post eller chat, avsluttes kontoen innen de neste 60 dagene (domenet slutter Ä vÊre aktivt, vi fjerner kontokonfigurasjonen fra skyen, men vi oppbevarer data pÄ lagring).

Avsluttede kontoer slettes automatisk fra skyen vÄr innen de neste 30 dagene. Fra dette tidspunktet har vi ingen aktive data i LiveAgent-skyen, vi lagrer i ytterligere 30 dager bare kald sikkerhetskopiering av databasen. NÄr sikkerhetskopieringen utlÞper, lagrer vi ingen data fra kontoen din lenger.

Tilleggsressurser

Har du spÞrsmÄl?

Kontakt oss pÄ info@liveagent.com.

Relaterte Artikkler
Streamline your workflow and complete any task efficiently. Choose from a variety of checklists and start improving immediately.

Sjekklister

Oppdag LiveAgent's omfattende sjekklister for alle dine forretningsbehov. Effektiviser arbeidsflyten din med spesialtilpassede sjekklister for sosiale medier, SEO, SaaS-kundeonboarding, Etsy-butikkstart, podcastlansering og mer. BesÞk siden for Ä fÄ jobben gjort effektivt og uten problemer!

Are you looking for a feature-rich help desk solution? LiveAgent is a help desk software with more than 180 features available.

Funksjoner

Utforsk LiveAgent-funksjoner – en kraftig multi-kanal helpdesk-lþsning for forbedret kundeservice og effektivitet. Prþv gratis i dag!

Learn about customer service terminology and jargon inside the LiveAgent glossary and get better every single day.

Hjelpepult Programvare Ordbok

FĂ„ en komplett ordbok over kundeserviceterminer for hjelpepult-programvare. Perfekt for nybegynnere og eksperter!

Would you like to improve your knowledge about customer service? Check out our extensive guides, tips & tricks inside LiveAgent academy.

LiveAgent Akademi

LiveAgent Akademi tilbyr gratis ressurser for Ă„ forbedre kundeserviceferdigheter, fra teori og myke ferdigheter til beste praksis og verktĂžy.

VÄres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i vÄres prersonvern og cookies retningslinjer.

Start Free Trial x